۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۴توقف و ۱۳بازگشایی در معاملات امروز

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 273461
۱۴توقف و ۱۳بازگشایی در معاملات امروز

امروز سه شنبه اول خرداد ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین-مروارید اسلامی؛ امروز سه شنبه اول خرداد 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۴ نماد متوقف شدند. امروز دو نماد هم تعلیق شدند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۳ نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز تعدیل منفی «وساپا»٬ «ستران» و «ثعمرا» بود.

بورس:

  • «اخابر» به خاطر اوراق صکوک رفت و برگشت: نماد شرکت مخابرات ایران (اخابر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت خبر انتشار صکوک اجاره ۸۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ۱۶ درصد برای تامین سرمایه در گردش جهت بازپرداخت بدهی را در سامانه کدال منتشر کرد. این نماد امروز در قیمت ۲۱۸ تومان و ۹ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۱۴ تومان و ۷ ریال و قیمت پایانی ۲۱۸ تومان و یک ریال (۰.۲۳ درصد منفی) بود.
  • توقف «وساپا» با تعدیل منفی ۶۴ درصدی: نماد شرکت سرمایه‌گذاری‌ سایپا (وساپا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل منفی ۶۴ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شرکت از ۱۱۲.۸ میلیارد تومان به ۴۰.۸ میلیارد تومان کاهش یافته است. این تعدیل منفی به خاطر کاهش سود تقسیمی در مجامع شرکت ها نسبت به پیش بینی انجام شده و همچنین محقق نشدن فروش سرمایه گذاری ها و املاک بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • «تیپیکو» مهر تعلیق خورد: نماد شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با توجه به عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار تعلیق شد.
  • «قلرست» جا ماند٬ «فولاژ» معامله شد: نماد شرکت های قند لرستان ‌(قلرست) و فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)، بعد از افشای اطلاعات با اهمیت آماده انجام معامله شدند. این دو شرکت خبر از تعدیل مثبت ۲۱ و ۴۴ درصدی داده بود. «قلرست» امروز بازگشایی نشد اما «فولاژ» در قیمت ۱۴۲ تومان و یک ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۴۳ تومان و ۲ ریال و قیمت پایانی ۱۴۴ تومان و ۲ ریال (۴.۲۷ درصد مثبت) بود.
  • «خکاوه» تعلیق شد: نماد شرکت سایپا دیزل (خکاوه) به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد.
  • «ستران» ‌تعدیل منفی داد و متوقف شد: نماد شرکت سیمان‌ تهران ‌(ستران) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل منفی ۵۵ درصدی داده است. سود خالص پیش بینی شده شرکت از حدود ۲۲.۵ میلیارد تومان به حدود ۱۰.۱ میلیارد تومان کاهش یافته است. شرکت اعلام کرده است که با توجه به فزونی عرضه نسبت به تقاضا و رقابت شدید ایجاد شده در بازار سیمان در سه ماهه پایانی سال، کاهش سود سال 96 هر سهم واقعی (۵ تومان و ۸ ریال) نسبت به پیش بینی (۱۲ تومان و ۹ ریال) عمدتا مربوط به کاهش متوسط نرخ فروش هر تن سیمان به مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ تومان (جمع تاثیرات نرخ فروش به مبلغ ۱۳.۱ میلیارد تومان) و همچنین کاهش مقدار فروش به میزان 44 هزار تن (جمع تاثیرات مقداری فروش به مبلغ ۵ میلیارد تومان) است که عمدتا در نیمه دوم سال و به خصوص در فصل زمستان اتفاق افتاده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • چند نماد رفع تعلیق شدند: نماد شرکت های گسترش صنایع و خدمات کشاورزی (تکشا)، بین المللی محصولات پارس (شپارس)، پتروشیمی فن آوران (شفن) و سرمایه گذاری گروه صنعتی ملی (وملی) با توجه به رفع تعلیق نماد معاملاتی آماده انجام معامله شدند. از بین این نمادها فقط «وملی» بازگشایی شد که ۲۵۱ تومان و ۹ ریال قیمت خورد٬ قیمت آخرین معامله ۲۵۰ تومان و قیمت پایانی ۲۵۰ تومان و ۶ ریال (۰.۶ درصد منفی) بود.
  • «دتماد»٬ «سبجنو» و «سخزر» امروز بازگشایی نشدند: نماد شرکت های تولید مواد اولیه داروپخش (دتماد)، سیمان بجنورد (سبجنو) و سیمان خزر (سخزر) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی آماده انجام معامله شدند اما هیچکدام از این نمادها بازگشایی نشدند. در مجمع «دتماد» ۸۰ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم: ۸۴ تومان و ۲ ریال بود. در مجمع «سبجنو» ۳۵ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۶۱ تومان و ۴ ریال بود. در مجمع «سخزر» ۱۷ تومان برای هر سهم سود تقسیم شد و سود خالص هر سهم ۳۲ تومان و یک ریال بود.
  • توقف دو نماد برای مجمع: نماد شرکت های کارخانجات سیمان صوفیان (سصوفی) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاء هیات مدیره در پایان معاملات امروز متوقف شدند.
  • «اخابر» بخشی از سهام خود در «همراه» را وثیقه اوراق کرد: نماد شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی توثیق سهام متوقف شد. این نماد تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود. میزان ۸.۱۱ درصد از سهام شرکت ارتباطات سیار ایران به تعداد ۷۰۱ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۳۵۰ سهم متعلق به شرکت مخابرات ایران به عنوان سهامدار عمده به مدت چهار سال به عنوان ضمانت اوراق صکوک اجاره شرکت مخابرات ایران وثیقه شد.
  • «ورنا» درباره تعدیل منفی شفاف سازی کرد: نماد شرکت سرمایه گذاری‌ رنا (هلدینگ) ‌(ورنا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت خبر داده است که کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری ها به علت تعدیل سود و زیان شرکت سایپا و تعدیل سود هر سهم این شرکت از مبلغ ۸ تومان و ۵ ریال به ۷ تومان و ۴ ریال و همچنین تغییر سود تلفیق از ۱۶ تومان و ۶ ریال به ۱۵ تومان و ۴ ریال است. این نماد تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • «ثعمرا» با اعلام تعدیل منفی متوقف شد: نماد شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل منفی متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل منفی ۵۶.۵ درصدی داده است. سود خالص شرکت از حدود ۱۴.۷ میلیارد تومان به حدود ۶.۴ میلیارد تومان کاهش یافته است. علت این تعدیل منفی محقق نشدن سود شرکت های تابعه است که دلایل آن عبارتند از: 1- کاهش درآمد اجاره انبارهای بندر امام در شرکت پاداد٬ 2- عدم فروش مجتمع اداری تجاری امین در شرکت های آتیه شاهدان خراسان و ساختمانی آسمان آفرین٬ 3- کاهش تولید محصولات کشاورزی (پسته) در شرکت کشت و صنعت شاهدان سبز. «ثعمرا» امروز در قیمت ۱۲۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۱۶ تومان و ۳ ریال و قیمت پایانی ۱۱۴ تومان و ۲ ریال (۶.۷۸ درصد منفی) بود.
  • «وگردش» ملزم به شفاف سازی درباره یک اطلاعیه شد: نماد شرکت بانک گردشگری (وگردش) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که با توجه به برگزار نشدن مجمع عمومی عادی سالانه شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان در زمان قانونی (چهار ماه پس از پایان سال مالی) این بانک نسبت به عدم شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت مذکور و اصلاح صورت های مالی سالانه منتهی به آذرماه 1396 و متعاقبا ارسال اظهارنامه مالیاتی مطابق با تغییرات اشاره شده اقدام کرد؛ بر این اساس٬ درآمد مربوطه در صورت های مالی دوره سه ماهه منتهی به اسفند ماه 1396 شناسایی شد. این نماد قرار بود همین امروز بازگشایی شود اما بعد از انتشار این شفاف سازی٬ طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال٬ با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد «وگردش» حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف شد و ناشر موظف به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده شد.
  • حسابرس صورت های مالی «ثنظام» را رد کرد: نماد شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران (ثنظام) با توجه به گزارش مردود حسابرسی درمورد صورت های مالی شش ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ متوقف شد.
  • «پخش» بازگشایی نشد: نماد شرکت پخش البرز (پخش) که اطلاعات واقعی گزارش شده آن نشان دهنده کاهش سود به میزان ۵۱ درصد بود٬ قرار بود روز گذشته بازگشایی شود اما این اتفاق نیفتاد. «پخش» امروز در قیمت ۱۵۷ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۴۶ تومان و ۳ ریال و قیمت پایانی ۱۴۷ تومان و ۹ ریال (۱.۲۷ درصد منفی) بود.
  • «بساما» دلایل تغییر عملکرد واقعی نسبت به پیش بینی را منتشر کرد: نماد شرکت بیمه سامان (بساما) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. با انتشار صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ ٬ مشخص شد که برخی ارقام با گزارش پیش بینی این سال متفاوت بوده است؛ از جمله سود خالص پیش بینی شده هر سهم شرکت ۴۸ تومان و ۴ ریال بوده است اما در گزارش صورت های مالی ۱۲ ماهه این سال (حسابرسی نشده)٬ سود خالص هر سهم به ۲۱ تومان و ۵ ریال کاهش یافته است. شرکت امروز علت تغییرات در عملکرد واقعی سال 1396 نسبت به اطلاعات پیش بینی را تبیین کرد. طبق عملکرد واقعی٬ ۶۹ درصد از سود عملیاتی محقق شده است که این مساله به دلیل کاهش ارزش سرمایه گذاری ها٬ افزایش هزینه های اداری و عمومی بوده است. سایر درآمدهای غیر بیمه ای واقعی سال ۹۶ نسبت به پیش بینی افزایش داشته که عمدتا ناشی از شناسایی سود تسعیر ارز بوده است. این نماد امروز آماده معامله شد اما معاملات آن تایید نشد.
  • توقف «اوان» برای مجمع: نماد شرکت مبین وان کیش (اوان) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز شنبه پنجم خرداد ۹۷ ٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • توقف «قاروم» برای مجمع: نماد شرکت قند ارومیه (قاروم) برای برگزاری مجامع عمومی عادی به طور فوق العاده و فوق العاده در روز شنبه پنجم خرداد ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «غشهداب» بازگشایی شد: نماد شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) پس از ارائه اطلاعات واقعی٬ امروز در قیمت ۱۸۴ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی هم همین رقم (۱.۷۷ درصد مثبت) بود. سود پیش بینی شده هر سهم شرکت در گزارش اطلاعات و صورت های مالی ۱۲ ماهه سال ۹۶ (حسابرسی نشده) حدود ۲۵ درصد نسبت به گزارش حسابرسی نشده پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ کاهش داشت.
  • «بپاس» به خاطر تفاوت اطلاعات واقعی و پیش بینی متوقف شد: نماد شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت دلایل تغییرات در عملکرد واقعی سال ۹۶ را نسبت به پیش بینی منتشر کرد. بر این اساس٬ سود خالص هر سهم شرکت نزدیک به چهار درصد افزایش یافته است. این افزایش‌ عمدتا ناشی از افزایش ذخیره خسارت معوق و شناسایی سود تسعیر ارز بود. سود خالص پیش بینی شده هر سهم شرکت ۳۲ تومان و ۷ ریال بود که در گزارش صورت های مالی ۱۲ ماهه (حسابرسی نشده) رقم ۳۴ تومان حاصل شده است. این نماد تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

بورس