۰ نفر

«اقتصاد آنلاین» از آخرین وضعیت پرونده «های وب» در سازمان بورس گزارش می‌دهد

اعلام نظر جامعه حسابداران درباره «های وب»/ حسابرس شرکت از جمع حسابرسان معتمد بورس اخراج شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 269014
اعلام نظر جامعه حسابداران درباره «های وب»/ حسابرس شرکت از جمع حسابرسان معتمد بورس اخراج شد

جامعه حسابداران رسمی نظر خود را درباره پرونده پرحاشیه شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) اعلام کرد. بر این اساس نه تنها مواضع سازمان بورس درباره عدم رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت تأیید شد، بلکه حسابرس شرکت به دلیل ایرادات پرونده حسابرسی، از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس حذف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین : نماد «های وب» اگرچه مدت کوتاهی در بورس تهران حضور داشته، اما در این مدت کوتاه به اندازه سال‌ها حاشیه داشته است. حاشیه‌های این نماد از همان روز عرضه اولیه و با اطلاع‌رسانی‌های خارج از عرف مدیران شرکت آغاز شد. در حالی که طبق دستورالعمل‌های بورس هر خبر اثرگذاری بر فرآیندهای شرکت باید از مجاری رسمی (شبکه کدال) در اختیار همه ذی نفعان بازار سرمایه قرار گیرد، اما مدیران شرکت بعضا با تشکیل جلسات خصوصی و دعوت گزینشی سهامداران و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی (که لزوما در اختیار همه ذی نفعان نبود) اقدام به انتشار اخباری می‌کردند که می‌توانست شبهه برانگیز باشد.

پس از آن موضوع ادغام «های وب» با «پارس آنلاین» حواشی قابل توجهی را برای این نماد تازه‌وارد ایجاد کرد و نوسان‌های قیمتی سهام «های وب» را تشدید کرد. این موضوع در حال حل شدن بود که انتشار نامه درخواست سهامدار عمده شرکت به کارگزاری بانک ملی ایران برای فروش بخش قابل توجهی از سهام شرکت در فضای غیررسمی مسأله‌ساز شد.

در آخرین حاشیه‌ای که برای شرکت ایجاد شد موضوع نحوه شناسایی سود شرکت در سنوات گذشته مورد سوال قرار گرفت. همین موضوع باعث توقف نماد شرکت شد و حالا تقریبا 5ماه از توقف این نماد پرحاشیه می‌گذرد. بر این اساس در تاریخ 5 اردیبهشت سال جاری اطلاعیه تازه‌ای در کدال منتشر شد و طی آن سازمان بورس ضمن اعلام ارجاع پرونده «های وب» به کارگروه کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی، صورت‌های مالی شرکت را دارای ایرادات اساسی دانست و بازگشایی نماد را مشروط به اصلاح صورت‌های مالی «های وب» کرد.

تأیید مواضع سازمان بورس

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروز جامعه حسابداران رسمی اعلام کرد که ایرادات سازمان بورس به صورت‌های مالی سال‌های 94، 95 و 96 شرکت وارد بوده است. بر این اساس و به اعلام این کارگروه، با توجه به میزان ایرادات ناشی از عدم وجود رسیدگی‌های مناسب، عدم تهیه شواهد حسابرسی و عدم تکمیل پرونده حسابرسی به نحو مناسب، موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر (حسابرس رسمی شرکت های وب) از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس به مدت دو سال اخراج می‌شود. بنابراین موسسه مذکور تا زمان پذیرش مجدد (دست کم 2سال دیگر) مجاز به پذیرش کار جدید در ارتباط با اشخاص حقوقی نخواهد بود. البته برای این موسسه منعی برای انجام تعهدات قبلی وجود نخواهد داشت.

فرجام «های وب»

با توجه به اعلام جامعه حسابداران رسمی، حالا «های وب» ملزم به اصلاح صورت‌های مالی خود است. به عبارت دقیق‌تر بازگشایی نماد پرحاشیه «های وب» منوط به اصلاح صورت‌های مالی و تهیه صورت‌های جدید است. پیگیری‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد بازگشایی نماد مذکور، مشروط به تغییر حسابرس رسمی نیست و در صورت جدیت مدیران شرکت در سرعت‌بخشی به اصلاح حسابها و صورت‌های مالی، نماد شرکت می‌تواند کمتر از یک ماه آینده بازگشایی شود.