۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۷توقف و ۱۳بازگشایی در معاملات امروز/ دو بانک به گردونه معاملات برگشتند

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۳۰
کد خبر: 258495
۱۷توقف و ۱۳بازگشایی در معاملات امروز/ دو بانک به گردونه معاملات برگشتند

امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶ ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درباره توقف نمادها به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت و برگزاری مجمع و بازگشایی به دلیل شفاف‌سازی ها و برگزاری مجامع صادر کردند. در مجموع امروز ۱۷ نماد متوقف شدند که از میان آنها دو نماد همین امروز بازگشایی شدند. از مجموع نمادهای آماده بازگشایی در بورس و فرابورس، ۱۳ نماد کشف قیمت شدند.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند، مهمترین پیام‌های ناظر بورس تهران در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به شرح زیر منتشر شد. امروز دو نماد بانکی یعنی بانک صادرات و بانک پارسیان بعد از مدت بیش از یک سال بازگشایی شدند که تاثیر منفی شدیدی بر شاخص کل گذاشتند. امروز دو شرکت ملی‌ سرب و روی‌ ایران و شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی تعدیل مثبت اعلام کردند. خبر دیگر اینکه بلوک۸.۱۳ درصدی «شمواد» روز دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.

بورس:

  • توقف «فسرب» به خاطر تعدیل مثبت ۴۲ درصدی: شرکت ملی‌ سرب و روی‌ ایران ‌(فسرب) امروز خبر از تعدیل مثبت نزدیک به ۴۲ درصدی داد و نماد آن به دلیل این افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد. سود خالص پیش بینی شده شرکت از ۶.۱ میلیارد تومان به ۸.۷ میلیارد تومان افزایش یافت که مهمترین دلیل آن افزایش نرخ LME و نرخ تسعیر ارز نسبت به آخرین پیش بینی مفروضات قبلی بوده است. نماد این شرکت روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.
  • توقف «وبانک» برای انتشار نتیجه مزایده: شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) امروز نتیجه برگزاری مزایده برای واگذاری 67 درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی را منتشر کرد و نماد آن به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد. شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان به عنوان برنده مزایده اعلام شد و مبلغ مورد توافق ۱۲۴۱ میلیارد تومان بود که باید به صورت نقد و اقساط پرداخت شود. نماد این شرکت روز معاملاتی بعد بازگشایی می‌شود.
  • بازگشایی «فارس»: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) که دیروز به خاطر افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مربوط به تعدیل مثبت ۲۶.۶ درصدی متوقف شده بود٬ امروز بازگشایی شد. این شرکت سود خالص پیش بینی خود را از ۴۱۱۲ میلیارد تومان به ۵۲۰۶ میلیارد تومان افزایش داده است که به دلیل درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت های پتروشیمی بندرامام، پارس و نوری است که ناشی از افزایش قیمت و تغییرات نرخ ارز بوده است. نماد این شرکت در ۵۴۴ تومان و ۸ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله آن ۵۳۹ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۵۳۹ تومان و ۷ ریال (۰.۸ درصد مثبت) بود.
  • «ثاباد» بازگشایی نشد: شرکت مجتمع های توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) که دیروز به خاطر اعلام تعدیل منفی ۹۶ درصدی متوقف شده بود٬ قرار بود امروز بازگشایی شود اما درنهایت بعد از مجاز- محفوظ شدن معاملات٬ ممنوع ماند. سود خالص پیش بینی شده شرکت از دو میلیارد تومان به ۸۳.۳ میلیون تومان به دلیل عدم واگذاری واحدهای در نظر گرفته شده برای سال 96 کاهش یافت.
  • بازگشایی «وبصادر» با زیان بیش از سه برابری: نماد بانک صادرات (وبصادر) که از تاریخ ۲۹ تیر ۹۵ برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت های مالی متوقف شده بود و به دنبال مساله بانک ها درخصوص نبود شفافیت در صورت های مالی و الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و همچنین برگزار نشدن مجمع برای طولانی مدت متوقف مانده بود٬ امروز بعد از حدود یک سال و هشت ماه و پس از رفع تعلیق-برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بازگشایی شد. زیان بانک صادرات در پیش بینی جدید به بیش از سه برابر افزایش یافته است. در شفاف سازی منتشر شده٬ دلیل اصلی تغییر پیش بینی سود هر سهم برای سال ۹۶ ٬ نبود بازار مناسب برای فروش دارایی ها طبق انتظارات عنوان شده است. نماد «وبصادر» در قیمت ۵۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۵۲ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۵۱ تومان (۴۹ درصد منفی) بود.
  • بازگشایی «وپارس» بعد از تعدیل منفی سنگین: نماد بانک پارسیان (وپارس) که از ۱۵ آبان ۹۵ به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شده بود٬ امروز بعد از یک سال و چهار ماه با رفع تعلیق- برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی دو ریال به ازای هر سهم‌ (سود خالص هر سهم: ۱۸ ریال) و افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف یعنی تبدیل سود پیش بینی ۱۲۰ میلیارد تومانی به زیان ۴۷ میلیارد تومانی به دلیل ایجاد فضای رقابتی در جذب منابع و کاهش نیافتن بهای تمام شده پول طبق انتظارات پیش بینی٬ بازگشایی شد. نماد «وپارس» امروز در قیمت ۱۰۳ تومان و ۴ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۹۸ تومان و ۳ ریال و قیمت پایانی ۱۰۲ تومان و ۶ ریال (حدود ۱۰ درصد منفی) بود.
  • بازگشایی «وسپه» با تقسیم سود: شرکت سرمایه گذاری سپه (وسپه) که به خاطر مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود٬ با برگزاری این مجمع و تقسیم سود نقدی ۲۲ تومان به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۲۵ تومان و ۴ ریال)، امروز بازگشایی شد و ۱۲۱ تومان و ۸ ریال قیمت خورد٬ قیمت آخرین معامله ۱۱۷ تومان و ۶ ریال و قیمت پایانی ۱۱۸ تومان و یک ریال (۰.۷۶ درصد منفی) بود.
  • توقف «فخوز» به خاطر انتشار نتایج شرکت در مزایده: شرکت فولاد خوزستان (فخوز) امروز نتیجه شرکت در مزایده را منتشر کرد و نماد آن برای این افشای اطلاعات متوقف شد. شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان (شرکت تابعه) 67 درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی متعلق به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را در مزایده روز گذشته به مبلغ ۱۲۴۱ میلیارد تومان خرید. آثار مالی این معامله در آینده اعلام می شود. این نماد روز معاملاتی بعد بازگشایی می شود.

فرابورس:

  • توقف «کیمیا» به خاطر مزایده: شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) روز گذشته خبر شرکت در مزایده و عدم موفقیت در آن را منتشر کرد و نماد آن به خاطر این افشای اطلاعات متوقف شد. نماد این سهم امروز در قیمت ۱۲۹۰ تومان بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۲۸۵ تومان و ۴ ریال و قیمت پایانی ۱۲۹۵ تومان و ۵ ریال (۰.۵ درصد منفی) بود.
  • توقف «چکاپا» برای مجمع: نماد معاملاتی شرکت گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) که مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام را در روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶ پیش رو دارد٬ امروز متوقف شد.
  • توقف «آریان» برای مجمع: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری پارس آریان (آریان) که مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم را در روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶ پیش رو دارد٬ امروز متوقف شد.
  • بازگشایی «وهور» با برگزاری مجمع و تقسیم سود: نماد شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) که اخیرا مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام را پشت سر گذاشته٬ بعد از تقسیم سود نقدی ۲۰ تومانی به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: ۱۶ تومان و ۸ ریال)، امروز در قیمت ۱۱۱ تومان و ۲ ریال بازگشایی شد. قیمت آخرین معامله ۱۱۵ تومان و ۹ ریال و قیمت پایانی ۱۱۲ تومان و ۷ ریال (۱.35 درصد مثبت) بود.
  • توقف «ثعمرا» برای مزایده: شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) امروز خبر برگزاری مزایده برای فروش اراضی را روی کدال قرار داد و برای این افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این نماد در ۱۱۸ تومان و ۳ ریال بازگشایی شد٬ قیمت آخرین معامله ۱۱۸ تومان و ۵ ریال و قیمت پایانی ۱۱۸ تومان و ۸ (۵.۴ درصد مثبت) بود.
  • بازگشایی «قجام» با شفاف سازی: نماد شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام (قجام) بعد از شفاف سازی درباره دلیل تفاوت سود هر سهم در گزارش های شش ماهه حسابرسی شده و حسابرسی نشده، امروز بازگشایی شد اما معامله نشد. در گزارش شش ماهه حسابرسی نشده شرکت٬ زیان هر سهم ۴۱ ریال اعلام شده بود که در گزارش حسابرسی شده به ۵۶ ریال سود تغییر کرد و دلیل آن شناسایی یارانه تخصیص یافته دولت از قرار هر کیلوگرم ۱۷۸۰ ریال برای مقدار ۱۰۳۰۰ کیلوگرم تولید شکر توسط حسابرس شرکت اعلام شد.
  • عرضه بلوک «شمواد»: میزان ۸.۱۳ درصد (هشت ممیز سیزده صدم درصد) سهام غیر مدیریتی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد4) با قیمت پایه کل دو میلیارد و ۹۱۷ میلیون تومان روز دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ از طریق بازار پایه فرابورس ایران عرضه می شود.

 

  • جدول