۰ نفر

مدیرعامل «گروه اقتصادی دلیران پارس» در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام کرد:

افزایش سرمایه قریب الوقوع «سخت آژند»

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 267503
افزایش سرمایه قریب الوقوع «سخت آژند»

حسن رضا دلیری: گروه دلیران پارس، قصد دارد جهت جبران زیان ناشی از کاهش ارزش سهام در سال جاری از محل سود انباشته افزایش سرمایه داشته باشد. در چند سال گذشته شرکت سود کمی را تقسیم کرده که تبدیل به سود انباشته شده و می تواند به سهام جایزه تبدیل شود.

اقتصاد آنلاین_ لیلی شهیر: «گروه اقتصادی دلیران پارس» به عنوان هلدینگی شامل شرکت هایی چون «سخت آژند»، «سرمایه گذاری توسعه درمان پارس» و «کارگزاری دلیران پارس» از فعالان حوزه بانک، بیمه و بورس است که اغلب سرمایه گذاران با سهام «ثاژن» آن در بازار سرمایه آشنا هستند. گفتنی است، این سهم در سال گذشته افت زیادی را شاهد بود.  

در بررسی بیشتر و پیش بینی آینده این سهم، مدیرعامل مجموعه دلیران پارس از افزایش سرمایه سهم «ثاژن» خبر داد و به اقتصاد آنلاین گفت: این شرکت از سال 90 تا 94 ارزش افزوده خوبی ایجاد کرد، اما از اواخر سال  94تا سال 95 به دلیل کاهش رویکرد سرمایه گذاران به صنعت ساختمان و بعضا دلالی‌های سازمان‌یافته، دچار کاهش ارزش شد؛ به طوریکه ارزش بازار شرکت سخت آژند به میزان زیادی کاهش پیدا کرد. البته مجموعه از سال جاری حمایت از این سهم را آغاز کرده و قصد دارد جهت جبران زیان ناشی از کاهش ارزش سهام در سال جاری از محل سود انباشته افزایش سرمایه داشته باشد؛ در چند سال گذشته شرکت سود کمی را تقسیم کرده که تبدیل به سود انباشته شده و می تواند به سهام جایزه تبدیل شود.

هدفگیری بازارسرمایه در سه سال آتی/ سرمایه گذاری 30 میلیارد تومانی در صنعت کارگزاری 

مدیرعامل گروه اقتصادی دلیران پارس در معرفی برنامه های گروه اقتصادی دلیران پارس در سال جاری به تمرکز این مجموعه بر بازارسرمایه تاکید کرد و گفت: برنامه اصلی گروه اقتصادی دلیران پارس برای سه سال آینده، سرمایه گذاری در بازارسرمایه و صنعت کارگزاری است. در همین راستا گروه دلیران پارس، اخیرا شرکت «سرمایه گذاری دلیران پارس (سهامی عام)»را به عنوان یک نهاد مالی تاسیس کرده تا در بازارسرمایه فعالیت جدی‌تری داشته باشد.

حسن رضا دلیری افزود: این گروه در زمینه ارائه خدمات کارگزاری، «شرکت کارگزاری دلیران پارس» را با سرمایه 30 میلیارد تومان در زیر مجموعه خود دارد. یکی از حوزه هایی که بخش خصوصی واقعی می تواند در آن با سرمایه گذاری خوب، بازدهی مناسبی داشته باشد، صنعت کارگزاری و بازارسرمایه است. ما معتقدیم کارگزاری ها به عنوان حلقه نخست ارتباطی بین سرمایه گذاران و بازار سرمایه می‌توانند نقش مهمی در توسعه بازار ایفا کنند. با این وجود تعداد کارگزاران قوی فعال بخش خصوصی که بتوانند خدمات جامعی را در این حوزه به مردم و سرمایه گذاران عرضه کند، بسیار اندک است.

او همچنین به برخی مشکلات موجود در صنعت کارگزاری اشاره کرد و گفت: کارگزاری ها خود را به حوزه آنلاین و انجام خدمات در مراکز استان ها محدود کرده اند، به طوریکه در شهرستان ها دفاتر فعالی از کارگزاران وجود ندارد. از طرفی هم مردم آشنایی زیادی سرمایه‌گذاری از طرق آنلاین ندارند؛ زیرا آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه ضعیف است. براین اساس کارگزاری ها باید توان خود را در بخش آموزش افزایش دهند تا آشنایی مردم با امنیت سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر شود.

توسعه صنعت کارگزاری در دست کار

این فعال بازار در ادامه تاکید کرد: کارگزاری ها با توسعه زیرساخت‌هایشان و در نتیجه توسعه بازار سرمایه می‌توانند کمک زیادی به اقتصاد کشور داشته باشند. از طرف دیگر توسعه این زیرساخت نیاز به هزینه دارد. از طرفی ایجاد شعب جدید در سال‌های اول راه‌اندازی برای برخی کارگزاری ها توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل برای رشد کارگزاری خود اقدامی نمی کنند و نیازمند سرمایه‌گذار هم هستند. این عوامل سبب شده است تا اکنون کارگزاری ها به عنوان حلقه واسط بین مردم و بازارسرمایه نتوانند قوی عمل کنند. البته ایجاد بسته های تشویقی در حمایت از صنعت کارگزاری توسط دولت و بانک‌ها می‌تواند به عنوان راهکاری برای رونق این صنعت استفاده شود.  

دلیری در خصوص ارزیابی دستورالعمل اصلاحی کارگزاری ها که در اواخر سال گذشته اجرایی شد گفت: یکی از مشکلاتی که در کارگزاری ها وجود داشت، پرداخت اعتبارات خارج از ضوابط و بدون نظارت لازم بود که با کاهش قیمت سهام و در نتیجه زیان مشتریان در وصول اعتبارات به مشکل برخوردند. در این راستا دستورالعمل جدید کمک زیادی می کند تا نظام بانکی بداند با چه کارگزاری هایی و با چه رتبه ای در ارتباط است و سیستم نظارتی بورس با پایش کارگزاری‌هایی که در ضرر بوده و از منظر ریسک اعتباری در حال آسیب دیدن هستند را پیگیری کرده و از ایجاد زیان بیشتر جلوگیری شود. از طرف دیگر اعطای اعتبار زیاد در برخی کارگزاری‌ها به دلالان سازمان‌یافته و نبود نظارت به‌روز، زمینه سو استفاده دلالان از اعتبارات را در مقاطعی فراهم کرد که خوشبختانه با این دستورالعمل جلوی چنین دلال بازی هایی گرفته شده و به ایجاد شفافیت در بازار کمک می‌ کند.

«سخت آژند» چه می شود؟

دلیری در خصوص افت قیمت زیادی شرکت «سخت آژند» به‌عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه این گروه که در سال گذشته، توضیح داد: «سخت آژند» یکی از شرکت های بورسی است که گروه دلیران پارس سهامدار عمده آن است. این شرکت از سال 90 تا 94 ارزش افزوده خوبی ایجاد کرد اما از اواخر سال 94تا سال 95 به دلیل کاهش رویکرد سرمایه گذاران به صنعت ساختمان و بعضا دلالی‌های سازمان‌یافته، دچار کاهش ارزش شد؛ به طوریکه ارزش بازار شرکت سخت آژند به میزان زیادی کاهش پیدا کرد. البته ما از سال جاری (یعنی در زمانی که سهم به زیر 200 تومان کاهش پیدا کرد) حمایت از این سهم را آغاز کردیم و این حمایت را ادامه خواهیم داد.

او تصریح کرد: گروه دلیران پارس، قصد دارد جهت جبران زیان ناشی از کاهش ارزش سهام در سال جاری از محل سود انباشته، افزایش سرمایه داشته باشد. در چند سال گذشته شرکت، سود کمی را تقسیم کرده که تبدیل به سود انباشته شده و می تواند به سهام جایزه تبدیل شود.

مدیر عامل گروه اقتصادی دلیران پارس در ادامه عنوان کرد: ما فعالان بازار سرمایه روش‌های سرمایه‌گذاری را از منظر اقتصادی و اخلاقی به خوبی برای عموم آموزش نداده‌ایم. به طوریکه اغلب افراد تمایل به سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود دارند ولی حاضر به سرمایه‌گذاری در بورس نیستند؛ در حالیکه اخذ سود از بانک‌ها به طور غیرمستقیم به مردم و کارآفرینان فشار مالی ایجاد می‌کند. در کشورهای پیشرفته چنین روشی استفاده نمی‌شود.

رونق صنایع غذایی پیش روست

این فعال بازار سرمایه افزود: مردم فضای بورس را جهت سرمایه‌گذاری پر ریسک می‌دانند و به همین جهت از سرمایه‌گذاری در هر محیطی که نسبت به آن آشنایی نداشته باشند اجتناب می‌کنند در حالی که اصولا بورس سازکار استاندارد داشته و با قوانین جدید از نظارت شدیدی نیز برخوردار است و نخبگان بازار سرمایه می‌بایست در توسعه آموزش عمومی این حوزه اهتمام بیشتری بورزند.

دلیری ادامه داد: توسعه بازار سرمایه یکی از الزامات توسعه کشورهاست که بدون مشارکت مردم این مهم محقق نمی‌شود و دولت در این زمینه می‌تواند با فرهنگ‌سازی و فراهم ساختن زیر ساخت‌های مورد نیاز سرمایه را به این بخش هدایت کند زیرا مردم همواره به دنبال راهی جهت حفظ ارزش پول خود هستند و یکی از بهترین راه‌های کارآفرینی و حفظ ثروت مردم مشارکت در اقتصاد از طریق بازار سرمایه است.

او در پایان به این پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه سال جاری چه صنایعی رونق خواهند داشت، گفت: به نظر من امسال، صنایع ارز محور و صنایع غذایی رونق بیشتری خواهند داشت.