۰ نفر

موسوی لارگانی:

شفافیت بورس کالا منافع گروهی خاص را به خطر انداخته‌است / ظرفیت تولید ۷.۵تنی فولاد مبارکه

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 273391
شفافیت بورس کالا منافع گروهی خاص را به خطر انداخته‌است / ظرفیت تولید ۷.۵تنی فولاد مبارکه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: یکی از امتیاز های ما در بازار کالای کشور، وجود بورس کالاست که نخستین مزیت و امتیاز این بازار، شفافیت بالای آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه‌ملت، سید ناصر موسوی لارگانی در خصوص مزایای عرضه فولاد در بورس کالا گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، برخی صنایع پایین دستی به جای تمرکز بر تولید داخلی و افزایش اشتغال، به سمت منفعت شخصی و تقویت واردات برخی محصولات گرایش دارند آن چنان که در برخی صنایع از جمله صنایع پایین دست فولاد به بهانه عدم تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی در صنایع بالادست، به دنبال کاهش تعرفه واردات انواع محصولات فولادی هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال های قبل، تولیدکنندگان فولاد از جمله مجتمع فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی موردنیاز صنایع به همراه دیگر تولیدکنندگان محصولاتی همچون ورق، میلگرد، نبشی، آهن و سایر محصولات توان پاسخگویی به نیاز بازار داخل به ویژه صنایع پایین دستی را نداشتند؛ به طوریکه برخی ضخامت های ورق های فولادی یا در کشور تولید نمی شد و یا توان تولید آن وجود نداشت.

فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۷.۵ تن فولاد دارد

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: این در حالی است که در حال حاضر مجتمع فولاد مبارکه حدود 7.5 میلیون تن تولید داشته و در کنار آن سایر مجتمع های فولادی نیز در کشور فعال هستند که به تولید مشغول هستند.

فولاد مبارکه نیاز صنایع پایین دستی کشور را تامین می کند

او تاکید کرد: به اعتقاد بنده، با توجه به اینکه طبق آمارهای موجود، فولاد مبارکه نیاز صنایع پایین دستی کشور را تامین می کند، اعمال تعرفه واردات محصولات در این حوزه یک کار قانونی و اساسی بوده و به نفع تولید کشور است؛ در این بین اگر برخی صنایع پایین دست در اندیشه دیگری به جز تولید هستند، به طور حتم راه به جایی نخواهند برد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بعضا عنوان می شود که قیمت محصولات در بازار داخلی به میزان زیادی بالاتر از نرخ های جهانی است؛ اما مشاهده می شود که مصرف کنندگان پرشماری برای خرید این محصولات صف می کشند که البته وزارت صنعت به عنوان متولی باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان واقعی، اجازه شکل گیری تقاضاهای کاذب به عده ای خاص را که با هر ترفندی عنوان تولیدکننده را یدک می کشند، ندهد.

موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین به طور طبیعی اگر قیمت های داخلی به صرفه نبود، صنایع با وجود تعرفه فعلی، اقدام به واردات می کردند اما امروز هم خرید پر حجم انجام می دهند و هم از کاهش تعرفه سخن می گویند.

واردات کالای مشابه تولید داخل حرام شرعی است

موسوی لارگانی تاکید کرد: شواهد نشان می دهد قیمت های داخلی و جهانی باهم همخوانی دارند و به این ترتیب براساس گفته مقام معظم رهبری، واردات کالاهایی که در کشور تولید شده و مشابه داخلی دارد، حرام شرعی است و در این حالت اعمال تعرفه واردات یک کار اساسی و قانونی است.

این نماینده مردم‌در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر محصولی موردنیاز صنایع پایین دستی است که فولاد مبارکه و یا سایر مجتمع های فعال این حوزه توان تولید آن را ندارند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فهرست این محصولات را مشخص کند تا برای این محصولات تعرفه ای تعیین شود که ابتدا نیاز صنایع تامین شود، اما زمینه واسطه گری با این واردات فراهم نشود.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید می کنم که با توجه به وجود توان تولید داخلی و فشاری که از سمت مجامع بین المللی به کشور تحمیل می شود، اولویت اول حمایت از تولید کالای ایرانی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فولاد جزء صنایع مادر کشور به شمار می رود و باید مورد حمایت قرار گیرد تا طرح های تولید آن برای تامین کلیه نیازهای بازار داخل توسعه یابد و از بابت فروش محصول و وجود مشتری در داخل کشور اطمینان داشته باشد. نه اینکه، با تمایل به سمت افزایش واردات، صنایع داخلی را تضعیف کرده و ضمن خروج ارز از کشور، به نفع دیگر کشورها خرید کنیم.

شفافیت بورس کالا خطری برای منافع گروه های خاص

موسوی لارگانی با اشاره به معاملات انواع محصولات از جمله محصولات فولادی در بورس کالا، ادامه داد: یکی از امتیاز های ما در بازار کالای کشور، وجود بورس کالاست که نخستین مزیت و امتیاز این بازار، شفافیت بالای آن است، اینکه امروز محصولات در بازاری معامله می شوند که همه مردم و مسوولان می توانند از قیمت ها و روند معاملات آگاه باشند آن هم در اقتصاد تقریبا غیر شفاف ما، یک امتیاز ویژه است.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس عنوان کرد: محصولات فولادی نیز هر هفته در بورس کالا عرضه و معامله می شوند و مسوولان مربوطه به خوبی می توانند با درنظر گرفتن همه جوانب، بهترین شیوه ها را برای انجام معاملات در بورس اتخاذ کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز برخی افراد بیش از آنکه بخواهند به حل یک موضوع یا مشکل به وجود آمده بپردازد، مدام سعی در ایجاد حاشیه و جنجال هستند تا از التهاب ایجاد شده منافع و درآمد خود را افزایش دهند؛ مسلما این افراد با شفافیت معاملات حاکم در بورس کالا مخالف هستند چراکه سود آنها در معاملات پنهانی و غیرشفاف است.

او افزود: متاسفانه این افراد نه به فکر تولید و اشتغال در کشور هستند و نه بابت خروج ارز از کشور نگرانی دارند. تفکر این گروه ها صرفا این است که با واردات فلان محصول فولادی، درآمد بیشتری به دست می آورند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدکننده و کالای ایرانی از مسیر شفاف و قانونی بورس کالا در جریان است و اینکه عده ای به دنبال رانت و منافع خود در اوضاع فعلی اقتصاد هستند، با اقدامات مسوولان و مجلس راه به جایی نخواهند برد.