۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تقابل شاخص‌ها در سایه معاملات کم‌حجم/ دماسنج بازار همچنان در محدوده مثبت جا خوش کرده است

۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 261757
تقابل شاخص‌ها در سایه معاملات کم‌حجم/ دماسنج بازار همچنان در محدوده مثبت جا خوش کرده است

در آخرین روز معاملات هفته جاری حجم معاملات بورس تهران رقم چشمگیری را نشان نمی‌داد، اما دماسنج بازار پس از فراز و فرود در نهایت 64 واحد رشد کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بازار نیمه تعطیل نوروزی به آخرین پله خود رسید و از هفته آینده باید شاهد تشکیل روند عادی معاملات در تالار شیشه ای باشیم. اما نکته ای که این روزها ذهن اکثر فعالان بازار را به خود مشغول کرده است سرنوشت جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا است. آمریکا و چین هر روز خط و نشان های جدیدی برای هم می کشند و همین امر موجب شکننده شدن قیمت در بازار کامودیتی ها شده است. از این رو امروز همه فلزات به جز طلا وارد فاز اصلاحی شدند و از سویی دیگر گزارش منفی از بخش خدمات در چین بر فشار عرضه کامودیتی ها افزود. طلای سیاه نیز به پایین ترین رقم خود در دو هفته اخیر رسید و 66 دلار در هر بشکه دادوستد شد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز بورس شاخص کل با رشد 64 واحدی (افزایش 0.07 درصدی) در ارتفاع 97 هزار و 150 واحد آرام گرفت. شاخص کل هم وزن اما تغییر رویه داد و با افت 10 واحدی (کاهش 0.06 درصدی) به پله 17 هزار و 334 واحد بازگشت. در این بین 718 میلیون ورقه بهادار به ارزش 140 میلیارد تومان در 49 هزار نوبت داوستد شد که از این میزان تنها 74 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

ترین های بازار

اما امروز گروه فلزات اساسی جای خود را به گروه خودرو در جدول بیشترین ارزش معاملات داد. بعد از خودرویی ها گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. گفتنی است همچون روز گذشته حقیقی ها بیش از 3 میلیارد تومان از سهام گروه بانک را به حقوقی ها واگذار کردند. در این بین حقوقی بانک صادرات همچنان در حال دفاع از نماد این بانک است. در مجموع روز جاری شاهد تغییر مالکیت 10 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی بودیم که با ادامه روند افزایش ریسک سیستماتیک سیاسی این روزها به نظر می رسد این رقم افزایش یابد.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز «فولاد» نقش خود را عوض کرد و امروز 58 واحد شاخص را تضعیف کرد. «خودرو» و «همراه» هم به ترتیب 11 و 10 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. اما در سوی مثبت های بازار نمادهای «فملی»، «کگل» و «جم» هرکدام به ترتیب 51، 41 و 26 واحد شاخص را تقویت کردند.

نگاهی به صنعت پُرطرفدار این روزها

در صنعت فولاد با پایان یافتن روزهای آلوده در کشور چین انتظار می رود که تولید این فلز با حداکثر ظرفیت کارخانه های تولید کننده از سر گرفته شود اما مسئله قابل توجه این است که همچنان کشور مذکور به کاهش تولید خود ادامه می دهد و مجوز تولید بیشتر را صادر نکرده است از طرفی نیز روزهای پیک مصرف فولاد این کشور را در پیش رو داریم که تقاضا را تحت تآثیر قرار خواهد داد و می تواند مسیر را برای رشد قیمت این فلز هموار کند.

 از طرفی ساخت خودروهای برقی یکی از چالش ها و نگرانی های جدید این صنعت است که تا حدودی آینده تولید کنندگان فولاد را تحت الشعاع قرار می دهد اما تولیدات انبوه شرکت های خودروساز حاکی از آن است که مواد اولیه برای ساخت بدنه خودروها همچنان فولاد است اگرچه که در مدل های ابتدایی به منظور کاهش وزن و برد بیشتر این خودروها تا حد زیادی از آلومینیوم به جای فولاد استفاده کردند اما در حال حاضر به منظور جذب بازار ناگزیر به کاهش قیمت هستند که به این منظور به کاهش بهای تمام شده پرداخته اند و از آنجایی که قیمت فولاد پایین تر از آلومینیوم است همچنان از ارجحیت برخوردار است. با این اوصاف در بازار نوظهور خودروهای برقی نیز فلز فولاد جا پای خود را محکم کرده و افق روشنی را برای آینده پدیدار کرده است.

اما در بورس تهران نیز نماد «فولاد» که در سه ماهه چهارم سال گذشته روند نزولی با شیب اندک را در پیش گرفته بود در طی روزهای اخیر تغییر جهت داده و خود را به محدوده قیمتی 300 تومان رسانده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با گزارش مساعد اسفندماه توجه فعالان بازار را در روزهای گذشته به خود معطوف کرده بود، با فروش یک هزار و 734 میلیارد تومانی رکورد مبلغ فروش ماهانه خود در سال 96 را شکست و توانست 11 درصد از بودجه را پوشش دهد و در مجموع 12 ماه نیز کمی بیشتر از پیش بینی تعدیل شده را محقق کند. نتیجه ای که از گزارش فروش شش ماهه دوم سال این شرکت حاصل می شود رشد آهسته نرخ محصولات گرم است که می تواند آینده روشنی را برای سال پیش رو متصور شود.

در طرف دیگر فولاد خوزستان را داریم که در دو روز گذشته با قاطعیت محدوده قیمت 490 تومان را ترک کرده و عملکردی بهتر از فولاد مبارکه را به نمایش گذاشت. شرکت در اسفند ماه پای خود را فراتر گذاشته وبا فروش 884 میلیارد تومانی مبلغ جدیدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و در مجموع دو ماه بهمن و اسفند 27 درصد از مبلغ فروش تعیین شده را عملی کرد. به طور کلی با فروش قابل توجه هفت هزار و 179 میلیارد تومانی 113 درصد از بودجه معین شده خود را محقق کرده است. البته گفتنی است آن طور که از گزارش های ماهانه بر می آید 70 درصد از فروش شرکت به صادرات اختصاص دارد که با افزایش نرخ ارز داخلی می توان به آینده این نماد نیز امیدوارتر بود.

کدالی های با اهمیت

در گروه خودرویی امروز شاهد تشکیل صف خرید برای سومین روز کاری متوالی در نماد «خکاوه» بودیم. این نماد روز جاری گزارش عملکرد اسفند ماه خود را در کدال منتشر کرد که طبق آن شرکت در این ماه توانسته 421 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این در حالی است که مبلغ فروش «خکاوه» در سال گذشته یک هزار و 212 میلیارد تومان اعلام شده است. گفتنی است مبلغ فروش شرکت برای ماه بهمن 213 میلیارد تومان گزارش شده بود.

در این گروه ایران خودرو نیز گزارش اسفندماه خود را ارائه کرد و طبق آن این شرکت در ماه مذکور توانسته دو هزار و 344 میلیارد تومان فروش داشته باشد که با توجه به مبلغ 22 هزار و 863 میلیارد فروش کل سال پوشش خوبی برای این مجموعه محسوب می شود.

در گروه کانه های فلزی نیز «کطبس» گزارش 9 ماهه منتهی به 30 آذر را درکدال منتشر کرد که مطابق با آن این مجموعه 18 درصد افزایش درآمد در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین سود هر سهم شرکت ذغال سنگ نگین طبس در 9 ماه مبلغ 260 ریال اعلام شده است که نسبت به 9 ماهه سال 95 رشد 40 درصدی را نشان می دهد.

رفت و آمد نمادها

در ابتدای بازار امروز نماد «غاذر» به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت، تعلیق شد. همچنین در گروه نمادهای متوقف، شرکت سیمان هگمتان نیز به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص مزایده یک دارایی شامل یک باب زمین به مساحت ۱۲۰۰ متر و دارای ساختمان نیمه کاره تجاری و اداری واقع در خیابان مهدیه همدان متوقف شد. اما در گروه سیمانی ها، سیمان کردستان با توجه اعلام تنفس مجمع عمومی فوق العاده در محدوده منفی 4.9 درصد و در قیمت 796 ریال به گردونه معاملات بازگشت.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز در محدودهای منفی نوسان کرد و با افت 6 واحدی (کاهش 0.7 درصدی) به رقم یک هزار و 106 واحد بازگشت. در این بازار نیز 134 میلیون ورقه بهادار به ارزش 149 میلیارد تومان دادوستد که از این میزان تنها 22 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در این بازار اما امروز حقیقی ها 1.7 میلیارد تومان سهم از حقوقی ها خریدند که بیشترین خرید در نمادهای غیر مطرح این بازار همچون «ولانا»، «شپلی» و «فبیرا» اتفاق افتاد.

در فرابورس نمادهای «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند و در سوی مثبت های ضعیف این بازار نمادهای «دماوند» و «توریل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس اعمال کردند.