۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

شاخص با افزایش۳۴ واحدی به تعطیلات رفت/جابجایی لیدرهای بورسی در لیگ آخر هفته

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 272049
شاخص با افزایش۳۴ واحدی به تعطیلات رفت/جابجایی لیدرهای بورسی در لیگ آخر هفته

بعد از یک هفته رالی صعودی، نماگر بازار سرمایه در مجموع با رشد 1300 واحدی افت هفته های اخیر خود را تاحدی جبران کرد. اما با افزایش فشار عرضه از سوی حقیقی ها در آخرین روز هفته شاخص بازهم از ورود به کانال 95 هزار باز ماند. در این بین امروز شاهد تغییر زمین بازی نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بودیم. از این رو گروه خودرو جای خود را با نمادهای گروه فلزی عوض کردند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در هفته‌های اخیر مخاطرات سیاسی بورس تهران را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده بود. به رغم آنکه عوامل پرتعدادی، به نفع بورس تهران به ویژه شرکت‌های کالایی رقم خورده است، اما متغیرهای سیاسی و ابهامات اقتصاد کلان ارزندگی سهام را در قیمت های فعلی زیر سوال برده است.

 با رفع ابهامات سیاسی می‌توان انتظار داشت که موتور بسیاری از نمادهای بورسی برای جهش روشن شود، اما تا زمانی که امنیت سرمایه ‌گذاری به کلیت فعالان بازار اثبات نشود، احتمالا معاملات سهام وارد فاز رکودی شود.

 در این میان به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام باید تصمیم مهمی درباره معاملات خود بگیرند. در شرایط فعلی که دید روشنی نسبت به تحولات تاثیرگذار سیاسی وجود ندارد، ریسک گریزها از گردونه معاملات عقب نشسته اند. اما از سوی دیگر فاکتورهای مثبت موثر در رونق فضای بازار سهام، فعالان بازار را به ادامه داوستدها تشویق می کند. همانطور که در گزارش های پیش هم تاکید شد بود، افزایش نرخ ارز از یک سو و رشد درآمدهای نفتی دولت سبب بالا رفتن تورم می شود. که این تورم مهم ترین اثر خود را در افزایش قیمت سهام شرکت ها نشان می دهد.

اما نکته قابل توجه اینجاست که در شرایط فعلی نمی توان به افزایش قیمت جهانی نفت و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد داخلی امیدوار بود. چراکه افزایش قیمت نفت زمانی می تواند به افزایش درآمدهای دولت بی انجامد که کشور در شرایط تحریم فروش نفت نباشد. اما اکنون که قیمت نفت به دلیل خروج آمریکا از برجام و نگرانی جامعه جهانی از حذف نفت ایران بالا رفته است نمی توان انتظار مثبتی برای فروش نفت در قیمت های بالا از سوی ایران و نهایتا افزایش درآمد داشت.

از این رو پیش بینی می شود تا برطرف نشدن کلیه ابهامات در خصوص آینده بازگشت تحریم ها و چگونگی ادامه رابطه با اروپا، بورس تهران در فضای بیم و امید باقی بماند. فضایی که اغلب کارشناسان امیدوار بودند با اعلام موضع آمریکا در خصوص برجام از آن خارج شویم.

در بازار امروز چه گذشت؟

نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز جاری پس یک بار رفت و برگشت به سطح زیر صفر، رشد 34 واحدی (معادل 0.04 درصد) را تجربه کرد و در سطح ۹4 هزار و 940 واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز با شتابی معادل شاخص کل پیش رفت و با ثبت افزایش 10 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 126 واحد آرام گرفت.

در این بین یک هزار و 41 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 232میلیارد تومان در 60 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 141 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این رقم نشان دهنده افزایش 20 درصدی ارزش معاملات نسبت به روز گذشته است.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل 6میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقوقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی شرکت سایپا دیزل و آلومینیوم ایران اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود 153 میلیون سهم «خکاوه» به ارزش 22 میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «خکاوه»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «فایرا» شکل گرفت. به این ترتیب 23 میلیون سهم «فایرا» به ارزش 10 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت ایران ترانسفو، بانک خاورمیانه و محورسازان ایران خودرو دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر 600 هزار  سهم «بترانس» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل یک میلیارد تومان داشت. «وخاور» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 800 میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بود. در «خوساز» هم حدود 3.5 میلیون سهم به ارزش 800میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منتقل شد.                                         

ترین های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام، سه گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در بازار امروز اکثر نمادهای گروه خودرو در صدر بیشترین کاهش قیمت ها قرار گرفتند. از سویی دیگر اما گروه انبوه سازی که روز گذشته را در استراحت به سر برد، امروز مجددا با فشار تقاضا روبرو شد.

اما چرا قندی ها شیرین شدند؟

از سوی دیگر اما گروه قند و شکر دومین روز پُرتقاضای خود را پشت سر گذاشت و تمام نمادهای این گروه در محدوده های مثبت به کار خود در این هفته پایان دادند. اما به نظر می رسد این اقبال سهامداران به گروه قندی به سه دلیل عمده زیر باشد:

1- افزایش تقاضای سنتی این گروه در آستانه ماه مبارک  رمضان

 2- گزارش های تولید وفروش شرکت های قندی که اکثرا با افزایش در فروش و تولید مواجه  شدند.

 3- ثبات نرخ  چغندر قند به عنوان ماده اولیه  خرید  تضمینی  و همچنین دو نوبته شدن کشت چغندر قند

به نظر کارشناسان عوامل ذکر شده می تواند یکی از فاکتورهای مهم در رشد قیمتی نمادهای این گروه باشد.

امروز شاهد جابجایی های جالب در تغییر رنگ نمادهای های تاثیرگذار بر شاخص بودیم. از این رو دو نماد اصلی گروه خودرو که تا دیروز در قسمت های مثبت بازار تاثیرگذار بودند، روز جاری تغییر علامت داده و مجموعا 51 واحد شاخص را عقب کشیدند. از سوی دیگر فلزی ها امروز توانستد تا حدی از عقبگرد شاخص جلوگیری کنند. در این بین «کگل»، «فخوز» و«فایرا» هرکدام به ترتیب 26، 24 و 14 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. همچنین امروز نماد «مبین» که برای برگزاری مجمع سالانه به مرخصی رفته بود با مثبت 9 درصد به تابلوی معاملات بازگشت و 73 واحد شاخص را تقویت کرد. گفتنی است این شرکت روز گذشته در مجمع خود 105 تومان سود به ازای هر سهم خود تقسیم کرد.

اخبار جدید از بازار رنگین فلزات

امروز در گروه فلزات اساسی شاهد افزایش قیمت های جهانی بودیم که این امر در کنار افزایش ایندکس دلار و کاهش ارزش یورو اتفاق افتاد. در طی روزهای معاملاتی گذشته قیمت فلز «روی» با رشد قیمت همراه بود و نکته حائز اهمیت در این زمینه اختلاف قیمت این فلز در دو بازار LME و شانگهای است که رشد قیمت ممتد در بازار های شانگهای نسبت به بازار های LME موجب بروز این آربیتراژ (در حال حاضر با رشد حدود 46 دلار به 11 دلار رسیده است) شده است. به نظر می رسد این رشد قیمت به دلیل کاهش مستمر عرضه «روی» توسط کشور چین حاصل شده است. در این صورت انتظار می رود که به دلیل بروز چنین شرایط آربیتراژی معامله گران را به سمت این بازار کشانده و یا محرکی برای چین باشد تا مقداری از ذخایر انباشته شده در گمرک خود را آزاد کند. امروز قیمت «روی» با اندکی رشد به محدوده قیمتی 3078 دلار به ازای هر تن رسیده است.

اما مسئله دیگری که در گروه به چشم می خورد تنش های اخیر بین آمریکا و کره شمالی است که مانور های مشترک آمریکا و کره جنوبی موجب شد تا کره شمالی اقدام به لغو نشست مشترک میان خود و کشور آمریکا شود. شرایط پدید آمده کاهش مبادلات و شاخص بازار های آسیایی را به دنبال داشته است زیرا در ادامه می تواند موجب ایجاد تنش های تجاری بین آمریکا و چین شود که با پر رنگ شدن آن قیمت های جهانی دستخوش تغییرات خواهد شد.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در تلاش برای پیگیری روند صعودی امروز نیز 4.5 واحد رشد کرد و در ارتفاع یک هزار و 97 واحد به کار خود در این هفته پایان داد. در این بازار نیز 218 میلیون ورقه بهادار به ارزش 142 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 41 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، نفتی ها صدر نشین بودند و معاملات مثبت «مارون»، «شراز» و «شاوان» مجموعا 4.5 واحد آیفکس را تقویت کردند.