۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۰توقف و ۱۱بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی در «غدشت» و «بکام»/ فردا؛ فرابورس میزبان یک عرضه بلوکی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 271771
۱۰توقف و ۱۱بازگشایی در معاملات امروز/ تعدیل منفی در «غدشت» و «بکام»/ فردا؛ فرابورس میزبان یک عرضه بلوکی

امروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصادآنلاین-مروارید اسلامی؛ امروز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ برگزاری مجامع و حراج دوباره صادر کردند. در مجموع امروز ۱۰ نماد متوقف شدند. یک نماد هم تعلیق شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۱ نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز تعدیل منفی در «غدشت» و «بکام» بود. به علاوه٬ «ثالوند» خبر از یک پروژه داد. «حبندر» هم درباره اثرات نرخ ارز قابل دسترس بر تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی پولی و افزایش زیان تسعیر ارز شفاف سازی کرد. امروز پذیره نویسی اوراق اجاره شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت نیز شروع شد. فردا هم بلوک ۵۴.۱۹ درصدی «دشیری» عرضه می شود.

بورس:

  • گره در «سمازن» و «سصفها»: نماد شرکت های سیمان مازندران (سمازن) و سیمان اصفهان (سصفها) مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند. «سصفها» در قیمت ۷۵۰ تومان و یک ریال معامله شد٬ قیمت آخرین معامله ۷۷۵ تومان و قیمت پایانی ۷۶۴ تومان و ۳ ریال (۱۹.۳ درصد منفی) بود. «سمازن» در قیمت ۲۴۳ تومان و ۴ ریال (۵ درصد منفی) معامله شد٬ قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم بود.
  • ابهام «خفنر» را تعلیق کرد: نماد شرکت فنرسازی خاور (خفنر) برای بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد.
  • «شلعاب» به معاملات برگشت: نماد شرکت لعابیران‌ (شلعاب) که دیروز به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۱۹۱ تومان و ۵ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۸۰ تومان و ۴ ریال و قیمت پایانی ۱۸۰ تومان و ۳ ریال (۴.۴ درصد منفی) بود. شرکت اعلام کرد که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.
  • «ثشرق» بازگشایی شد: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) که دیروز به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، برای اطلاع رسانی مناسب شرکت به بازار درباره علل آن متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۸۲ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۸۱ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۸۲ تومان و ۳ ریال (۰.۸ درصد منفی) بود. شرکت اعلام کرد که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.
  • «وامید» معامله شد: نماد گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) که قرار بود دیروز و بعد از شفاف سازی درباره مذاکرات مربوط به فروش سهام چند شرکت زیرمجموعه بازگشایی شود٬ امروز در قیمت ۲۲۲ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۲۹ تومان و ۷ ریال و قیمت پایانی ۲۲۸ تومان و ۵ ریال بود.
  • «سفانو» از معاملات جا ماند: نماد شرکت های سیمان فارس نو (سفانو) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۵۰ تومان برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۵۹ تومان و ۳ ریال) آماده معامله شد اما بازگشایی نشد.
  • «ولغدر» به معاملات برگشت: لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر) بعد از افشای اطلاعات با اهمیت یعنی تعدیل مثبت ۴۶ درصدی در قیمت ۱۰۵ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۰۳ تومان و ۸ ریال و قیمت پایانی ۱۰۴ تومان و ۹ ریال (۱۶.۷ درصد مثبت) بود.
  • «کمنگنز» با انتخاب هیات مدیره جدید معامله شد: نماد شرکت معادن منگنز ایران (کمنگنز) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای انتخاب اعضاء هیات مدیره٬ در قیمت ۸۲۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۷۷۰ تومان و قیمت پایانی ۸۱۰ تومان (۰.۱۴ درصد مثبت) بود.
  • افزایش زیان در «غدشت»: نماد شرکت دشت‌ مرغاب ‌(غدشت) به دلیل اعلام تعدیل منفی متوقف شد. زیان خالص پیش بینی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ از ۱.۸ میلیارد تومان به ۲.۴ میلیارد تومان افزایش یافته است. به این ترتیب زیان هر سهم به میزان ۳۲ درصد افزایش یافته است. این تعدیل منفی به دلیل افزایش ۳۸ درصدی مبلغ فروش پیش بینی شده٬ افزایش ۴۱ درصدی بهای تمام شده٬ کاهش ۸۲ درصدی سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی پیش بینی شده و افزایش نرخ یورو و به دنبال آن افزایش بدهی ارزی شرکت بوده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • تعدیل منفی در «بکام»: نماد شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی (بکام) به دلیل اعلام تعدیل منفی متوقف شد. زیان خالص پیش بینی شده شرکت از ۷ میلیارد تومان به حدود ۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. دلیل این تعدیل منفی٬ کاهش درآمدهای غیرعملیاتی بابت عدم تحقق فروش زمین نسبت به پیش بینی است. همچنین افزایش در هزینه های عمومی اداری فروش دلیل دیگر است که عمدتا بابت افزایش در تعداد پرسنل بازنشسته در سال ۹۷ است. مورد دیگر٬ افزایش در سایر اقلام عملیاتی است که عمدتا بابت عدم تامین نقدینگی بوده که منجر به عدم خرید مواد اولیه و کاهش تولید شده که موجب افزایش هزینه های جذب نشده شده است. از جمله عوامل افزایش در زیان خالص پس از کسر مالیات بابت کسر مالیات سنوات قبل از سود قبل از مالیات است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • ادامه توقف «ثالوند»: توقف نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده حداکثر برای دو روز کاری دیگر تداوم می یابد. زمان و نحوه بازگشایی این نماد اعلام می شود. «ثالوند» خبر از یک پروژه داد و نماد آن متوقف شد. شرکت در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۷ پروژه ای را آغاز کرده است. این پروژه مربوط به بلوک 1 بام چالوس است. پروژه در استان مازندران شهرستان چالوس و شامل یک بلوک مسکونی 18 طبقه با زیربنای کل 27560 مترمربع است. بهای تمام شده پروژه ۵۴.۵ میلیارد تومان است. سهم شرکت ۱۰۰۳۸ متر مربع است. براساس قرارداد و توافق مشارکت منعقد شده قدرالسهم شرکت از فروش پروژه ۶۲.۷ درصد خواهد بود. برآورد فروش سهم این شرکت براساس قدرالسهم مورد اشاره ۶۵.۴ میلیارد تومان برآورد می شود.
  • «حبندر» گرفتار در نرخ مصوب دلار آمریکا: نماد شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریابندر (حبندر) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شفاف سازی مربوط به اثرات نرخ ارز قابل دسترس بر تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی پولی و افزایش زیان تسعیر ارز و تاریخ شناسایی زیان ۲۹ اسفند ۹۶ است. شرکت اعلام کرده که با توجه به مصوبه هیات دولت و تک نرخی شدن نرخ دلار آمریکا به مبلغ ۴۲۰۰ تومان تسعیر ارز دارایی ها و بدهی های ارزی پولی با نرخ مصوب مذکور در تاریخ ترازنامه انجام گرفته است. با توجه به عدم تامین ارز مورد نیاز شرکت جهت پرداخت بدهی های سررسید شده در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۷ از جانب بانک ملت که بنا به اعلام این بانک ناشی از عدم ارسال دستورالعمل از جانب بانک مرکزی درخصوص نحوه تخصیص و فروش ارز بوده، درنتیجه به علت عدم در دسترس بودن دلار با نرخ مصوب جهت پرداخت های ارزی و با جلب نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی مقرر شد شرکت نسبت به اصلاح نرخ تسعیر ارز دلار از مبلغ ۴۲۰۰ تومان با نرخ رسمی ارز آزاد در سایت SANARATE.IR بانک مرکزی به مبلغ ۴۷۷۰ تومان ریال اقدام کند. قرار بود این نماد تا ساعت ۱۰ امروز بازگشایی شود اما این اتفاق نیفتاد.
  • «ثغرب» شفاف سازی کرد: نماد شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) که دیروز به خاطر نوسان قیمت متوقف شده بود٬ پس از ارائه اطلاعات شفاف سازی درباره آن٬ در قیمت ۹۱ تومان و ۵ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۸۹ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۹۱ تومان و ۳ ریال (۲.۲ درصد مثبت) بود. شرکت اعلام کرده که از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است و به نظر می رسد نوسان قیمت سهام شرکت در روزهای معاملاتی اخیر ناشی از عرضه و تقاضا در بازار سهام است.
  • توقف «ممسنی» برای مجمع: نماد شرکت پتروشیمی ممسنی (ممسنی) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز شنبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ۹۷ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «غفارس» بازگشایی شد: نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی ۶۰ تومان به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۶۵ تومان و ۸ ریال)، امروز در قیمت ۵۲۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۱۷ تومان و قیمت پایانی ۵۱۸ تومان (۶.۳ درصد مثبت) بود.
  • توقف «سبحان» برای مجمع: نماد شرکت سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷ ٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «زنگان» معامله شد: نماد شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی یک تومان و ۵ ریال برای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۱۴ تومان و ۴ ریال)، امروز در قیمت ۹۷۹ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۳۰ تومان و یک ریال و قیمت پایانی ۹۳۴ تومان و ۴ ریال (۰.۱۷ درصد مثبت) بود.
  • فردا بلوک «دشیری» عرضه می شود: میزان ۵۴.۱۹ درصد (پنجاه و چهار ممیز نوزده صدم درصد) سهام کنترلی شرکت شیرین دارو (سهامی عام) در نماد معاملاتی «دشیری4» با قیمت پایه کل۳۶ میلیارد و ۵۶۲ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۷۶۴ تومان، فردا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.
  • توقف «دسانکو» برای مجمع: نماد شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۷ ٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • پذیره نویسی اوراق اجاره صبا: پذیره نویسی تعداد ۹۲۰ هزار  اوراق اجاره شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت (سهامی خاص) با قیمت اسمی ۱۰۰ هزار تومان، به منظور تامین مالی بخشی از منابع مربوط به ساخت و تکمیل پروژه‌های ساختمانی شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت در نماد معاملاتی «صبا14011» و نمونیک SN1Q1 از امروز شروع شد و تا روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۷ ادامه دارد.
  • توقف چند نماد برای مجمع: نماد معاملاتی شرکت های شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان)، سبحان دارو (دسبحان) و سیمان شاهرود (سرود) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

بورس