۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه دهن کجی بورس به ترامپ/تغییر موقعیت بازار سهام آشکارتر شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 271263
ادامه دهن کجی بورس به ترامپ/تغییر موقعیت بازار سهام آشکارتر شد

امروز در حالی معاملات بازار سهام انجام شد که شاخص کل با رشد ۰٫۳ درصدی توانست جایگاه خود را در کانال 94 هزار واحد تثبیت کند. درحالی که نمادهای گروه فلزی و فرآورده های نفتی منفی و کم حجم معامله شدند، اغلب نمادهای گروه خودرو و انبوه سازی صف خرید را به خود دیدند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ رفته رفته کم توجهی بورس به تصمیم ترامپ پُررنگ تر می‌شود و شاخص ها با قدرت بیشتر قله های از دست رفتن را پس می‌گیرند. پس از خروج آمریکا از برجام، درحالی که برخی بورس بازان خود را برای روزهای سخت و پُرالتهاب آماده می‌کردند، اما رونق معاملات تالارشیشه ای به انتظارات شوم پایان داد. برخی معتقد بودند در پسا پسا برجام شاخص گروه خودرو و ساخت به شدت افت خواهد کرد، اما صف خریدهای متوالی این دو گروه تحلیل ها را با چالش روبرو کرد.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند خروج آمریکا از برجام برای بورس ناشناخته نیست. از این رو با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها مساله غریبی در بازار سهام و اقتصاد روی نمی‌دهد؛ چراکه ایران در گذشته تحریم های سخت تری را تجربه کرده است.

از سویی دیگر به نظر می‌رسد که اگرچه با خروج آمریکا ازبرجام تحریم هایی علیه ایران اعمال خواهد شد اما باید توجه داشت که این تحریم ها به اندازه تحریم های سال های 89، 90 و 91 سخت نخواهد بود. همچنین دردهه 80 و 90 ، بازار سرمایه ، سرمایه گذاران  و بنگاها انواع  تحریم ها را تجربه کرده اند،ازاین رو این مساله نمی‌تواند موضوع ناشناخته ای برای اقتصاد ایران محسوب شود.

از سوی دیگر این نکته را نیز باید در نظر داشت که باتوجه به قرار گرفتن شاخص کل در کانال صعودی می‌توان امیدوار بود با حمایت حقوقی ها این صعود ادامه یابد و همین امر سبب جلب اعتماد سرمایه گذران و بازگشت نقدینگی به بورس شود.

در بازار امروز چه گذشت؟

در پی جو مثبت معاملاتی تمام نماگرهای بازار سرمایه برای سومین روز کاری متوالی سبزرنگ شدند، شاخص کل با افزایش 275 واحدی به رقم 94 هزار و 165 واحد رسید. شاخص هم اما همچون روزهای گذشته با سرعت بیشتری افزایش یافت و در پایان با رشد 196 واحدی (افزایش ۱٫۱۸ درصدی) در رقم 16 هزار و 774 واحد آرام گرفت.

در این بین معامله گران امروز 703 میلیون ورقه بهادار به ارزش 147 میلیارد تومان در 50 هزار نوبت دادوستد کردند که از این میزان  115 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین در بررسی خرید و فروش های حقیقی های بازار نیز، این گروه روز جاری تغییر جهت دادند و 15 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند. در این بین بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در نمادهای «شبندر»، «فخوز» و «فملی» اتفاق افتاد. اما از سویی دیگر حقوقی ها در نمادهای «مبین»، «خساپا» و «خکاوه» بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند.

ترین های بورسی امروز

در بازار روز جاری سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و تامین آب و برق بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نیز «همراه»، «خساپا» و «جم» هرکدام به ترتیب 38، 28و 20 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. اما در سمت منفی های کم رنگ بازار نیز معاملات منفی «فارس»، «تاپیکو» و «فملی» جلوی رشد بیشتر شاخص را گرفتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در مسیر صعودی که از هفته پیش آغاز کرده بود ادامه راه داد و با رشد 7٫۸ واحدی به رقم یک هزار و 81 واحد رسید. در این بازار نیز 348 میلیون ورقه بهادار به ارزش 204 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 48 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

دربین نمادهای شاخص ساز فرابورسی، معاملات مثبت «زاگرس»، «ذوب» و «ارفع» مجموعا 7 واحد آیفکس را بالا برد اما از سویی دیگر «بساما» و «شراز» تا حدی از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.