۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رالی صعودی شاخص‌ها با پیشتازی گروه خودرو/ بورس با معاملاتی داغ به استقبال تصمیم ترامپ رفت

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 269975
رالی صعودی شاخص‌ها با پیشتازی گروه خودرو/ بورس با معاملاتی داغ به استقبال تصمیم ترامپ رفت

در جریان معاملات امروز بورس تهران، همه شاخص‌های بازار سهام رشد کردند. حجم و ارزش معاملات نیز که درکانال نزولی قرار گرفته بود، روز جاری عدد 130 میلیارد تومانی برای دادوستدهای خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس را ثبت کرد. گفتنی است این امر نشان دهنده اقبال سرمایه گذاران در ادامه جذاب شدن قیمت سهام است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در آستانه تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص ادامه حیات برجام، بازار با واکنش جالب  بورس بازان مواجه شد. دونالد ترامپ که تلاش عجیبی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند تویتر به منظور اعلام مواضع خود دارد، شب گذشته با اعلام این که نظر خود را در رابطه با برجام زودتر بیان خواهد نمود، طبق معمول نوساناتی را در بازارها ایجاد کرد.

حال باید دید با اعلام نظر ترامپ، بازار فردا نیز مثبت خواهد بود یا خیر؟ سه سناریو برای بازگشایی معاملات فردای بورس تهران محتمل است. نخست اینکه با تصمیم امشب ترامپ، آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود. در این صورت شاهد جهش قیمت دلار و سکه و نفت خواهیم بود و نتیجتا بورس برای چند روز به کما خواهد رفت. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که با رشد دوباره قیمت ارز، شاهد افزایش سودآوری در سهام شرکت‌های بورسی کالامحور با تاخیر چندماهه خواهیم بود.

سناریو دوم، اعلام پایبندی به برجام از سوی آمریکا است که در این صورت با رشد شارپی قیمت‌ها در بازار سهام از فردا مواجه خواهیم بود، که البته احتمال به وقوع پیوستن این سناریو بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

آخرین احتمال، اعلام ضرب العجل از سوی ترامپ در خصوص پایبندی به برجام است. در این صورت نیز شاهد بازار مثبتی برای معاملات فردای بورس و فرابورس خواهیم بود. ولی این نکته را باید در نظر گرفت که بازهم روند بلاتکلیفی چند ماه گذشته تکرار می‌شود . چراکه نوعی بی ثباتی و عدم اطمینان در خصوص آینده اقتصادی کشور بازار سرمایه را نیز متاثر می‌کند.

با پیش فرض‌های مطرح شده در خصوص آینده معاملات سهام، درنظر داشتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در هرصورت با ریزش‌های اخیر شاخص، سهام اکثر شرکت‌های کالامحور بورسی در محدوده جذاب قیمتی  قرار گرفته اند. درنتیجه نشان دادن رفتارهای هیجانی در خرید و فروش این روزها نمی تواند تصویر کلی از آینده بازار سهام نشان دهد.

در ادامه تاثیرات دیپلماسی توئیتری ترامپ، شاهد افت ملموس قیمت نفت از شب گذشته بودیم. بازار نفت که برخلاف منفی بودن بسیاری از پارامترهای اثرگذار مانند افزایش سطح تولید آمریکا و رشد ذخایر نفتی این کشور در کنار رشد تعداد حلقه‌های چاه‌های فعال، همچنان تمایلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد، پس از توییت ترامپ با افت نسبی مواجه شد که خود حاکی از اثرگذاری این قرارداد  بر سطح قیمتها در این بازار دارد.

از طرفی بویینگ که طرف قرارداد فروش هواپیما به ایران به عنوان یک گشایش پس از برجام بود شاهد رشد قیمت سهام خود بود. این سیگنالها اگر چه به دلیل تاثیر زودتر از وقوع حوادث بر قیمت‌ها  نمی تواند به عنوان شواهدی معتبر در نظر گرفته شود اما باعث خوش بینی فعالان داخلی و اقدام به خرید سهام در بازار داخل شده است.

در نهایت باید توجه داشت که در موقعیت کنونی حضور در بازارهای مالی به دلیل التهاب زیاد اخبار با ریسک‌های زیادی همراه است و توصیه می‌شود سرمایه گذارن فاکتور مدیریت سرمایه و ریسک را در معاملات خود لحاظ نمایند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای مثبت امروز، نماگر بورس پس از 439 واحد رشد (افزایش 47 درصدی) در ارتفاع 93 هزار و 605 واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شیب تندتری مسیر صعودی را در پیش گرفت و با صعود 136 واحدی(رشد 83 درصدی) به رقم 16 هزار و 638 واحد رسید.

در این بین 843 میلیون ورقه بهادار به ارزش 187 میلیارد تومان در 48 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 102 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین در معاملات امروز تالار شیشه ای، شاهد تغییرعلامت خرید حقیقی‌ها بودیم. تا دیروز تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در ارقام بالا انجام می‌شد. اما امروز این تغییر مالکیت برعکس شد و حقیقی‌ها بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند. البته گفتنی است بیشترین خرید حقیقی‌ها در نمادهای «شپنا»، «قشرین» و «وبیمه»انجام شد. در نماد شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه روزهای اخیر شاهد تحرک حقوقی برای خروج از سهامداری این شرکت بودیم که این تلاش روز جاری با فروش 16 میلیون سهم توسط «وآتی» ادامه یافت. گفتنی است شرکت آتیه دماوند در سه روز اخیر بیش از 54 میلیون سهم از این نماد را واگذار کرده است که با فروش 14 میلیون سهم دیگر بطور کامل از «وبیمه» خارج خواهد شد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام، سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و فرآروده‌های نفتی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. بازار در آستانه اعلام تصمیم ترامپ در رابطه با وضعیت برجام در آمریکا، اقبال مجددی به یکی از حساس ترین گروه‌ها به گشایش‌های سیاسی-بین المللی یعنی گروه خودرویی داشته است. اصلاح عمیق گروه خودرویی در چندماه اخیر لمس سطوح جذاب قیمتی را در پی داشته که سرمایه گذران ریسک پذیر را مجاب به ورود نقدینگی نموده است.

همچنین در بین نمادهای مطرح نیز نمادهای سه گروه یاد شده پیشتاز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند. از این رو «فملی»، «شبندر»،«فخاس» و «خساپا» هرکدام به ترتیب 44، 42، 37 و 28 واحد دماسنج بازار را تقویت کردند. اما در سمت منفی‌های کم رنگ بازار دو نماد اصلی گروه مخابرات یعنی «همراه» و «اخابر» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

تاثیر انتشار پیش بینی تحلیلگران بازار فلزات

اما در بازار فلزات اساسی با انتشار گزارش‌هایی از پیش بینی‌های تحلیگران در خصوص آینده نرخ فلزات رنگین شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم. در خصوص فلز مس به نظر می‌رسد افزایش فصلی در میزان تقاضا و اختلال در عرضه از عوامل بالابرنده قیمت خواهد بود. اصلاحات قیمت فلز مس در فصل پیش به پایان رسیده است و روند صعودی در حال آغاز است . مدل عرضه و تقاضا حاکی از ادامه کسری تا پایان فصل چهارم می‌باشد انتظار افزایش قیمت در فصل دوم تا 7090 دلار وجود دارد.

در خصوص فلز «روی» نیز فصل اول سال 2018 دوره بی ثباتی برای این فلز بود اما کاهش ذخایر انبارها از محکم شدن عوامل بنیادی در فصل دوم سال حکایت می‌کند. این بدین معناست که در مدت زمانی کوتاه قیمت فلز «روی» دوباره افزایش می‌یابد و از منظر تکنیکالی در ابتدا باید مقاومت 3300 دلاری را بشکند. هر چند در کوتاه مدت چشم انداز فلز «روی» صعودی به نظر می‌رسد اما افزایش عرضه در فصل سوم و چهارم بخشی از عوامل بنیادی موثر بر رشد قیمت را از بین خواهد برد. گفتنی است  بالاترین قیمت «روی» در سال 2018 تا کنون 3595 دلار به ازا هر تن در ماه فوریه بوده و پس از آن قیمت تا سطح 3070 دلار در میانه ماه آوریل کاهش یافت. این کاهش بیشتر به دلیل ارزان فروختن در واکنش به تصمیمات چین در خصوص برنامه ریزی جهت آزادسازی بخشی از ذخایرش بود. این کاهش قیمت واکنش بیش از حد بوده و در واقع  قیمت به 3200 دلار برخواهد گشت.

اما در مورد آلومینیوم شرایط به گونه ای دیگر است. اخبار و معاملات در بازار آلومینیوم روزانه متغیر می‌باشد و پیش بینی در چنین شرایطی بسیار سخت می‌باشد. قیمت آلومینیوم در هفته 16-20 آوریل در پی ترس از تحریم‌ها به عدد 2718 دلار به ازا هر تن رسید اما با انتشار اخبار مبنی بر عدم تحمیل تحریم‌های جدید بر ضد روسیه قیمتها به سطوح 2200 دلار برگشت. پیش بینی‌ها برای فصل دوم قیمت 2300 دلار به ازا هر تن است هرچند که انتظار می‌رود دامنه تغییرات قیمتی این فلز بیش از این میزان باشد.

کوتاه از فرابورس

شاخص فرابورس هم از رالی صعودی جانماند و با رشد 7.8 واحدی به رقم یک هزار و 78 واحد رسید. در این بازار نیز 217 میلیون ورقه بهادار به ارزش 275 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 27 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس معاملات مثبت «میدکو»، «سرچشمه» و «شراز» مجموعا 5 واحد ایفکس را تقویت کردند. اما در بازار سبزپوش امروز، معاملات «زاگرس» در محدوده‌های منفی انجام شد.

نماد بانک گردشگری نیز که چهارشنبه گذشته بعد از 20 ماه بازگشایی شد همچنان روزهای سختی را تجربه می‌کند. امروز نیز با افت 2.8 درصدی قیمت در 884 ریال به کار خود پایان داد. همچنین در نماد این بانک امروز شاهد ارائه گزارش شفاف سازی در خصوص برگزاری مزایده املاک گردشگری بودیم.