۰ نفر

پالایشی‌ها ترمز شاخص را کشیدند/مهاجرت حقیقی‌ها از سهام نفتی به فلزی

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 273419
پالایشی‌ها ترمز شاخص را کشیدند/مهاجرت حقیقی‌ها از سهام نفتی به فلزی

شاخص کل بورس امروز در پی معاملات منفی گروه پالایشی از صعود بیشتر جاماند و تقریبا درجا زد. همچنین روز جاری حجم و ارزش معاملات بازار سهام با افت محسوسی مواجه شد. به نظر می‌رسد سخنان پُرتنش و بی‌اساس وزیر امور خارجه امریکا در روز گذشته تا حدی جو روانی دادوستدهای امروز بورس تهران را تحت تاثیر قرار داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز شاخص کل در پی عرضه های گسترده و پُرفشار حقوقی ها توان صعود بیشتر را از دست داد و با نوسان در محدوده افزایش 40 واحدی نتوانست همانند 11 روز گذشته صعود قابل توجهی داشته باشد. از سوی دیگر شاید اصلی ترین دلیل شکننده بودن ساختار صعودی شاخص در روز جاری نشات گرفته از سخنان پُرحاشیه و بی اساس وزیر امور خارجه آمریکا باشد. اما به نظر می رسد ریسک سیاسی مرتبط با اظهار نظرات این فرد در بورس از درجه اهمیت بالایی برخوردار نباشد.

نکته دیگر بازار امروز کوچ معامله گران حقیقی از سهام پالایشی به سمت فلزی بود، به نحوی که در بررسی آمار خرید و فروش حقیقی ها شاهد تغییر مالکیت 4.3 میلیارد تومانی در گروه فلزات اساسی از حقوقی به حقیقی بودیم. از سوی دیگر تقریبا به همین میزان حقیقی سهام گروه پالایشی خود را به حقوقی ها فروختند. به نظر می رسد انتظارات رشد قیمتی از نمادهای گروه پالایشی که از تابستان سال گذشته این جهش را شروع کرده بودند، اکنون به حداکثر رسیده و حقیقی ها در جهت اندوخته کردن سود حاصله از سهام پالایشی خود دست به فروش سهام این گروه زدند.

همچنین از سوی دیگر جذابیت قیمتی نمادهای گروه فلزی از جمله «فولاد» و «فملی» و امید به تداوم سودآوری در این گروه حقیقی ها را که سهام پالایشی خود را نقد کرده بودند مجاب به خرید از نمادهای فلزی کردند.

و اما آمار بازار امروز

نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز جاری پس از صعود و فرودهای متوالی ، تنها 2 واحد رشد کرد و در سطح 95 هزار و 229 واحد ایستاد. شاخص هم وزن اما در ادامه افت دیروز با شتاب بیشتری کاهش یافت و نهایتا با تنزل 21 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 274 واحد آرام گرفت.

در این بین 644 میلیون ورقه بهادار به ارزش 148 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 104 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم نشان دهنده افت 20 درصدی ارزش معاملات نسبت به روز گذشته است.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 6میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقیقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی «خمهر» و «فولاد» اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود 34 میلیون سهم «خمهر» به ارزش 4 میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «خمهر»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «فولاد» شکل گرفت. به این ترتیب 16 میلیون سهم «فولاد» به ارزش 3 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت «شبریز»، «شپنا» و «خودرو» دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 1.6 میلیون سهم «شبریز» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل 1.9 میلیارد تومان داشت. «شپنا» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 1.5 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بود. در «خودرو» هم حدود 2میلیون سهم به ارزش 1.4 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.                                         

ترین های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام، سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همانطور که گفته شد در بازار امروز دو گروه پالایشی و فلزی بیشترین نقش را در تاثیرگذاری بر شاخص بازی کردند. در سمت قرمزهای بازار پاایشی ها بودند که با معاملات منفی «شپنا»، «شبریز» و «شبندر» هرکدام به ترتیب 37، 24 و 21 واحد شاخص را به عقب کشیدند.

اما در سمت مثبتهای بازار، فلزات رنگین بودند که با افزایش اقبال حقیقی ها مواجه شدند. از این رو نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فخاس» هرکدام به ترتیب 36، 26 و 20 واحد شاخص را تقویت کردند.

آن سوی مرزهای نفتی چه خبر؟

با نزدیک شدن به فصل تابستان و شروع روز های پیک مصرف نفت و بنزین در آمریکا مراکز آمار جهانی پیش بینی می کنند تا موجودی مخازن نفت و بنزین این کشور تا حدود یک میلیون بشکه کاهش یابد. این امر می تواند یکی از عوامل محرک قیمت نفت در سطح جهانی شود.

در کنار مورد ذکر شده، تحریم های جدید آمریکا در حوضه صادرات نفت ایران احتمالا محدودیت تولید و فروش نفت ایران را به دنبال خواهد داشت و همچنین با انتخاب شدن مادارو به عنوان رئیس جمهور جدید ونزوئلا، تحریم های جدید رئیس جمهور آمریکا را به همراه دارد و این عوامل بر رشد قیمت نفت در آینده ای نزدیک دامن می زند.

اما از سوی دیگر با وجود کشور عربستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت انتظار می رود تا این کشور طبق خواسته های غرب و همچنین کشور های خریدار دیگر همچون هند (که در روز های اخیر طی سخنانی از سوی وزیر انرژی هند به همتای عربی خود، از قیمت فعلی نفت شکایت کرده است) از پایبندی خود به قرارداد محدودیت تولید در اوپک سر باز زند و به منظور تامین نفت مورد نیاز جهانی اقدام به افزایش میزان تولید کند.

 اما اگر قیمت نفت جهانی بنا به عوامل مطرح شده مسیر رو به رشد خود همانند این روز ها طی کند موجب خواهد شد تا نگاه سرمایه گذاران بزرگ حاضر در بورس های آمریکا به سمت بازار های نفت جلب شود و این موضوع می تواند تهدیدی برای بورس این کشور باشد. اما از طرفی در روز های اخیر ترامپ به منظور جذب هر چه بیشتر سرمایه های سرمایه گذاران اقدام به کاهش مالیات دراین کشور نموده است که می تواند تا حدودی اثرات منفی این حرکت سرمایه را تعدیل کند.

 در صنایع وابسته با رشد قیمت نفت به نظر می رسد توجهات بیشتری به این سو جلب شود. اگر چه که در صنایع پالایشی به دلیل وجود کرک اسپرد (کارمزد شرکت های پالایشی) تاثیری در میزان سود این شرکت نخواهد داشت اما ناگزیر افکار عامه فعالان را به آن سو، مثبت می کند.

اما موضوعی که به نوعی این اثر مثبت را در داخل کشور خنثی کرده، گزارش های فعالیت شرکت های پالایشی است که سود محقق شده توسط آن ها پایین تر از انتظار فعالان و سهامدارانشان بوده و همین امر موجب اقبال کوتاه این نماد ها در روز های اخیر شده است. البته باید توجه داشت که صورت های مالی منتشره توسط این شرکت ها حسابرسی نشده و باید در انتظار دریافت صورت های حسابرسی شده نشست تا بتوان بادقت بیشتری برای مبادلات سهام این شرکت ها تصمیم گرفت. در حال حاضر شرکت پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز در این جرگه قرار گرفته اند.

در طرف دیگر این حوزه شرکت های پتروشیمی را داریم که در روز های اخیر شاهد فشار تقاضا در برخی نماد های گروه پتروشیمی هستیم. در این میان شرکت های تولید کننده محصولات الفینی آروماتیک (مهم ترین آن متانول است) بیشترین نوسانات مثبت را از خود نشان دادند. علت اصلی اقبال روشن این نمادها افزایش قیمت جهانی محصولات الفین به ویژه بوتادین است که فرآورده ذکر شده در طی 40 روز گذشته حدود 30 درصد رشد قیمت (از 1300 دلار به 1700 دلار  CFRچین) داشته است. همین طور در محصولات آروماتیکی نیز متانول بیشترین جهش را در بین هم گروهی های خود داشت. قیمت این محصول طی حدود یک ماه گذشته از 380 دلار به 415 دلار  CFRچین (رشد حدود 9 درصدی) رسیده است. تولید کنندگان فرآورده های پلیمری نیز به دلیل افزایش 42 دلاری قیمت پلی اتیلن سنگین فوب خاورمیانه از حرکت باز نماندند. نماد های «فجر»، «زاگرس»، «شپترو» از جمله نماد های گروه پتروشیمی بودند که تقاضای خریداران را به رخ دیگر هم گروهی های خود کشاندند.

تاثیرات افزایش نرخ روغن

اما در سمت خوراکی های بازار با صدور مجوز افزایش نرخ محصولات روغنی شاهد رشد قیمت سهام اکثر شرکت های غذایی بودیم که انتظار می رفت که با افزایش نرخ دیگر محصولات غذایی نیز موافقت شود که امروز این انتظارات تا حدودی برآورده شده و با افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ فرآورده های لبنی نیز موافقت شد که با این اتفاق سهامداران شرکت های لبنی به آینده سهام خود امیدوار شدند. امروز و در ساعات معاملاتی گذشته نماد های «غپینو»، «تبرک» و «غفارس» از پیشتازان گروه خود بودند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز برای دومین روز متوالی افت را تجربه کرد و با کاهش 3.9 واحدی به رقم یک هزار و 102 واحد رسید. در این بازار نیز 173 میلیون ورقه بهادار به ارزش 125میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 39 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات مثبت «زاگرس»، «میدکو» و «شرانل» تلاش کردند شاخص فرابورس را افزایش دهند اما معاملات منفی «مارون»، «شاوان» و «سرچشمه» مجموعا 4.5 واحد شاخص فرابورس را منفی کردند.