۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کانال ۹۷هزار واحد را پس گرفت/ صعود با طعم فلزی و معدنی

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 261514
شاخص کانال ۹۷هزار واحد را پس گرفت/ صعود با طعم فلزی و معدنی

شاخص کل اولین روز کاری هفته را همچون روزهای گذشته در محدوده های مثبت سپری کرد و با رشد 147 واحدی، خود را به کانال 97 هزار واحد رساند. در این بین بیشترین گروهی که امروز مورد اقبال حقیقی ها قرار گرفتند، فلزات اساسی به خصوص گروه فولاد بودند که با ارائه گزارش های مساعد توانستند پیشتازی خود در معاملات چند روز اخیر را حفظ کنند.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ با افزایش نرخ جهانی سنگ آهن در بازارهای بین المللی امروز نیز شاهد شکل گیری موج تقاضا در گروه فلزات اساسی و فولادی بودیم که این امر سبب رشد قیمت سهام اکثر نمادهای گروه فلزی و معدنی شد. از سویی دیگر با کاهش قیمت نفت و همچنین روند اصلاحی نرخ کرک اسپرد بنزین، گروه پالایشی روز خوبی را سپری نکردند و اغلب نمادهای این گروه  در محدوده های منفی دادوستد شدند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل با افزایش 147 واحدی (رشد 0.15 درصدی) خود را به ارتفاع 97 هزار و 86 واحد رساند. شاخص هم وزن هم سبزرنگ به کار خود پایان داد و با رشد 20 واحدی (افزایش 0.12 درصدی) به پله 17 هزار و 344 واحد رسید.

در این بین 384 میلیون ورقه بهادار به ارزش 75 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 54.5 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که نشان از ادامه دار بودن کم حجمی و بی رمقی دادوستدهای این روزهای سال دارد.

بررسی رفتار حقیقی ها در بازار امروز گویای اقبال این گروه از سهامداران به نمادهای فولادی و خرید بیش از 3 میلیارد تومان سهم از حقوقی های این گروه است. از سویی دیگر شاهد تغییر مالکیت 6.5 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی در نمادهای بانکی «وپارس»، «وبصادر» و «وخاور» بودیم اما در مجموع امروز حقیقی ها 3 میلیارد تومان سهم از سبد خود را به حقوقی ها واگذار کردند.

ترین های روز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، امروز گروه فولاد پیشرو مثبت های بازار بودند و به همین دلیل بیشترین ارزش معاملات به گروه فلزات اساسی اختصاص داشت. بعد از آن گروه بانکی ها و خودرویی بیشترین ارزش دادوستدها را از آن خود کردند. همچنین در بین نمادهای شاخص ساز، دو نماد اصلی گروه فولاد یعنی «فولاد» و «فخوز» هرکدام به ترتیب 90 و 43 واحد شاخص را تقویت کردند. در ادامه، سایر نمادهای گروه معدنی و فلزی از قبیل «کگل» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج بازار داشتند.  

اما در سوی منفی های بازار که گروه های پالایشی و نفتی لیدر آن بودند، نمادهای «شبندر»، «شپنا»، «پارسان» و «شتران» هرکدام به ترتیب 22 ، 18 ، 16 و 9 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

رفت و آمدهای پُرسر و صدا

در بین نمادهای تازه بازگشایی شده هم نماد «کمنگنز» که هفته گذشته به دلیل رشد بیش از 20 درصد متوقف شده بود امروز با ارائه گزارش شفاف سازی در محدود مثبت 5 درصد و با قیمت 7967 ریال به گردونه معاملات بازگشت. گفتنی است شرکت معادن منگنز ایران در این گزارش اعلام کرده است که از تاریخ گزارشگری قبلی تا کنون تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.

از سوی دیگر نماد «کترام» به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد و به منظور شفاف سازی در خصوص دلایل این نوسان از سوی شرکت متوقف شد.

کدالی های با اهمیت

در گروه لاستیک سازی، شرکت کویر تایر گزارش مساعد اسفندماه خود را در کدال منتشر کرد که طی آن اعلام شد شرکت در ماه مذکور 22 میلیارد تومان فروش داشته که این رقم برای کل سال 55.7 میلیارد تومان گزارش شده است و نشان از تحقق 40 درصدی فروش سال گذشته در اخرین ماه سال را دارد.

اما در گروه ماشین آلات و تجهیزات، نماد «لخزر» گزارش ضعیفی از اسفندماه خود ارائه کرد که طی آن شرکت توانسته در آخرین ماه سال تنها 49 میلیارد تومان فروش داشته که این رقم برای کل سال گذشته 193 میلیارد تومان بوده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم امروز رشد را تجربه کرد و با افزایش 6.2 واحدی در ارتفاع یک هزار و 113 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 113 میلیون ورقه بهادار به ارزش 79.7 میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان تنها 18 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس هم نمادهای گروه فولادی و فلزی آیفکس را سبز کردند. در این بین «مارون»، «ذوب»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

در بین نمادهای دارویی حاضر در فرابورس، «دسانکو» گزارش ماهانه اسفند خود را منتشر کرد که طی آن شرکت در این ماه توانسته 42 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این در حالی است که مبلغ فروش 12 ماهه شرکت منتهی به 29 اسفند سال گذشته 133 میلیارد تومان بوده است که این گزارش نشان از رشد مبلغ فروش در آخرین ماه سال را دارد.

دیگر فرابورسی که امروز گزارش ماهانه داد پتروشیمی زاگرس بود که این شرکت نیز رقم 624 میلیارد تومان فروش را برای اسفند ماه خود به ثبت رسانده است. همچنین کل مبلغ فروش سال گذشته این پتروشیمی چهار هزار و 435 میلیارد تومان بوده است که نشان از پوشش 14 درصدی فروش در آخرین ماه سال را دارد.

پتروشیمی مارون هم در گزارش اسفند ماه خود که در کدال منتشر کرد توانسته بیش از میزان بودجه شده فروش داشته باشد . این شرکت رقم فروش اسفند ماه خود را 479 میلیارد تومان اعلام کرده است در حالی که مبلغ کل فروش سال گذشته این شرکت پنج هزار و 404  میلیارد تومان گزارش شده است.

در گروه فولای های فرابورسی نیز«فولای» گزارش عملکرد ماهه منتهی به 29 اسفند سال گذشته خود را در کدال منتشر کرد. طبق این گزارش شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در اسفند ماه 4.6 میلیارد تومان فروش داشته است. همچنین کل مبلغ فروش شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال گذشته 64 میلیارد تومان گزارش شده است . البته گفتنی است این شرکت مبلغ فروش پیش بینی شده خود در ابتدای سال مالی 96 را 58 میلیارد تومان اعلام کرده بود.