۰ نفر

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

سال خوب پتروشیمی‌ها در بورس کالا/ دلار تک نرخی به نفع بورس کالا تمام می‌شود

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 263557
سال خوب پتروشیمی‌ها در بورس کالا/ دلار تک نرخی به نفع بورس کالا تمام می‌شود

مدیرعامل بورس کالا ضمن بیان آخرین وضعیت بازار آتی سکه پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی، جزئیات انتقال کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی از شورای رقابت به وزارت صنعت را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس نیوز٬ حامد سلطانی نژاد درباره برنامه بورس کالا برای تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بازار با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال رأی شورای رقابت درخصوص انحصاری بودن مواد پتروشیمی و لزوم عرضه آنها در این بورس گفت: ورود محصولات پتروشیمی به بورس در سال ۸۹ به موجب مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده که طبق آن مصوبه، همه مجتمع‌های پتروشیمی موظف به ارائه محصولات در بورس کالا هستند و تعدادی ضمانت اجرایی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده بود، بنابراین از سال ۸۹ تا قبل از مصوبه شورای رقابت الزام قانونی برای عرضه محصولات در بورس وجود داشته است.

وی افزود: شورای رقابت به واسطه مراجعه عده‌ای از مصرف کنندگان صنایع پایین دستی به شورای رقابت و از باب انحصاری که به اعتقاد شورای رقابت در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی وجود دارد، در این مساله ورود کرده است. در واقع اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم ورود شورای رقابت از باب ایجاد رقابت و رفع انحصار بوده که ارائه محصولات در بورس را تصویب کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ورود شورای هدفمندی یارانه‌ها که پشتوانه آن اصل ۴۴ است، به موضوع عرضه محصولات در بورس از باب تنظیم بازار بوده است. ضمن اینکه ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی بورس کالا مصوب سال ۸۸ می‌گوید هر کالایی که در بورس عرضه و قیمت گذاری شود از شمول قیمت گذاری خارج می‌شود و لازمه اینکه کالایی از شمول قیمت گذاری خارج شود، انجام کل عرضه آن محصول در بورس است.

سلطانی نژاد گفت: در واقع باید کل عرضه در برابر کل تقاضا قرار بگیرد و کشف قیمت آن به درستی صورت گیرد، بنابراین از جهات قانونی نکته خاصی وجود ندارد فقط دستورالعملی که در شورای رقابت تصویب شد و کارگروهی که با حضور صنایع پایین دستی و بالادستی تشکیل شد بسیار خوب عمل کرد و بازار و در حقیقت ریزساختارهای بازار با همکاری همه فعالان بازار اعم از پایین دستی و بالادستی وزارت صنعت و وزارت نفت به گونه‌ای تنظیم شد که بالاترین رکورد عرضه محصولات پتروشیمی در سال ۹۶ در بورس کالا محقق شد و حدود ۴ میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی که در داخل مصرف می‌شود در این بورس معامله شد.

وی تاکید کرد: تصمیم گرفته شده از این پس کارگروه مربوط به قیمت گذاری و تنظیم بازار در وزارت صنعت و دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی تشکیل شود و همچنان بازار را رصد کند.

مدیر عامل بورس کالا معتقد است سال ۹۷ سال بسیار خوبی برای معاملات پتروشیمی است و کار گروه‌هایی که تشکیل می‌شوند در واقع تعاملی است و نظر همه ذینفعان و نظر حاکمیت چه از بعد تنظیم بازار چه از بعد رقابت در آنها اعمال می‌شود و بهترین تصمیم‌ها برای عرضه محصولات پتروشیمی گرفته می‌شود. ازاین رو، فرصت خوبی برای تعامل مناسب بین صنایع بالا دست و پایین دست پتروشیمی و بورس کالا و بقیه بخش‌های حاکمیت به وجود خواهد آمد که این فرصت تعاملی به وجود آمده پایدار خواهد بود و منجر به عرضه حداکثری محصولات پتروشیمی در بورس نیز خواهد شد.

سلطانی نژاد درخصوص التهاب بازار ارز و تمهیداتی که برای ایجاد آرامش در بازار به ویژه در حوزه‌های مرتبط با ارز اندیشیده شده نیز توضیح داد: در بورس کالا یکی از موارد مهم در ورودی بازار، قیمت‌های پایه است و با تمهیدی که دولت اندیشید، دلار به سمت تک نرخی شدن در حال حرکت است.

وی افزود: این موضوع کار را برای بورس کالا بسیار راحت‌تر کرد چرا که مبنای قیمت‌های پایه این بازار ارزی خواهد بود که حاصل ارز تعادلی بازار است و به نظر می‌رسد بازار خیلی شفاف‌تر به حرکت خود ادامه خواهد داد. به خصوص در حوزه کالاهایی که قیمت‌های پایه آنها تابعی از نرخ ارز است و اختلاف آنها در فرمول‌های قیمتی بالا دست و پایین دست خیلی کمتر خواهد بود.

این مقام مسئول در پاسخ به انتقاداتی که برخی صنایع پایین دستی در مورد عدم انتقال سیستم پایاپای بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی وارد می‌کنند٬ گفت: با همکاران خود در سپرده گذاری مرکزی تعامل بسیار خوبی داریم و در آینده زمان انتقال سیستم پایاپای به سمات اعلام خواهد شد.

سلطانی نژاد در مورد درآمدهای بورس کالا و اینکه چند درصد از این درآمدها در بانک‌ها سپرده گذاری شده، گفت: درصد خیلی کمی از منابع بورس کالا سپرده گذاری شده و آن درصد نیز بیشتر به خاطر رعایت قوانین است چرا که مؤسسات مالی اعم از بانک‌ها و بورس‌ها باید مبالغی را به منظور کفایت سرمایه در بانک‌ها نگهداری کنند تا اگر ریسکی متحمل شدند، بتوانند آن را پاسخگو باشند. این الزامات کفایت سرمایه از طریق ناظران بازار تعیین می‌شود و بورس کالا نیز حتماً باید این الزامات کفایت سرمایه را رعایت کند.

فقط چهار موقعیت کال مارجین شدند

وی در پاسخ به انتقاداتی که تحلیلگران به بازار آتی سکه وارد می‌کنند و این بازار را مسبب دامن زدن به قیمت‌های کاذب می‌دانند٬ گفت: تجارب بازار سرمایه دنیا نشان می‌دهد همیشه بازار مشتقه کنترل کننده ریسک‌های بازار نقد بوده و در واقع هیچگاه بازار مشتقه بازار نقد را تحت تأثیر قرار نداده است و در واقع بازار مشتقه تاثیرپذیر از بازار نقد بوده و بنابراین این ادعا بی معنا است.

سلطانی نژاد با رد ادعای کال مارجین شدن تعداد زیادی از خریداران آتی سکه به تبع اعلام دلار تک نرخی 4200 تومانی گفت: تنها تعداد چهار مورد کال مارجین روز گذشته در بازار آتی گزارش شده و بازار در شرایط متعادلی در حال فعالیت است.