۰ نفر

اقتصادآنلاین از تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

دماسنج بازار یخ زد/ خروج شاخص از کانال ۹۶هزار با بازگشایی دو نماد بانکی

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۱
کد خبر: 258441
دماسنج بازار یخ زد/ خروج شاخص از کانال ۹۶هزار با بازگشایی دو نماد بانکی

بورس تهران در حالی به تعطیلات پایان هفته رفت که می‌توانست با ثبت رشد 160واحدی شاخص، موقعیت خود را در کانال 96 هزار واحد تثبیت کند اما بازگشایی خونین دو نماد بانکی موجبات افت یکباره شاخص تا محدوده حمایتی مهم 95 هزار و 500 واحد را فراهم کرد.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده ؛ بازار آخرین چهارشنبه سال با بازگشایی دو نماد غایب بانکی، به یاد ماندنی سپری شد. این در حالی بود که در ابتدای ساعت معاملاتی شاخص در محدوده های مثبت نوسان داشت و تا مثبت 160 واحد نیز پیش رفت. در آن دقایق اغلب گروه‌ها شاهد معاملات متعادلی در نمادهای خود بودند. سبزرنگی دماسنج بازار دیری نپایید و با بازگشت دو نماد «وبصادر» و «وپارس» به گردونه معاملات شاخص با شیب بسیار تند به میانه‌های کانال 95 هزار واحد سقوط کرد.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز بورس تهران شاخص با عقبگرد 788 واحدی (افت 0.82 درصدی) کانال 96 هزار را از دست داد و در ارتفاع 95 هزار و 525 واحد آرام گرفت. در این بین یک میلیارد و 382 میلیون ورقه بهادار به ارزش 247 میلیارد تومان در 67 هزار نوبت معامله شد که از این میزان تنها 120 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. حجم بالای معاملات امروز مربوط به دادوستدهای سنگین «وبصادر» و «وپارس» بود. روز جاری نیز شاهد تغییر 14 میلیارد تومانی مالکیت از حقیقی به حقوقی در بورس بودیم که تقریبا مشابه رقم روز گذشته است. البته گفتنی است رقمی بالغ بر 4 میلیارد تومان از این میزان به معاملات نمادهای بانکی اختصاص داشت.

شاخص کل هم وزن اما کاهش کمتری را تجربه کرد و با عقب نشینی 51 واحدی (افت 0.3 درصدی) به ارتفاع 17 هزار و 114 واحد بازگشت. اما در بین گروه هایی که بیشترین ارزش معاملات را داشتند بانکی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی در صدر این جدول قرار دارند. در خصوص نمادهای تاثیرگذار نیز باز هم دو نماد تازه بازگشایی شده «وبصادر» و «وپارس» هرکدام به ترتیب 717 و 69 واحد شاخص را تنزل دادند. اما در سوی مثبت های بازار امروز نمادهای «فارس»، «کگل» و «خودرو» به ترتیب 51، 24 و 24 واحداز افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

رفت و آمدهای پرسرصدا

در گروه پُرحاشیه و زیان ده بانکی ها «وبصادر» پس از غیبت 20 ماهه ، ارائه تعدیل منفی 222 درصدی و افزایش زیان به مبلغ 788 ریال و شفاف سازی در خصوص آخرین وضعیت شرکت ، با افت 50 درصدی و با قیمت 500 ریال به تابلوی معاملاتی بازگشت . در طی معاملات امروز ارزش «وبصادر» نصف شد و حدود دو هزار و 900میلیارد تومان زیان نصیب سهامدارن این بانک در یک روزشد. این شرکت در انتهای سال 95 معادل سه هزار و 370 میلیارد تومان زیان انباشته داشت و با اطلاعیه اخیری که در خصوص وضعیت مالی سال 96 داد جمع زیان های شرکت تا انتهای سال 96 به هفت هزار و 927 میلیارد تومان خواهد رسید که این رقم معادل 137 تومان زیان انباشته به ازای هر سهم است.

دومین نماد متوقف بانکی که امروز بازگشایی شد «وپارس» بود. بازگشایی نماد بانک پارسیان با جنگ سنگین خریدار و فروشنده ها صورت گرفت. بانک پارسیان پس از 16 ماه توقف امروز بازگشایی شد. سهامداران این نماد نیز شاهد صف فروش 2.1 میلیارد تومانی در منفی 14 درصد بودند. در این گروه مجمع بانک ایران زمین هم به حد نصاب نرسید و به تنفس خورد. البته برگزاری مجدد این مجمع در سال 97 خواهد بود.

«خاور» نیز پس از برگزاری مجمع سالانه در تاریخ 19 اسفند با افت 10 درصدی به گردونه معاملات بازگشت و معاملات منفی این نماد افت 9 واحدی را بر شاخص تحمیل کرد.

اما نماد «فارس» پس از افشای اطلاعات در خصوص تعدیل مثبت 24 درصدی با 4 درصد رشد قیمتی به صفحه معاملات بازگشت و در قیمت 5399 ریال به کار خود پایان داد.

در ادامه «وهور» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به مبلغ 200 ریال ، متعادل مثبت در حاشیه قیمتی صفرتابلو و با قیمت 1,112 ریال بازگشایی شد .در گروه خودرویی «خشرق» با توجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، با افت حدودا 5 درصدی و با قیمت 4,781 ریال به گردونه معاملات بازگشت. همچنین «وسپه» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی به مبلغ 220 ریال ، با قیمت 1,218 ریال و رشد 2.3 درصدی به تابلوی معاملاتی بازگشت .

کدالی های پُررنگ

اما امروز در کدال شاهد توقف و سپس افشای اطلاعات با اهمیت از سوی «فخوز»  بودیم. طبق این اطلاعیه  67 درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی متعلق به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی توسط شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان (شرکت تابعه) از طریق مزایده در روز گذشته و به مبلغ بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد تومان خریداری شده است. در این صورت شرکت فولاد خوزستان با خرید کارخانه دو و نیم میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی سنگان صاحب معدن سنگ آهن شد و گام مهمی در رویکرد تحول در تکمیل زنجیره ارزش فولاد برداشت.

اما در گروه دارویی شاهد یک تعدیل منفی دیگر نیز بودیم. شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس خبر از زیان‌آوری شرکت داد. در این بین سود 159 میلیون تومانی «ددام» به 3.5 میلیارد تومانی تبدیل شد. شرکت مهم‌ترین دلیل این تغییر را عدم فروش زمین 2 هکتاری مورد مزایده جنب کارخانه بدلیل فقدان مشتری اعلام کرد.

در گروه بیمه نیز اطلاعیه «ودی» در خصوص انتقال نماد به بازار دوم فرابورس در کدال منتشر شد.  بیمه دی پس از اخراج از بازار اول فرابورس امروز در خصوص درج نماد در بازار دوم فرابورس شفاف‌سازی کرد.

شرکت ها چقدر تقسیم سود کردند؟

امروز مجمع سالانه «وغدیر» برگزار شد و در این جلسه سود 19 تومانی بین سهامداران تقسیم شد. گفتنی است در سال گذشته شرکت سرمایه گذاری غدیر یک هزار و 500 میلیارد تومان سود محقق کرده است که  که نسبت به سال 95 ، ۱۱.۵درصد رشد داشته است و بازده دارایی های شرکت در سال جاری ۱۱.۷درصد بوده است. البته در پایان سهامداران شرکت سرمایه گذاری غدیر در مجمع این شرکت نسبت به قیمت پایین سهام «وغدیر» اعتراض کردند. در این گروه «وسپه» نیز در مجمع سالانه خود 22 تومان سود بین سهامدارانش تقسیم کرد.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس امروز شاهد بازاری متفاوت از بورس بودیم. آیفکس با رشد 2.5 واحد به عدد یک هزار و 80 واحد بازگشت. در این بازار نیز 227 میلیون ورقه بهادار به ارزش 423 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 50 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در این بین بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای «میدکو»، «هرمز» و «زاگرس» بر شاخص داشتند. همچنین گفتنی است در این بازار «چکاپا» به منظور برگزاری مجمع سالانه متوقف شد.

در گروه متوقف ها، نماد شیر پاستوریزه آذربایجان غربی هم به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تعدیل مثبت 36 درصدی متوقف شد. این شرکت در گزارش شفاف سازی خود اعلام کرده است با پیگیری های به عمل آمده و با توجه به تبصره 5 قانون بودجه سال 1396 کل کشور در خصوص تسویه بدهی های قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق اوراق تسویه خزانه، این شرکت نهایتا موفق به ثبت باقی مانده مشوق صادراتی به مبلغ 2.4 میلیارد تومان در سامانه بدهی های دولت نزد وزرات جهاد کشاورزی گردیده که این مهم منجر به تعدیل سود هر سهم در سال مالی 1396 از مبلغ 332 ریال به 453 ریال می شود.

در این بازارهمچنین نماد «ثعمرا» هم پس از شفاف سازی در خصوص فروش اراضی در استان مازندران با رشد حدودا 8 درصدی و با قیمت 1,183 ریال بازگشایی شد.