۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۹توقف و ۵بازگشایی در معاملات امروز/ «وگردش» بعد از ۲۰‌ماه به معاملات بازگشت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 268354
۹توقف و ۵بازگشایی در معاملات امروز/ «وگردش» بعد از ۲۰‌ماه به معاملات بازگشت

امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت۱۳۹۷، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصاد آنلاین-مروارید اسلامی؛ امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل شفاف سازی٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها و رفع تعلیق صادر کردند. در مجموع امروز ۹ نماد متوقف شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، پنج نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم امروز بازگشایی نماد بانک گردشگری بعد از ۲۰ ماه توقف بود که معاملات امروز را با ۱۱.۴ درصد ریزش به ثبت رساند. «کیسون» هم خبر از انعقاد یک قرارداد با دبیرخانه هیأت وزیران عراق داد.

بورس:

  • «ورنا» به معاملات برگشت: شرکت سرمایه‌گذاری‌ رنا (هلدینگ) (ورنا) که روز گذشته خبر از تعدیل مثبت ۱۴ درصدی داده بود و نماد آن متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۷۰ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۷۲ تومان و ۲ ریال و قیمت پایانی ۷۲ تومان و ۴ ریال (۱.۸ درصد مثبت) بود.
  • «ثاخت» بازگشایی شد: نماد شرکت بین المللی توسعه ساختمان (ثاخت) که روز گذشته خبر از برگزاری مزایده برای واگذاری مجتمع تجاری- تفریحی سعدی شیراز داد و نماد آن متوقف شد٬ امروز در قیمت ۷۱ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم بود.
  • پیام ناظر بازار برای سهامداران کنتورسازی: در ادامه اطلاعیه های قبلی٬‌ امروز هم ناظر بازار برای سهامداران «آکنتور» اطلاعیه منتشر کرد. براساس این اطلاعیه٬ سهامداران حقیقی شرکت کنتورسازی ایران (آکنتور۲) می توانند برای فروش سهام خود علاوه بر فروش مرحله قبل، پس از مراجعه به یکی از شعب شرکت های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران٬ نسبت به ارائه دستور فروش و تکمیل تعهدنامه واگذاری سهام اقدام کنند.
  • «کسرام» مثبت ماند: نماد شرکت پارس‌ سرام‌ (کسرام) که دیروز به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام، متوقف شده بود٬ امروز در قیمت ۳۰۷ تومان و ۵ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۲۹۵ تومان و قیمت پایانی ۲۹۳ تومان و ۶ ریال (۰.۲ درصد مثبت) بود. شرکت شفاف سازی کرده که تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.
  • «نبروج»٬ «غشاذر» و «غگلح» متوقف شدند: نماد معاملاتی شرکت های نساجی بروجرد (نبروج) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت های مالی و حق تقدم استفاده نشده شرکت گلوکوزان (غگلح) با توجه به پایان دوره پذیره نویسی در پایان معاملات امروز متوقف شدند.

فرابورس:

  • توقف «غفارس» به خاطر نوسان قیمت: نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس) به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده «شپاسح»: تعداد ۱۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۰۳ حق تقدم استفاده نشده شرکت نفت پاسارگاد در نماد «شپاسح»، امروز آماده انجام معامله شد و ۱۴۰ تومان و یک ریال قیمت خورد. قیمت آخرین معامله و پایانی نیز همین رقم بود.
  • توقف «شتوکا» و «کتوکا» برای مجمع: نماد شرکت های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷٬ در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • بانک گردشگری بعد از ۲۰ ماه به معاملات برگشت: نماد بانک گردشگری (وگردش) بعد از ۲۰ ماه توقف و پس از رفع تعلیق و برگزاری مجمع سال مالی 95 و ارائه اطلاعات، امروز آماده انجام معامله شد. بانک گردشگری اعلام کرده که با توجه به زیان انباشته صورت های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ آذر ۹۵ ٬ سود نقدی بین سهامداران تقسیم نشد. دیروز سازمان بورس درخصوص آخرین وضعیت این بانک اطلاعیه ای در سامانه کدال منتشر کرد. این نماد در تاریخ ۲۴ مرداد ۹۵ به دلیل تغییر بااهمیت پیش بینی سال مالی ۹۵ متوقف شد و به دلیل افشا نکردن به موقع اطلاعات٬ این نماد از تاریخ مورد اشاره بازگشایی نشد. در تاریخ  ۲۰ مهر ۹۶ صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۵ در مجمع تصویب شد. در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۶ صورت های مالی سالانه سال مالی ۹۶ و گزارش تفسیری مدیریت در سامانه کدال منتشر شد؛ طبق این گزارش ها٬ به رغم شناسایی مبلغ ۲۲۵۱ میلیارد تومان سایر درآمدها٬ مبلغ ۱۸.۳ میلیارد تومان زیان (۳ تومان و یک ریال زیان به ازای هر سهم) شناسایی شده که البته با توجه به ارائه نشدن صورت های مالی حسابرسی شده و عدم ارائه اظهار نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی٬ تحقق یا عدم تحقق سرفصل مورد اشاره مشخص نیست. نکته اینکه شرکت پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۶ را در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۶ مبلغ ۲۶.۹ میلیارد تومان (۴ تومان و ۵ ریال سود به ازای هر سهم) اعلام کرده بود. در این اطلاعیه درخصوص ذخیره مطالبات مشکوک الوصول نیز عنوان شده که شرکت مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول را به عنوان هزینه دوره در صورت های مالی برای دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۶ و سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۶ در صورت های مالی شناسایی کرده است. نکته دیگری که سازمان بورس به آن اشاره کرده این است که اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ (حسابرسی شده) شرکت تاکنون در سامانه کدال منتشر نشده است. مطابق صورت های مالی سالانه سال مالی ۹۶ (حسابرسی نشده)٬ زیان انباشته بانک در تاریخ مورد اشاره مبلغ ۹۰۹۰۹ میلیارد تومان (۱۵ تومان و یک ریال زیان به ازای هر سهم) است. «وگردش» امروز در قیمت ۱۱۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۰۲ تومان و قیمت پایانی ۱۰۹ تومان و یک ریال (۱۱.۴ درصد منفی) بود.
  • قرارداد کیسون با عراق: نماد شرکت کیسون (کیسون) و حق تقدم آن (کیسونح) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت یعنی انعقاد یک قرارداد متوقف شد. این نماد تا ساعت ۱۰ جلسه معاملاتی بعد بازگشایی می شود. این قرارداد مربوط به اجرای کارهای ساختمانی زیرزمین ساختمان اصلی دبیرخانه هیأت وزیران عراق است. دبیرخانه هیأت وزیران عراق طرف این قرارداد است. مبلغ این قرارداد 18.879.907 دلار آمریکا است که بخشی از کل پروژه ساختمان دبیرخانه هیات وزیران است که شرکت کیسون با مبلغ 238.523.978 دلار آمریکا در مناقصه برنده شده و به دلیل تامین نشدن کل منابع در حال حاضر فقط قرارداد بخش فوق منعقد شده است.
  • بورس