۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

از شیب صعودی شاخص بورس کاسته شد/ کوچکترهای بازار مورد توجه بورس بازان

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 271770
از شیب صعودی شاخص بورس کاسته شد/ کوچکترهای بازار مورد توجه بورس بازان

امروز در حالی بورس تهران پنجمین روز مثبت معاملاتی خود را پشت سر گذاشت که شاخص کل و شاخص هم وزن هریک به ترتیب رشد 0.21و 0.55 درصدی را تجربه کردند. در این بین اما با گذشت زمان از فشار تقاضای روزهای گذشته کاسته و به سمت عرضه منتقل شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ امروز نیز نماگرهای بورس تهران در محدوده های مثبت نوسان کردند. اما افزایش عرضه از سوی حقیقی ها شاخص را از صعود به کانال 95 هزار واحد بازداشت. در ابتدای ساعت معاملاتی تمام نمادهای گروه خودرو با صف خرید مواجه شدند اما این صفوف پایداری چندانی نداشت و در پایان شاهد متعادل شدن قیمت اکثر نمادهای این گروه بودیم.

 همچنین نکته جالب این گروتقابل خرید حقیقی ها در دونماد لیدر گروه یعنی «خودرو» و «خساپا» بود. حقیقی ها امروز حدود 15 میلیون سهم از «خودرو» را به ارزش بالغ بر 21 میلیارد تومان از سبد خود واگذار کردند. از سوی دیگر این گروه بیش از 68 میلیون سهم از «خساپا» را به ارزش بالغ بر 16 میلیارد تومان از حقیقی ها خریدند. گفتنی است بعد از ایران خودرو، سهام بانک صادرات و پالایش نفت اصفهان بیشترین میزان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشت.

اما همچنان شاهد ضعف تقاضا در گروه فلزات اساسی و فرآوره های نفتی بودیم. به نظر می‌رسد جذابیت سهام گروه خودرو و قطعه سازی سبب کم توجهی فعالان بازار به سایر صنایع شده است.

در بازار امروز چه گذشت؟

در پی جو مثبت معاملاتی تمام نماگرهای بازار سرمایه برای پنجمین روز کاری متوالی سبزرنگ شدند و شاخص کل با افزایش 202 واحدی به رقم 94 هزار و 906 واحد رسید. شاخص هم وزن اما همچون روزهای گذشته با سرعت بیشتری افزایش یافت و در پایان با رشد 93 واحدی (افزایش 0.55 درصدی) در رقم 17 هزار و 116 واحد آرام گرفت. نکته قابل توجه بازار این روزها اقبال فعالان به سهام کوچکتر بازار بود که رشد دوبرابری شاخص هم وزن تایید کننده این مطلب است.

در این بین معامله گران امروز 907 میلیون ورقه بهادار به ارزش 163 میلیارد تومان در 64هزار نوبت دادوستد کردند که از این میزان  125 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است این رقم ارزش معاملات خرد در هفته جاری تقریبا ثابت مانده و به نظر می‌رسد با فرارسیدن فصل مجامع و داغ تر شدن فضای معاملات تالار شیشه ای شاهد افزایش آن باشیم.

ترین های بورسی امروز

در بازار روز جاری سه گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نیز «خساپا»، «کگل» و «رانفور» هرکدام به ترتیب 25، 24و 21 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ بازار نیز معاملات منفی «سصفها»، «تاپیکو» و «فملی» جلوی رشد بیشتر شاخص را گرفتند.

از دیگر نکات بازار امروز افزایش اقبال حقیقی ها به گروه قند وشکر است به نحوی که در پایان بازار اکثر نمادهای این گروه با صف خرید روبرو شدند. البته گفتنی است هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضای این محصولات شاهد رشد قیمت سهام گروه قند و شکر هستیم.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در مسیر صعودی که از هفته پیش آغاز کرده بود ادامه راه داد و با رشد 3.2 واحدی به رقم یک هزار و 93 واحد رسید. در این بازار نیز 275 میلیون ورقه بهادار به ارزش 163 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 33 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. البته گفتنی است این حجم و ارزش معاملات در فرابورس نسبت به روزهای گذشته روند کاهشی داشته است.

دربین نمادهای شاخص ساز فرابورسی، معاملات مثبت «مارون»، «خراسان» و «شاوان» مجموعا 2.5 واحد آیفکس را بالا برد اما از سویی دیگر «سرچشمه» و «اتکام» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

گفتنی است روز جاری مجمع عمومی‌ پتروشیمی زاگرس برگزار شد و طی آن شرکت اقدام به تقسیم 100 درصدی سود نمود. از این رو در پایان سال مالی 96 سهامداران «زاگرس» 740 تومان سود به ازای هر سهم کسب کردند. در مجمع امروز صحبت از سرمایه گذاری در بخش احداث واحد یوتیلیتی به منظور تامین گاز اکسیژن و همچنین خرید یک کشتی جدید برای حمل و صادرات متانول به چین و سایر کشورها شد.