۰ نفر

با تصویب عرضه گندم «نانوایان آزادپز» در بورس کالا بررسی شد:

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها پیش از اقدام نهایی/ سامانه ارتباطی عرضه کننده و کارگزاران در راه است

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 268310
ضرورت توسعه زیرساخت‌ها پیش از اقدام نهایی/ سامانه ارتباطی عرضه کننده و کارگزاران در راه است

بورس کالا آمادگی خود را برای عرضه گندم در این بازار اعلام کرده است اما بنا به گفته کارشناسان باید شرایط زیرساختی از طرف دولت نیز برای انجام این کار بیشتر فراهم شود. از اقدامات اخیر شرکت عرضه کننده در این راستا می توان به ایجاد سامانه ای برای ارتباط بین عرضه کننده و کارگزاران اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین _ لیلی شهیر ؛ روز گذشته خبر عرضه گندم «نانوایان آزادپز» در بورس کالا بر خروجی رسانه ها قرار گرفت. براین اساس، هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور مصوبه ای اعلام کرد که بنابر آن، گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزاد پز توسط دولت در سال جاری از طریق بورس کالای ایران با قیمت پایه 900 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شود.

گفتنی است، در تبصره این مصوبه آمده است که قیمت فروش مستقیم گندم از سوی «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» برای مصارف موضوع این بند (خارج از بورس کالا)، با احتساب هزینه های تبعی مربوط تعیین می شود. البته یادآور می شود که عرضه کننده در بورس کالا هم همین شرکت است.

شایان ذکر است، بورس کالا مدت هاست، آمادگی خود را برای عرضه گندم در این بازار اعلام کرده است اما بنا به گفته کارشناسان باید شرایط زیرساختی از طرف دولت برای انجام این کار بیشتر فراهم شود. در این راستا اخیرا شرکت عرضه کننده به ایجاد سامانه ای برای ارتباط بین عرضه کننده و کارگزاران اقدام کرده که البته هنوز نهایی نشده است. در حال حاضر این ارتباط به طور سنتی انجام می شود که با توجه به عملی شدن مصوبه اخیر و ورود گندم بیشتری به بورس کالا برای عرضه، نهایی شدن این سامانه و الکترونیکی شدن فرآیند صدور حواله در معاملات گندم ضروری‌تر به نظر می‌رسد.    

آمادگی کامل بورس کالا

در حال حاضر گندم خوراکی در بورس کالا به «کارگزاری بانک کشاورزی» عرضه می شود. مصطفی محمدباقری، مدیر کالایی و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی در این خصوص گفت: عرضه گندم داخلی در بورس کالا صرفا جهت استفاده کارخانجات آرد با رعایت سقف مورد نیاز به منظور تامین نیاز صنوف و صنایع غیر از نان از قبیل صنعت ماکارونی، بیسکویت، کیک وکلوچه، شیرینی پزی و نشاسه سازی است.  

او تصویب مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر عرضه گندم مورد نیاز جهت «نانوایان آزاد پز» در بورس کالا را اقدامی مناسب دانست و افزود: از مدت ها قبل بستر لازم برای این منظور از طرف بورس کالا کاملا فراهم شده است و در این خصوص بارها اعلام آمادگی از سوی مدیران بورس کالا اعلام شده است.

باقری در ادامه تصریح کرد: این تصمیم در آینده حجم عرضه گندم در بورس کالا را افزایش خواهد داد؛ بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید زیر ساخت های لازم به این منظور نیز از طرف عرضه کننده به صورت کامل فراهم شود.

گندم قابل عرضه گریدبندی شود

رییس مجمع ملی خبرگان کشاورزی نیز در این رابطه گفت: این اقدام در صورتیکه بورس کالا بتواند، گندم های عرضه شده را بر اساس کیفیت های مختلف گرید بندی کرده و بفروشد بهتر انجام می شود. به این ترتیب جامعه مصرف کننده بهتر می تواند از محصول استفاده کند.

علی خان محمدی همچنین پیشنهاد کرد: در راستای بهبود شرایط عرضه، باید کار را از مزرعه و گندمکاران شروع کرد. به این شکل که به آنها اطلاع داده شود، بورس کالا قصد دارد میزان مشخصی گندم را با کیفیت و قیمتی خاص خریداری کند تا آنها نیز در برنامه تولید خود نکات لازم را مدنظر داشته باشند. پیرو چنین اقدامی همچنین کارخانه های آرد سازی هم باید از این اطلاعات مطلع باشند.