۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد

دلیل واگرایی سکه نقدی و آتی/ اثری که کاهش ضریب اهرمی بر معاملات گذاشت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 269987
دلیل واگرایی سکه نقدی و آتی/ اثری که کاهش ضریب اهرمی بر معاملات گذاشت

تمام قراردادهای آتی، امروز شاهد افت قیمتی بودند در حالیکه قیمت سکه نقدی امروز رشد قابل توجهی را ثبت کرد. گفتنی است، سکه امامی نقدی در ساعات نخستین بازار، دوباره از محدوده دو میلیون تومان عبور کرد، اما قراردادهای آتی تقریبا 4درصد افت را تجربه کردند.

اقتصاد آنلاین_لیلی شهیر؛ از ابتدای امروز تحث تاثیر اعلام نظر ترامپ در خصوص باقی ماندن برجام، بازار غیررسمی دلار با ابهاماتی و در اوایل امروز شاهد اندک نوسانات مثبتی بود به طوریکه قیمت دلار از حدود شش هزار و 100 تومان به شش هزار و 400 تومان افزایش پیدا کرد. این موضوع بر قیمت سکه نقدی هم اثر گذاشت به طوریکه نرخ سکه نقدی نسبت به روز گذشته حدود شش درصد رشد قیمتی را شاهد بود. با این وجود اما نرخ سکه در بازار آتی سکه روندی متفاوت از بازار نقدی داشت و بعد از شروع معاملات با ریزش شدیدی همراه بود.

ایزدی مدیرکالایی کارگزاری پاسارگاد ضمن بررسی این اتفاق، تحویل زودتر از موعد سکه های پیش فروش شده یک ماهه را یکی از دلایل افت قیمت ها در بازار آتی سکه عنوان کرد و افزود: معاملاتی آتی سکه اکنون با افزایش وجه تضمین شش میلیون و 450 هزار تومانی انجام می شود. این موضوع موجب کاهش حجم معاملات و به دنبال آن جذابیت معاملات در بازار اتی سکه شده است.

او افزود: از نگاهی دیگر افزایش وجه تضمین سبب کاهش ضریب اهرمی در معاملات اتی سکه می شود. شایان ذکر است، چندی پیش یعنی زمانی که مبلغ وجه تضمین در این معاملات حدود دو میلیون تومان بود از ضریب اهرمی 10 استفاده می شد که برای معامله گران پرسودتر از شرایط کنونی بود. اما اکنون با وجه تضمین فعلی، ضریب اهرمی تا حدود 3 واحد کاهش پیدا کرده است. مجموعه این عوامل امروز سبب ریزش شدید قیمت ها در بازار آتی سکه شد.   

این کارشناس بازار کالایی پیش بینی کرد: بازار در حالت کنونی قابل اطمینان نیست زیرا بازار سکه نقدی تنها به دلیل تاثیر نرخ دلار رشد کرده است و به طور قطع در هفته آینده با کاهش قیمت  دلار و سکه همچنین ادامه تحویل زودتر از موعد سکه های پیش فروش با افت بازار نقدی هم رو به رو خواهیم بود.