۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص باز هم عقب نشست/ آوار ریسک‌های سیستماتیک بر سر بورس

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶
کد خبر: 263599
شاخص باز هم عقب نشست/ آوار ریسک‌های سیستماتیک بر سر بورس

بعد از پشت سر گذاشتن هیجانات ناشی از تک نرخی شدن ارز، امروز بازار متعادل آغاز به کار کرد اما با افزایش ریسک سیاسی و انتشار اخبار ضد و نقیض از بروز تنش ها در منطقه خاورمیانه، شاخص محدوده های مثبت را رها کرد و در نهایت با افت 461 واحدی (کاهش 0.48 درصدی) در ارتفاع 69 هزار و 287 واحد آرام گرفت.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ با بالا گرفتن منازعات بین المللی، مثلث ریسک سیستماتیک برای بورس تهران کامل شد. تا پیش از این فعالان بازار در هاله ای از بیم و امید از نتایج ریسک افزایش نرخ بهره روزهای پایانی سال گذشته بودند ولی بعد از تصمیم یک شبه دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز، ریسک نرخ ارز نیز بر هراس این گروه افزوده شد.

در ادامه صبح امروز تا حدی این ریسک در بازار پذیرش شد و شاهد معاملات متعادلی در بیشتر گروه ها به جز خودرویی ها بودیم. اما بعد از گذشت دو ساعت از شروع دادوستدها و انتشار اخباری مبنی بر افزایش احتمال درگیری در سوریه، حقیقی های عجول باز هم دست به ماشه شدند و با دستپاچگی نزدیک به 40 میلیارد سهم از سبد خود را به حقوقی ها واگذار کردند. همه این حوادث دست به دست هم داد تا سرانجام بورس تهران قرمز رنگ به تعطیلات آخر هفته برود.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای، تمام شاخص ها افت داشتند و در محدوده های منفی جا خوش کردند. شاخص هم وزن نیز به دنبال شاخص کل با افت 186 واحدی (کاهش 1.1 درصدی) به پله 16 هزار و 763 واحد رسید. در این بین 957 میلیون ورقه بهادار به ارزش 207 میلیارد تومان در 57 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 120 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین های امروز بورسی

در بین گروه های صنعت، گروه خودرو، مواد شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در گروه منفی ها، «شخارک»، «فارس» و «فولاد» هرکدام به ترتیب 75، 54 و 41 واحد شاخص را منفی کردند. اما در سوی سبزرنگ ها، نمادهای «همراه»، «کچاد» و «مبین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

سرانجام گروه فلزی با فروکش کردن تنش جنگ تعرفه ای

در پایان تنش های تجاری بین چین و آمریکا٬ کوتاه آمدن رئیس جمهور چین در این نزاع موجب اقبال و افزایش قیمت در بورس های آمریکا شد به طوری که افزایش قیمت 30 شرکت بزرگ آمریکایی و رشد شاخص داوجونز را به دنبال داشت. در این میان صنعت آلومینیوم آمریکا برنده اصلی تحریم های ترامپ شد. صنعت آلومینیوم آمریکا از وضع تحریم های ترامپ بر واردات از روسیه سود قابل توجهی کسب کرده به طوری که قیمت سهم های دو تولیدکننده عمده آمریکایی یعنی شرکت های آلکوآ و سنچوری در پی افزایش بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن 10 درصد افزایش یافته است.

این شرایط رقابت بین تولیدکنندگان آمریکایی را هم افزایش داده است. یکی از فعالان صنعت آلومینیوم آمریکا عقیده دارد اگر این کشور با تمام ظرفیت به تولید بپردازد که در حال حاضر اینگونه نیست٬ می تواند آمریکا را از واردات بی نیاز کند البته به شرطی که تمام خطوط تولید شروع به کار کنند. اشاره وی به کارخانه هایی در جنوب کالیفرنیا و کنتاکی است که در زمان مازاد عرضه توسط چین با افت قیمت های جهانی این کارخانه ها تعطیل شدند. اما در سوی دیگر افزایش تنش نظامی بین روسیه و متحدانش از جمله ایران با آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروپا بر سر سوریه فعالان بازار ارز و سرمایه را با نگرانی های شدیدی مواجه کرده است.

در بازار فلزات اساسی در کنار فولاد که خود را در صنعت نوظهور خودروهای برقی جای داد٬ حال با جایگزینی برق و باتری به جای بنزین ناگزیر توجهات به سوی مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت از جمله مس معطوف می شود. طبق بررسی های صورت گرفته میزان مس مورد استفاده در خودروهای احتراقی چیزی حدود 23 کیلوگرم است؛ در صورتی که در ساخت خودروهای برقی بنا به شرایط خودرو بین 40 تا 80 کیلو گرم مس به کار می رود.

با رشد روز افزون این صنعت و افزایش تولیدات خودروهای یاد شده٬ گرایش جامعه جهانی به سوی استفاده از این خودروها به منظور کاهش آلودگی های گلخانه ای روبه افزایش است. از طرفی هم به موازات رشد تعداد خودروهای برقی نیاز به ساخت جایگاه های شارژ بیشتری برای این وسایل نقلیه وجود خواهد داشت که افزایش مصرف مس را به دنبال دارد. با شروع تولید انبوه خودروهای برقی نیاز و تقاضا برای فلز مس در سال های آتی افزایش خواهد یافت و همین موضوع رشد قیمت را به همراه دارد. البته با این وجود شاید در آینده ای نزدیک موانعی از قبیل کاهش وزن خودروهای مذکور بر سر راه رشد تقاضای مس به وجود آید که باز هم پای فلز آلومینیوم در میان است به طوری که در حال حاضر یک شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی در ژاپن با ساخت آلیاژ جدیدی از آلومینیوم توانسته وزن محصولات خود را کاهش دهد و این خود می تواند تهدیدی بر این خوش باوری برای آینده درخشان مس باشد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد٬ امروز بروز اتفاقات سیاسی در خارج از مرزهای کشور موجب بالا رفتن ریسک سیتماتیک در بازار سرمایه شد. این موضوع در کنار کاهش نرخ های جهانی قرار گرفت و در نهایت شاهد تغییر مسیر حرکت قیمت سهام از مثبت به منفی بودیم. در گروه فلزات اساسی نمادهای مس اوضاع و احوال اندکی بهتر نسبت به هم گروهی های خود داشتند به طوری که «فملی» در ساعات ابتدایی از نمادهای تاثیرگذار در مثبت کردن شاخص بازار بود.

در روزهای اخیر که انتظار می رفت نماد «فملی» با رشد قیمت توام شود اما به دلیل مسائل مطرح شده با افت قیمت همراه شد و نتوانست از سقف تاریخی قیمت عبور کند. شرکت در اسفند ماه موفق به فروش حدود دو هزار میلیارد تومان انواع محصولات مسی شده است در صورتی که این رقم در بهمن ماه در حدود 900 میلیارد تومان بوده است که به نوبه خود قابل توجه است. با این حساب شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته در اسفند ماه به تنهایی 24 درصد از بودجه تعدیل شده خود را محقق کند که در مجموع 12 ماه چیزی حدود 111 درصد از پیش بینی تعدیل شده را عملی کرده است. همچنین گفتنی است متوسط نرخ دلار مبادله ای سال 96 حدود 3400 تومان بوده، بنابراین با نرخ تسعیر 4200 تومانی برای سال 97، در صورت ثبات سایر شرایط می توان انتظار رشد سود قابل قبولی نسبت به سال 96 را داشت.

کدالی های بااهمیت

در گروه خودرو شرکت الکتریک خودرو شرق گزارش 9 ماهه عملکرد خود را در کدال منتشر کرد که مطابق با آن شرکت از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ماه 9 ریال سود برای هر سهم محقق کرده است. گفتنی است این رقم افزایش 30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. همچنین درآمدهای عملیاتی این شرکت 230 میلیارد تومان برای دوره مذکور گزارش شده است که نشان از افزایش 56 درصدی نسبت به 9 ماهه ابتدایی سال 95 دارد.

همچنین در گروه ماشین آلات صنعتی، نماد شرکت نیرو ترانس به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شرکت در گزارش شفاف سازی اعلام کرده است که فروش شرکت به مبلغ  103 میلیارد تومان محقق شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته به میزان 76 میلیارد تومان است که تغییرات آن نسبت به آخرین پیش بینی حسابرسی شده ناشی از تغییر در ترکیب و توزیع محصولات فروش رفته با حاشیه سودهای متفاوت است. از سویی دیگر شرکت اعلام کرده است که رشد هزینه های عمومی و اداری ناشی از افزایش حجم عملیات شرکت نسبت به برآورد سال قبل بوده است. همچنین تغییر سایر اقلام عملیاتی عمدتا مربوط به تسعیر ارز است. گفتنی است سود هر سهم «بنیرو» از 350 ریال به 385 ریال افزایش یافته است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز همچون سایر شاخص ها روند نزولی که از روز گذشته در پیش گرفته بود را ادامه داد و با افت 10.4 واحدی در ارتفاع یک هزار و 64 واحد به کار خود در این هفته خاتمه داد. در این بازار نیز 315 میلیون ورقه بهادار به ارزش 206 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 53 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است که رشد 30 درصدی را نسبت به روزهای گذشته نشان می دهد.

نماد «زاگرس» که روز گذشته را خونین پشت سر گذاشته بود٬ امروز نیز معاملات منفی آن بیشترین تاثیر را در قرمز کردن آیفکس داشت. گفتنی است «زاگرس» امروز را  در صف فروش به سر برد و با افت 5 درصدی قیمت در 33378 ریال معامله شد.