۰ نفر

امروز برای اولین بار رقم خورد؛

تامین مالی ۸۰۰میلیارد تومانی بخش خصوصی در بازار سرمایه

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 272888
تامین مالی ۸۰۰میلیارد تومانی بخش خصوصی در بازار سرمایه

این اوراق سی وششمین نماد اوراق رهنی است و به این ترتیب ارزش بازار بدهی بورس تهران به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. امروز انتشار 800 میلیارد تومان اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات در بورس تهران منتشر شد که به عنوان بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی در بازار سرمایه ثبت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، روح اله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس امروز در نشست خبری انتشار 800 میلیارد تومان اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات گفت: علاوه بر اینکه با انتشار این اوراق بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی بازار سرمایه انجام می شود، این اوراق ابزار جدیدی است که برای اولین بار وارد بازار سرمایه شده است.

ویژگی های ابزار جدید تامین مالی بازار سرمایه

حسینی مقدم مهمترین ویژگی این اوراق را عدم نیاز به ضمانت بانکی اعلام کرد و افزود: در انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام، ناشر از توانایی خودش برای تضمین استفاده می کند و سهام را به عنوان وثیقه قرار می دهد. به این ترتیب به سیستم بانکی نیز وابسته نیست. او با اشاره به اینکه بانک ها برای پذیرش ریسک این اوراق معمولا رقمی دریافت می کنند، گفت: به این ترتیب تامین مالی از طریق انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام ارزانتر است.

وی این اوراق را چهار ساله اعلام کرد و ادامه داد: نرخ اوراق ۱۶ درصد است و با نرخ بازار، کشف قیمت می شود. پس از ورود به بازار در مقاطع سه ماهه مشخص، سود این اوراق پرداخت می شود.

حسینی مقدم با اشاره به اینکه این اوراق با نرخ پایین تر از نرخ های بازار است، گفت: این روند نوید بخش مسیر کاهشی نرخ بهره است که تامین مالی ارزانتر را به دنبال خواهد داشت.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس این اوراق را سی و ششمین نماد اوراق رهنی اعلام کرد و افزود: به این ترتیب ارزش بازار بدهی بورس تهران به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

او تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی ها در دو سال گذشته و اتکای بخش خصوصی به تامین مالی از بازار سرمایه پیش بینی می شود ارزش بازار بدهی در دو سال آینده رشد قابل توجهی داشته باشد.

حسینی مقدم خطاب به مسئولان شرکت مخابرات تصریح کرد: این ناشر بورسی مسیر سختی را باید طی کند چراکه از طریق استقراض عمومی از مردم تامین مالی انجام داده و باید به این اعتماد پاسخ درستی بدهد.

در ادامه این مراسم کمال بیگدلی، معاون مالی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه اوراق اجاره مبتنی بر سهام برای اولین بار از طریق شرکت مخابرات منتشر شده است، گفت: شرکت مخابرات با حجم گسترده فعالیت هایش نیازمند تامین مالی است و در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی همیشه پیش قدم بوده است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه فرصت های خوبی برای تامین مالی در اختیار ناشران بخش خصوصی قرار داده است، افزود: شرکت مخابرات در گذشته نیز ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق صکوک بر پایه دارایی از طریق بازار سرمایه منتشر کرده بود.

مهمترین جذابیت های اوراق اجاره مخابرات

علی تیموری، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان که مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق را بر عهده دارد با اشاره به محدودیت های انتشار صکوک اجاره در بازار گفت: رکن ضامن برای انتشار این اوراق گلوگاهی بود که با تسهیلاتی که سازمان بورس در اختیار ناشران بورسی قرار داد، این شرکت ها می توانند سهام پذیرش شده در بازار سرمایه را به عنوان وثیقه برای انتشار اوراق و تامین مالی قرار دهند.

به گفته او اوراق منتشره مبتنی بر سهام مخابرات از ثبات لازم بازپرداخت اصل و فرع سود برخوردار است. او ادامه داد: این اوراق کوپن سود ۱۶ درصدی دارد اما بازارگردان از محل کارمزد بازار گردانی بخشی از مازاد بر نرخ ۱۶ درصد را طی دوره های سه ماهه به سرمایه گذاران پرداخت می کند.

وی با اشاره به مدلی که برای بازارگردانی اوراق در نظر گرفته شده، افزود: مدل، نرخ بازده موثر اوراق برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یک ساله اوراق را بفروشند ۲۱ درصد ماهیانه و نرخ موثر سود ۲۳ درصد خواهد بود، در صورت فروش اوراق قبل از سررسید یک ساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده،‌ نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20 درصد سالانه روزشمار است.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه اظهار داشت: ۷۰۱ میلیون سهام شرکت همراه اول و ۵ هزار و ۶۰۰ میلیون سهام شرکت مخابرات وثیقه این اوراق است که ارزش آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.