۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۵ توقف٬ ۱۳ بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ قراردادهای جدید در «کشرق» و «حریل»

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 266363
۵ توقف٬ ۱۳ بازگشایی و یک تعلیقی در معاملات امروز/ قراردادهای جدید در «کشرق» و «حریل»

امروز دوشنبه سوم اردیبهشت 1397، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران درخصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز دوشنبه سوم اردیبهشت 97 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت٬ نوسان شدید قیمت و برگزاری مجامع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها٬ مجامع و حراج مجدد صادر کردند. در مجموع امروز پنج نماد متوقف شد که دو نماد همین امروز به معاملات برگشت. یک نماد هم تعلیق شد. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۳ نماد کشف قیمت شدند. از اتفاقات مهم اینکه امروز «کشرق» خبر از انعقاد یک قرارداد داد. «حریل» هم اعلام کرد که تعداد واگن هایش در حال افزایش است. کیسون هم خبر از شروع یک پروژه داد. امروز «قشهد» هم تعدیل مثبت اعلام کرد. همچنین بلوک ۲.۲۹ درصدی «رفاه» نیز امروز مورد معامله قرار گرفت.

بورس:

  • «پدرخش» در یک قدمی بازگشایی ماند: نماد شرکت درخشان تهران (پدرخش) که روز گذشته اطلاعات بااهمیت منتشر کرده بود٬ امروز بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد اما قیمت نخورد.
  • «وامید» به معاملات برگشت: نماد شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) که روز گذشته خبر از برگزاری مزایده برای عرضه سهام فولاد مبارکه داده بود٬ امروز با محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد و ۲۲۹ تومان قیمت خورد٬ قیمت آخرین معامله هم ۲۲۹ تومان و قیمت پایانی ۲۳۶ تومان و ۲ ریال (۰.۱۷ درصد منفی) بود.
  • «سکرد» برای مجمع متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سیمان کردستان (سکرد) برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه در پایان معاملات امروز متوقف شد.
  • «قشهد» تعدیل مثبت داد: شرکت شهد (قشهد) خبر از تعدیل مثبت ۱۱ درصدی داد و نماد آن متوقف شد. سود خالص پیش بینی شرکت از حدود ۱۵.۱ میلیارد تومان به حدود ۱۶.۹ میلیارد تومان افزایش یافته است. دلیل این افزایش در سود پیش بینی٬ افزایش متوسط قیمت فروش شکر و تفاله خشک و افزایش میزان شکر ناشی از شکر خام عنوان شده است. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • «کشرق» از انعقاد یک قرارداد خبر داد: نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف یعنی انعقاد یک قرارداد متوقف شد. این قرارداد مربوط به فروش ذغالسنگ فرآوری شده است. در سال 1397 با توجه به سیاست شرکت مبنی بر فرآوری ذغالسنگ تولیدی معادن و پرهیز از خام فروشی عملیات دانه بندی زغال خام و همچنین شستشوی بخشی از زغالسنگ دانه بندی شده انجام می شود که در این راستا شرکت نسبت به خرید و نصب تجهیزات دانه بندی اقدام کرده که بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است. همچنین شرکت تصمیم بر ساخت دستگاه زغالشویی برای شستشوی زغالسنگ دانه بندی در آینده نزدیک دارد که در حال حاضر به دلیل وجود نداشتن دستگاه زغالشویی قرارداد عملیات دانه بندی شستشوی زغال خام با یکی از معادن نزدیک معدن زمستان یورت منعقد شده و در حال اجرا است. مبنای کلی این پروسه کاهش درصد خاکستر و حذف باطله سنگی و افزایش میانگین نرخ فروش زغالسنگ است. براساس قرارداد منعقد شده، مبلغ پایه زغالسنگ فرآوری شده ۵۱۰ هزار تومان برای هر تن قیمت گذاری شده است. تاریخ شروع قرارداد اول اسفند ۹۶ بود که به دلیل مقدار کم در ماه های اسفند 96 و فروردین 97 تاریخ عملیاتی قرارداد از اول اردیبهشت ۹۷ است و تاریخ خاتمه قرارداد فروردین ۹۸ و تناژ تحویلی برای این مدت 7500 تن است. اثرات مالی این قرارداد برای سال 1397 در گزارشات تفصیلی و اطلاعات میان دوره ای آتی محاسبه می شود. این نماد امروز در قیمت ۴۱۹ تومان و ۷ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۴۱۷ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۴۱۳ تومان و یک ریال (۳.۳ درصد مثبت) بود.
  • «حریل» واگن های خود را افزایش داد: نماد شرکت ریل پردازسیر (حریل) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. شرکت خبر از قرارداد خرید واگن داده است. شرکت اقدام به انعقاد قرارداد خرید 50 دستگاه واگن از محل موافقتنامه خرید 480 دستگاه واگن های داخلی گزارش مربوطه کرده که واگن های مذکور توسط تولیدکننده داخلی در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۶ تولید و در نیمه اول اردیبهشت ۹۷ برای بهره برداری تحویل این شرکت می شود. منابع تأمین مالی واگن ها از محل منابع داخلی و درآمدها به مبلغ 153 میلیارد ریال در مدت سه سال پرداخت می شود. با توجه به گزارش تفسیری مدیریتی ارائه شده، افزایش سود و زیان عملکرد سال ۹۷ ناشی از واگن های خریداری شده در گزارش اعلام شده است. درخصوص توافقنامه خرید 400 دستگاه واگن های روسی تعداد 135 دستگاه واگن تولید و در محل کارخانه سازنده آماده تحویل است که پس از پیگیری ها، این شرکت موفق به ثبت سفارش 108 دستگاه واگن شده و واگن های مذکور در حال حمل و تحویل به شرکت در نیمه دوم خرداد طبق برنامه هستند. افزایش اثرات عملکردی واگن های مذکور (درآمدی و سایر موارد آن) به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. این نماد امروز در قیمت ۱۱۷ تومان و ۶ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۱۶ تومان و قیمت پایانی ۱۱۷ تومان و ۳ ریال (۱.۵۶ درصد مثبت) بود.
  • نوسان قیمتی «زنگان» را از ادامه معاملات باز داشت: نماد شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد در پنج روز معاملاتی متوالی متوقف شد.
  • «کیمیا» به ابهامات پاسخ داد: نماد شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) روز شنبه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف یعنی اعلام تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت خبر از تعدیل مثبت ۳۶ درصدی داده بود. به دلیل وجود ابهام در اطلاعات افشا شده٬ توقف این نماد برای رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده برای دو روز کاری دیگر تداوم یافت. روز گذشته شرکت در یک اطلاعیه شفاف سازی درباره دلیل افزایش فروش ۳۴ درصدی (که افزایش ۳۵.۷ درصدی سود را به دنبال داشته است)٬ توضیح داد و جزئیات آن را منتشر کرد. این افزایش فروش ناشی از افزایش مقدار فروش٬ افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ Lme بوده است. «کیمیا» امروز در قیمت ۱۳۳۷ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۳۴۰ تومان و ۲ ریال و قیمت پایانی ۱۳۵۷ تومان و ۳ ریال (۸.۲۶ درصد مثبت) بود.
  • «کیسون» پروژه جدید در دست گرفت: شرکت کیسون (کیسون) که روز گذشته خبر از ابلاغیه کارفرما برای شروع به کار پروژه طراحی و ساخت ساختمان مرکزی اتاق بازرگانی تهران (سفت کاری) داد و متوقف شد٬ امروز در قیمت ۱۳۲ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین آخرین معامله ۱۳۰ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۱۳۰ تومان و ۸ ریال (۰.۶۹ درصد مثبت) بود. حق تقدم این سهم (کیسونح) نیز در قیمت ۳۲ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله و پایانی هم همین رقم بود.
  • «غگز» اخطار گرفت: نماد شرکت گز سکه (غگز) با توجه به عدم رعایت الزامات ماده 7 بند 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان تعلیق شد.
  • بلوک «رفاه» امروز معامله شد: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران امروز به ترتیب تعداد سه میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۹ سهم و تعداد هفت میلیون سهم و در مجموع تعداد ۱۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۹ سهم معادل ۲.۲۹ درصد (دو ممیز بیست و نه صدم درصد) سهام غیرمدیریتی شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه (سهامی عام) را در نماد معاملاتی (رفاه4) به طور یکجا و شرایطی در قیمت پایه هر سهم یعنی ۱۲۳۹ تومان به فروش رساندند.
  • 28