۰ نفر

اقتصاد آنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

بازار در شوک/ جابجایی یک شبه در صفوف خرید و فروش نمادها

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 263162
بازار در شوک/ جابجایی یک شبه در صفوف خرید و فروش نمادها

بورس روز خود را با یک خبر گیج کننده آغاز کرده و شاهد سنگینی سایه خبر تک نرخی شدن ارز بر سر معاملات بازار سرمایه هستیم. تا این لحظه صفوف خرید و فروش نمادها در گروه های مختلف صنعت جابجایی 180 درجه ای نسبت به روز گذشته را تجربه کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ در جریان دادوستدهای امروز تا این لحظه شاخص با عقبگرد 120واحدی به رقم 97 هزار واحد رسیده است. شاخص هم وزن اما خلاف جهت شاخص کل در حرکت است و با افزایش 33 واحدی خود را مجددا به کانال 17 هزار واحد نزدیک کرده است. همچنین تا کنون 455 میلیون ورقه بهادار به ارزش 98 میلیارد تومان دست به دست شده است که از این میزان 75 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشته است.

همچنین از میان نمادهای تاثیرگذار، نماد «فولاد»، «جم» و «فملی» هرکدام به ترتیب 131 ، 66 و 66 واحد کاهش را تضعیف کردند. از سویی دیگر نمادهای «شپنا»، «شتران» و «مبین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در این بین گروه هایی که روز گذشته را در قرمزهای پررنگ سپری کردند به ناگهان امروز صف خرید به خود دیدند. از این رو گروه خودرو از ابتدای صبح با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در برخی نمادها مانند «خپارس»، «خزامیا» و «خرینگ» روبرو شدند. لیدرهای این گروه یعنی «خودرو» و «خساپا» نیز در محدوده مثبت 4.2 درصدی قیمتی در حال دادوستد هستند.

دیگر گروهی که روز گذشته در برخی نمادها صف فروش به خود دیدند پالایشی ها بودند که امروز همه نمادهای این گروه سبزپوش شدند. اما نکته قابل توجه در معاملات امروز این گروه ابهام سهامداران از آینده ارز تک نرخی می باشد. گفتنی است ارز 4200 تومانی سبب تعدیل مثبت برای نمادهای گروه پالایشی خواهد شد چراکه شرکت های پالایشی تا دیروز ارز مبادله ای 3700 تومان  را در صورت های مالی خود می دیدند.

گروه دیگری که از روز گذشته تا امروز کاملا تغییر جهت داده است گروه فلزات اساسی و کانه های فلزی است. اکثر نمادهای این دو گروه معاملات منفی را تجربه کرده اند.

در فرابورس اما آیفکس سقوط آزاد را تجربه کرده و با افت 22 واحدی به پله یک هزار و 73 واحد بازگشته است. در این بازار نیز تاکنون 66 میلیون ورقه بهادار به ارزش 92 میلیارد تومان دادوستد شده است.