۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شوک بورس در پی سکته بازار ارز/ روز سیاه شرکت‌های صادرات محور

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 263254
شوک بورس در پی سکته بازار ارز/ روز سیاه شرکت‌های صادرات محور

روز جاری با انتشار خبر تک نرخی شدن ارز، شاهد کوچ خریداران از گروه فلزی و پتروشیمی به خودرویی و پالایشی بودیم تا جایی که بیشتر نمادهای گروه خودرو صف خرید را تجربه کردند و نمادهای گروه پالایشی نیز در محدوده مثبت 3 درصد قیمتی معامله شدند.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ در پی تلاطم های اخیر بازار ارز و سکه، شب گذشته دولت تصمیم به تک نرخی کردن ارز با قیمت 4200 تومان گرفت. نتیجه این تصمیم ناگهانی، به کما رفتن بازار ارز و ابری شدن فضای معاملات تالار شیشه ای شد.

نمای بازار امروز بیانگر دو قطبی شدن گروه های صنعت بود. خودرویی ها و پالایشی ها که روزهای قرمزی را پشت سر گذاشته بودند، امروز با تغییر جهت 180 درکانون توجه سهامداران قرار گرفتند. اما گروه پتروشیمی و فلزی که تک نرخی شدن ارز، احتمال کاهش سود را برایشان به دنبال خواهد داشت، با فشار فروش رو به رو شدند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری، شاخص کل با افت 372 واحدی (کاهش 0.38 درصدی) به ارتفاع 96 هزار و 748 واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما با صعود 29 واحدی به آستانه کانال 17 هزار واحد نزدیک شد.

در این بین 758 میلیون ورقه بهادار به ارزش 167 میلیارد تومان در 54 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 130 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. رفتار حقیقی ها هم نشان دهنده خروج 14 میلیارد تومانی نقدینگی از بازار است. این گروه امروز قریب به 10 میلیارد تومان از سهام شرکت های فلزی و معدنی خود را به حقوقی ها واگذار کرد و از سویی دیگر هفت میلیارد تومان سهام گروه پالایشی را به سبد خود اضافه کرد.

ترین های بورسی

در بین پر ارزش ترین گروه های صنعت دیگر خبری از گروه بانکی در معاملات امروز نبود و گروه فلزات اساسی، کانه های فلزی و خودرویی بیشترین ارزش دادوستدهای روز جاری را به خود اختصاص دادند.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، بیشتر نمادهای گروه های فلزی و پتروشیمی بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بازار  داشتند. از این رو «فولاد»، «جم» و «فملی» هرکدام به ترتیب 156، 113 و 78 واحد شاخص را تضعیف کردند.

از طرف دیگر نمادهای پالایشی تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص داشتند. از این رو «شپنا» و «شتران» هرکدام به ترتیب 86 و 73 واحد شاخص را تقویت کردند.

قابل ذکر است گروه پالایشی که تا پیش از این نرخ محصولات خود را با دلار 3700 تومانی محاسبه می کرد، پس از تک نرخی شدن ارز، باید دلار 4200 تومانی را در صورت های مالی خود تسعیر کند که این موضوع می تواند آینده روشن تری را برای این گروه پدیدار کند. البته لازم به ذکر است که مثبت های گروه پالایشی چندان قوی نبود. به نظر می رسد عدم اطمینان از آینده تک نرخی شدن ارز، فعالان بازار را در مورد خرید سهام این گروه مردد کرده است.

از سویی دیگر اما  گروه پتروشیمی و فلزی که تا پیش از این محصولات خود را با دلار گران تر صادر می کردند، از این به بعد باید نرخ فروش خود را با دلار ارزان تر گزارش کنند.

نیم نگاهی به گروه فلزی

امروز بر خلاف روز گذشته شاهد فشار عرضه در بیشتر نمادهای فلزات اساسی و معدنی بودیم که دلیل اصلی آن بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن نرخ دلار (کاهش قیمت حدود 32 درصدی نسبت به قیمت آزاد آن) است. این اتفاق مهم که تمام فعالان صنعت فلزات را تحت تاثیر قرار داده است٬ بیشتر دامان شرکت های فولادی را گرفته تا جایی که برخی نمادهای این گروه را تا پای صف فروش رساند.

در گوشه و کنار جهان خبرهای مهمی به گوش می رسد که می تواند به طور مستقیم نرخ های جهانی فلزات رنگین را تحت الشعاع قرار دهد. با توجه به صحبت های رئیس جمهور آمریکا و بیان این جمله که پایان تنش های تجاری بین چین و آمریکا نزدیک است٬ به نظر می رسد شرایط در بازار فلزات اساسی به ویژه فولاد آرام خواهد شد.

اما در سوی دیگر این ماجرا باید در انتظار سخنرانی امروز رئیس جمهور چین نشست زیرا انتظار می رود وی به موضوع یاد شده اشاره کند. همچنین در طرف دیگر، درگیری های سیاسی بین آمریکا و روسیه وارد حیطه اقتصادی شده است به طوری که شرکت روسال روسیه که تولیدکننده حدود 7 درصد از آلومینیوم جهان است٬ با تحریم جدید آمریکا تحت عنوان فشار بر یکی از سهامداران این شرکت مواجه شد که رشد قیمت آلومینیوم را در بورس شانگهای و لندن به دنبال داشت. گفته می شود حال که شرکت مذکور شرکای غربی خود را از دست داده٬ این امر موجب می شود تا همکاری ها به سمت ایران و چین حرکت کند.

با توجه به موارد مطرح شده در صنعت آلومینیوم نماد «فنوال» پس از ریزش حدود 13 درصدی قیمت سهام شرکت در چند روز گذشته٬ امروز در محدوده 150 تومان قرار گرفت. شرکت نورد آلومینیوم در اسفند ماه موفق به رکورد جدیدی در فروش به مبلغ 19 میلیارد تومان انواع محصولات آلومینیومی شده است که بر این اساس توانسته حدود 12 درصد از بودجه خود را محقق کند و همچنین در مجموع 12 ماه سال گذشته پای را از پیش بینی شش ماهه خود فراتر گذاشته و معادل 110 درصد از مبلغ فروش تعیین شده را عملی کند که علت اصلی آن افزایش نرخ محصولات است.

در سوی دیگر نماد «فایرا» به چشم می خورد که با قرار گرفتن در روند نزولی شش ماهه با افت قیمت حدود 38 درصد همراه شده است. طبق گزارش عملکرد اسفند ماه شرکت با فروش 159 میلیارد تومان توانست 11 درصد از پیش بینی خود را پوشش دهد. همچنین در مجموع 12 ماه نیز 102 درصد از بودجه را محقق کرده است که بیشترین فروش را در دو ماه پایانی سال به ثبت رسانده است.

در انتها باید به نظاره نشست تا معلوم شود در تقابل بین افزایش نرخ های جهانی (در صنایع فولاد، آلومینیوم و مس) و محاسبه نرخ های داخلی آنها با فرمول های جدید وزارت صنعت معدن و تجارت که در آن نرخ ارز مبادله ای (که در حال حاضر تک نرخی شده است) قرار گرفته است، کدامیک قدرت بیشتری دارد تا بازار را به سمت خود بکشد.

کدالی های بااهمیت

در گروه دارویی که کاهش نرخ ارز تا حدی جو مثبت را بر این گروه حاکم کرده بود، شرکت داروسازی کوثر گزارش عملکرد اسفندماه خود را روانه کدال کرد. در این اطلاعیه شرکت 16.7 میلیارد تومان فروش برای آخرین ماه سال داشته است. این در حالی است که شرکت مبلغ فروش کل سال خود را 143 میلیارد تومان اعلام کرده است. از این رو «دکوثر» پوشش 11 درصدی برای آخرین ماه سال گذشته را ثبت کرده است.

اما در گروه پُرطرفدار خودرویی، شرکت محورسازان ایران خودرو در گزارش عملکرد ماه گذشته خود مبلغ فروش را ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. این در حالی است که مبلغ فروش کل سال گذشته این شرکت 347 میلیارد تومان گزارش شده است. از این رو شرکت در آخرین ماه سال توانست تنها 8 درصد از فروش کل را پوشش دهد.

اما در گروه فلزی، «ذوب» به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. در گزارش شفاف سازی شرکت آمده است که ذوب آهن بدهی 62.2 میلیاردی بابت خرید سهام شرکت البرز شرقی و بدهی مالیاتی  شرکت البرز شرقی به خصوصی سازی پرداخت کرده است.

در گروه داده پردازی نیز شرکت آتیه داده پرداز در اطلاعیه ای از انعقاد قراردادی با شرکت خدمات انفورماتیک ایران شفاف سازی کرد. موضوع این قرارداد عبارت است از: ارسال پیام های تولید شده توسط کارفرما از طریق اینترنت گوشی کاربر به برنامه های تلفن همراه؛ ارائه خدمات مانیتورینگ و پشتیبایی؛ ارسال پیامک در قالب اپلیکیشن چابک و خدمات 24 ساعته به بانک های تحت پوشش شرکت خدمات انفورماتیک. گفتنی است قرارداد مذکور در تاریخ چهارم بهمن سال گذشته منعقد شده اما تاریخ موثر اجرای قرارداد از اول فروردین سال 97 اعلام شده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس سقوط آزاد را تجربه کرد و با افت 22.5 واحدی (کاهش 2.5 درصدی) به رقم یک هزار و 74 واحد رسید. در این بازار نیز 135 میلیون ورقه بهادار به ارزش 218 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 39 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

نمادهای گروه پتروشیمی از قبیل «مارون»، «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند. همچنین روز جاری ارزش معاملات نماد «زاگرس» به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته رسید و با 15.2 میلیارد تومان بیشترین ارزش دادوستدها را از آن خود کرد. البته این نماد در پی شوک خبری ارز 4200 تومانی، روز سختی را پشت سر گذاشت و تقریبا تمام مدت صف فروش به خود دید.