۰ نفر

امروز در بازار طلا اتفاق افتاد:

افزایش غیرمنتظره سکه نقدی/ پرواز قیمت ها در بازار آتی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 273186
افزایش غیرمنتظره سکه نقدی/ پرواز قیمت ها در بازار آتی

به رغم ریزش انس جهانی و ثبات دلار اما امروز قیمت سکه نقدی افزایش چشمگیری داشت. به نظر می رسد، برخی نگرانی ها از جمله اعلام موضع وزیر امور خارجه امریکا در خصوص راهبرد پسا برجامی واشنگتن از دلایل ایجاد این حباب باشند.

اقتصاد آنلاین_لیلی شهیر؛ امروز قیمت سکه نقدی با قیمت یک میلیون و 953 تومان گشوده شد و با طی روندی صعودی اکنون حتی به بیش از دو میلیون تومان رسید. این صعود قیمتی بر افزایش قیمت ها در بازار آتی سکه هم تاثیرگذار زیادی داشت.

این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده است که با توجه به مولفه های موثر در قیمت سکه (دلار و انس جهانی)، کارشناسان چنین رشد چشمگیری را پیش بینی نمی کردند؛ زیرا با بررسی بازارهای جهانی امروز شاهد ریزش قیمت طلای جهانی و از طرفی دیگر، ثبات در  نرخ دلار بودیم و افزایش قیمت آن هم در این حجم انتظار نمی رفت.

میثم رادپور کارشناس بازار سکه و ارز، نوسان قیمتی امروز سکه نقدی را حباب و بیش از اندازه ارزش ذاتی آن عنوان کرد و گفت: باید در نظر داشت، به دلیل دسترسی نداشتن به بازار دلار به عنوان ابزاری جذاب برای پوشش ریسک، اغلب دارایی ها به سمت سرمایه گذاری در بازار سکه طلا حرکت می کند، البته این حباب مدت زیادی است که در بازار طلای کشور وجود دارد.

اما نگرانی های موجود مانند ابهام بابت مالیات بر ارزش افزوده و در خصوص امروز، نگرانی ها بابت نتیجه سخنان امروز مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) در خصوص راهبرد پسا برجامی واشنگتن و ... سبب می شود تا فروشندگان حاضر به فروش سکه به ارزش ذاتی خود دراین روز نبوده و آن را با بیش از قیمت واقعی خود معامله کنند. 

گفتنی است، به دنبال صعود قیمت ها در بازار نقدی، امروز بازار آتی سکه هم در همه سررسیدها تا حدود 5 درصد افزایش قیمت داشت؛ به طوریکه تا این لحظه اغلب سررسیدها با صف خرید مواجه هستند و دورترین سررسید یعنی سررسید دی ماه اکنون به دو میلیون و 250 هزارتومان هم رسید.