۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

صعود ۲۷۶پله‌ای شاخص/ دلگرمی بورس به فروکش کردن ریسک‌های سیاسی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۵
کد خبر: 266689
صعود ۲۷۶پله‌ای شاخص/ دلگرمی بورس به فروکش کردن ریسک‌های سیاسی

روز جاری شاخص پس از 4 روز کاری منفی، تغییر جهت داد و با رشد 276 پله‌ای خود را به میانه‌های کانال 94 هزار واحد رساند. در بازار امروز نمادهای گروه پالایشی خوش درخشیدند و اغلب در محدوده‌های مثبت معامله شدند. البته از میانه‌های بازار نیز گروه فلزات اساسی مورد استقبال سهامدارن قرار گرفت و افزایش تقاضا را در اکثر نمادها به خود دید.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با انتشار اخبار غیر رسمی از فروکش کردن هیجانات ناشی از ریسک‌های مرتبط با برجام، معاملات تالار شیشه‌ای نیز در اکثر نمادهای پُرتقاضا دنبال شد. از سویی دیگر با پرواز قیمت جهانی نفت بار دیگر موتور پالایشی‌ها روشن شد. از این رو دادوستدهای اغلب نمادهای این گروه در محدوده‌های مثبت دنبال انجام شد.

همچنین با صعودی شدن مجدد نرخ جهانی اکثر کامودیتی‌ها به جز آلومینیوم و سنگ آهن، از میانه‌های بازار گروه فلزی هم مورد استقبال سهامداران قرار گرفت.

نکته قابل توجه بازار امروزتغییر علامت جریان نقدینگی بود. چرکه از دو هفته پیش تاکنون هر روز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم. اما امروز حقیقی‌ها 3.3 میلیارد تومان از حقوق‌ها سهم خریدند. این موضوع نشانگر اهمیت امنیت روانی سرمایه گذاران در بورس است. چراکه این گروه به محض مشاهده کوچکترین علامتی از سوی بازارهای موازی یا اقتصاد کلان نسبت به ورود یا خروجشان به بازار سرمایه تصمیم گیری می‌کنند.

اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که بازار سرمایه همچنان از کم حجمی و ارزش نازل معاملات رهایی نیافته و تا زمانی که این دو مولفه اصلی بازار به سطح قابل قبولی نرسند نمی توان انتظار تدوام روزهای آفتابی را در بورس تهران داشت.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که اشاره شد شاخص کل پس از چند روز ریزش، امروز با رشد 276 واحدی (افزایش 0.3 درصدی) به ارتفاع 94 هزار و 576 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با شیب بیشتری وارد کانال صعودی شد و با افزایش 74 واحدی (رشد 0.44 درصدی) به پله 16 هزار و 804 واحد رسید.

در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران، 576 میلیون ورقه بهادار به ارزش 137 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 84 میلیارد به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

ترین‌های بورسی

در بین نمادهای تاثیرگذار نیز، «فولاد»، «شپنا»، «فخوز» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. اما در سوی قرمزهای بازار «فملی»، «شپدیس» و «وغدیر» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در میان گروه‌های صنعت هم گروه خودرو، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این بین سه نماد «شپنا»، «خودرو» و «فولاد» پُرارزش ترین نمادهای معاملاتی بورسی بودند.

چه خبر از دنیای رنگین فلزات

در روز‌های اخیر شاهد رشد بی وقفه قیمت جهانی آلومینیوم بودیم اما دیروز قیمت این فلز پر تقاضا دچار افت 7 درصدی شد که علت اصلی آن تصمیم جدید ترامپ مبنی بر کاهش بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه شرکت روسال روسیه بود. البته با وجود رشد قیمت کامودیتی‌ها (همچنین افزایش قیمت نفت) و کاهش ایندکس دلار چنین تغییر جهتی برای جلوگیری از تورم جهانی از سوی آمریکا انتظار می‌رفت. در حال حاضر قیمت آلومینوم با اندکی کاهش در محدوده 2250 دلار در هر تن قرار گرفته و تا حدی تاثیر تحریم شرکت روسی که رشد شدید قیمت را به دنبال داشت، تعدیل شد.

در این صنعت نماد «فنوال» را داریم که امروز به دلیل تغییرات جهانی بیان شده با نوسانات شدیدی همراه بود و در محدوده 149 تومان معامله شد. شرکت نورد آلومینیوم ایران طبق گزارش عملکرد فروردین ماه موفق به فروش 927 میلیون تومان انواع محصولات آلومینیومی شده است که در مقایسه با مبلغ فروش زمان مشابه در سال گذشته با وجود افزایش نرخ در تمامی محصولات فروش رفته، با 74 درصد کاهش مواجه بوده است. در کنار کاهش مقدار فروش کاهش 50 درصدی تولید نیز به چشم می‌خورد.

به طور کل در گروه فلزات اساسی به دلیل کاهش ارزش دلار و نتیجتا افزایش قیمت در اکثر کامودیتی‌ها، شاهد اقبال حقیقی‌ها به این گروه بودیم. در این گروه «روی» و مس که با کاهش مجدد موجودی انبارهای لندن و شانگهای مواجه هستند، روند رو به رشد خود را ادامه دادند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود در بازار نفت، رشد روز افزون قیمت این ماده اولیه و تداوم روند کاهشی ایندکس دلار، قیمت فلزات اساسی از کانال صعودی خارج نشود.

البته باید دید ترامپ برای مقابله با وضعیت پدید آمده چه اقداماتی انجام می‌دهد که فشار بر روی کامودیتی‌ها را محتمل می‌کند. اما در هفته جاری زمزمه‌هایی مبنی بر ملاقات رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور کره شمالی به گوش می‌رسد که بیانگر کاهش تنش‌های سیاسی بوده و بستر آرامی را برای حرکت قیمت‌های جهانی فراهم کرده است.

کوتاه از گروه لاستیک سازی

در گروه لاستیک نیز پس از ریزش شدید شاخص این گروه طی دو هفته گذشته امروز با یک برگشت پر قدرت رشد 4 درصدی شاخص را به نمایش گذاشت و در محدوده 16831 واحدی جای گرفت. از علل توقف افت قیمت سهام شرکت‌های لاستیکی و در نهایت بهبود آن می‌توان به تک نرخی شدن دلار بر روی قیمت 4200 اشاره کرد زیرا شرکت‌های لاستیک سازی مواد اولیه خود را با نرخ دلار آزاد تامین کرده و در نهایت با نرخی مصوب شده، محصولات خود را به فروش می‌رسانند. از این رو اکنون شرکت‌های لاستیک سازی با نرخ پایین تری نسبت به دو ماه گذشته مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.

 در این گروه و در صنعت تایر سازی بزرگترین چالش موجود، واردات بی رویه تایرهای خارجی است که همچنان بر وضع تعرفه بالاتر بر واردات آن به منظور کمک به بازار فروش محصولات داخلی، بحث است. از طرفی با افزایش قیمت دلار قیمت فروش تایر‌های خارجی نیز افزایش داشته و کمی بازار روی خود را به سمت تایر‌های داخلی چرخانده است و فروش بیشتر را شاهد بودیم.

 اما در طرف دیگر با افزایش بهای تمام شده محصول تولیدی توجیه اقتصادی برای تولید کنندگان از بین رفته بود. در هر حال باید دید آیا دلار با قیمت 4200 برای واردات تایر نیز تعلق میگیرد یا خیر، که در این صورت شرایط نامناسب گذشته برای شرکت‌های داخلی همانند گذشته بر قرار می‌شود، اما در غیر این صورت می‌توان به آینده شرکت‌های مذکور امیدوار شد.

 عامل تاثیرگذار دیگری که به بهبود شرایط سود آوری شرکت‌های یاد شده کمک کرده است کاهش قیمت جهانی کائوچو بوده که طی یک سال گذشته از 250 دلار به 180دلار (40 درصد) کاهش یافته است.(کائوچو یکی از اصلی ترین مواد در ساخت تایر و لاستیک است که چیزی حدود 35 درصد از یک تایر را تشکیل می‌دهد). امروز تمام نماد‌های گروه لاستیک سازی به جز «پلاسک» با صف خرید همراه بود که باید دید این حرکت رو به بالا مستمر خواهد بود یا خیر ؟

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم آیفکس 5 واحد افزایش یافت و به ارتفاع یک هزار و 60 واحد رسید. در این بازار نیز 172 میلیون ورقه بهادار به ارزش  203 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 25 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس «ذوب»، «شاوان» و «شراز» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند. اما در سمت منفی‌های بازار، «میدکو» و «اپرداز» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند.