۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دهمین رشد پیاپی بورس رقم خورد/ریسک ترامپ در بازار سرمایه خنثی شد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 272867
دهمین رشد پیاپی بورس رقم خورد/ریسک ترامپ در بازار سرمایه خنثی شد؟

در جریان دادوستدهای روز جاری، شاخص بورس بعد از صعود 33 واحدی در محدوده 95 هزار و 136 واحد آرام گرفت. نکته امروز بازار کم رنگ شدن حضور سبز نفتی ها در تقویت شاخص بود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در پی رشد این روزهای شاخص کل شاهد جبران قله های از دست رفته یک ماه اخیر هستیم. با افزایش ریسک سیستماتیک از نوع ترامپ در فروردین ماه شاخص کف های قبلی خود را از دست داد و در آستانه 92 هزار واحد قرار گرفت. اما بر خلاف انتظارات از فردای روز واقعه این افت به صعود تبدیل شد و تاکنون پس از ده روز همچنان شاهد افزایش نماگر بازار هستیم.

حالا پس از گذشت یک ماه به نظر می رسد تاثیر منفی خروج ترامپ از برجام بر بورس تهران تا حدی خنثی شده است. هرچند هنوز ارزش معاملات خرد سهام در محدوده 120 میلیارد تومان قرار دارد و نمی توان ادعا کرد سایه هراس از تحریم ها از سر بازار سهام رخت بر بسته است.

در بازار امروز چه گذشت؟

همانطور که گفته شد شاخص کل همچنان در کانال صعودی قرار دارد و شاخص هم وزن نیز با شتاب بیشتری پیش رفت و با ثبت افزایش 61 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 298 واحد آرام گرفت. سایر نماگرهای بازار سهام نیز در محدوده های مثبت به کار خود ادامه دادند.

در این بین یک میلیارد و 750 میلیون ورقه بهادار به ارزش 909 میلیارد تومان در 58 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 125 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم در چند روز اخیر در همین حوالی قرار داشته و تغییرات قابل توجه نداشته است.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت به نفع حقوقی ها بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 6 میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقوقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه و لبنیات پاک اختصاص داشت. به این ترتیب امروز حدود 15.7 میلیون سهم «فولاد» به ارزش 1.7 میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «فولاد»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «غپاک» شکل گرفت. به این ترتیب 12 میلیون سهم «غپاک» به ارزش یک میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت تهران دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 10 میلیون  سهم «شپنا» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل دو میلیارد تومان داشت. «زاگرس» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 1.7 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بود.

ترین های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام، سه گروه خودرو و ساخت قطعات، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همچنین در بازار امروز اکثر نمادهای گروه غذایی در صدر بیشترین افزایش قرار گرفتند و اغلب نمادهای این گروه صف خرید را تجربه کردند. از سوی دیگر اما نمادهای پالایشی روز چندان مساعدی را پشت سر نگذاشتند. در این بین انتشار اخبار نامساعد از صورت های مالی «شپنا» در خصوص افزایش هزینه های اداری و فروش، این نماد صدر نشینی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بود. پس از آن «فارس» و «خودرو» بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بورس گذاشتند.

اما در سمت سبزهای بازار معاملات مثبت «فولاد»، «شبندر» و «مبین» هرکدام به ترتیب 63، 32 و 27 واحد شاخص را تقویت کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیزامروز صعودی بود اما در پی عقبگرد نمادهای نفتی این بازار، شاخص فرابورس نتوانست بیشتر از 2.6 واحد افزایش یابد و نهایتا در ارتفاع یک هزار و 109 واحد متوقف شد. در فرابورس 287 میلیون ورقه بهادار به ارزش 266 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 50 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در این بازار نیز «هرمز»، «شاوان» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای نفتی «مارون» و «شراز» مجموعا 1.5 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.