۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند:

چرا آتی سکه از مرز ۲میلیون تومان گذشت؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۲۴
کد خبر: 262449
چرا آتی سکه از مرز ۲میلیون تومان گذشت؟

بعد از تعطیلات سال نو و با آغاز کار بازار، قیمت سکه در بازار آتی روند صعودی گرفت و با اینکه قیمت ارز نوسان چشمگیری نداشت تا امروز در این لحظه حتی از مرز دو میلیون تومان هم گذشت به طوریکه در دقایقی برخی سررسیدها صف خرید نیز تشکیل دادند.

اقتصاد آنلاین_ لیلی شهیر؛ بعد از تعطیلات سال نو و با آغاز کار بازار، قیمت سکه در بازار آتی روند صعودی گرفت و با اینکه قیمت ارز نوسان چشمگیری نداشت تا امروز در این لحظه حتی از مرز دو میلیون تومان هم گذشت به طوریکه در دقایقی برخی سررسیدها صف خرید نیز تشکیل دادند. 

در تحلیل این اتفاق میثم رادپور تحلیلگر بازار طلا و ارز به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: بر اساس مدلی که در بازار مشتقه وجود دارد، زمانی که بازار وارد یک ترند خاصی می شود امکان این که ترند حاضر از جانب بازیگران بازار تقویت شود، زیاد است؛ به این معنی که در هنگام مثبت بودن بازار، معامله گرانی که معمولا پوزیشن معکوس خریدار را دارند به خیل خریداران پیوسته و به این شکل فشار خرید را جدی می کنند. به این شکل قیمت ها روند صعودی تری پیدا می کنند زیرا میترسند call margin شده،  مشمول اخطار وجه تضمین شوند و زیان کنند. به این ترتیب و برای جلوگیری از ضرر احتمالی ترجیح می دهند، قبل از اینکه مشمول چنین اخطاری شوند پزیشن های خود را ببندند.

رادپور در ادامه به دیگر عوامل تاثیرگذار در ایجاد روند صعودی بازار سکه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این موارد عواملی هم هستند که به در تغییرات قیمتی بازار آتی سکه تاثیر گذارند. از جمله این عوامل می توان به اهرمی بودن بازار مشتقه و تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای در اردیبهشت ماه اشاره کرد. موضوعی که بر رفتار بازیگران بازار و انتظارات آنها از آینده تاثیرگذار است.  

او افزود: روند افزایش قیمت سکه امروز به خصوص روی قیمت های تحویل دی ماه به دلیل بالاتر بودن قدرت نقد شوندگی تاثیر زیادی گذاشته است.