۰ نفر

مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا پاسخ داد

جوابیه: خلف وعده‌ای از جانب صندوق امین آشنا ایرانیان صورت نگرفته است

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 258440
جوابیه: خلف وعده‌ای از جانب صندوق امین آشنا ایرانیان صورت نگرفته است

صبح دیروز خبری درباره خلف وعده مدیران برخی صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (با عنوان ریسک صندوق‌های درآمد ثابت/ مراقب خلف وعده صندوق‌داران باشید) روی خروجی سایت اقتصاد آنلاین قرار گرفت. در متن این خبر به صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان اشاره شده بود. در همین راستا شهریار شهمیری، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره کارگزاری سهم آشنا، در گفت وگو با اقتصاد آنلاین اقدام به شفاف‌سازی موضوع کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین در خبر مذکور اشاره شده بود که صندوق سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان در تعامل با شرکت سرمایه‌گذاری معین ملت، مرتکب خلف وعده شفاهی شده است. این در حالی است که شهریار شهمیری مدیرعامل و عضو هیأت مدیره کارگزاری سهم آشنا (مدیر صندوق سرمایه گذاری امین آشنا ایرانیان) نظر دیگری دارد.

شهمیری در این رابطه به اقتصاد آنلاین گفت: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معین ملت مسائل شخصی را رسانه‌ای کرده و موضوعات را خلاف واقع مطرح کرده است.

وی ادامه داد: برای رد ادعای مطرح شده سه نکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد. اول آنکه سرمایه‌گذاری معین ملت در تاریخ 22 آذر سال جاری، اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری امین آشنا ایرانیان کرد و چند ده میلیارد تومان در صندوق مذکور سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت روز چهارشنبه 16 اسفندماه اقدام به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود کرد. در مدت تقریبا 3ماهه‌ای که معین ملت به عنوان سرمایه‌گذار در صندوق امین آشنا حضور داشت، سود سالانه بیش از 22.5 درصدی را دریافت کرد. این مقدار بیشترین میزان سود تولیدشده در بین صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت فعال در بازار سرمایه است. به عبارت بهتر، صندوق امین آشنای ایرانیان در مدت مذکور با اختلاف نسبت به سایر صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت برای مشتریان خود از جمله معین ملت سود ساخته است.

شهمیری گفت: نکته دوم آنکه برخلاف آنچه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معین ملت ادعا می‌کند، این معین ملت بوده است که خلف وعده شفاهی کرده است. طبق اساسنامه کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ماده 19 اساسنامه صندوق امین آشنا، صندوق تا 7 روز کاری پس از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری فرصت دارد تا وجوه سرمایه‌گذاری شده را به مشتریان خود پرداخت کند. اما در طول تاریخ فعالیت این صندوق، تمام وجوه سرمایه‌گذاری شده نزد صندوق تنها یک روز کاری پس از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است. ضمن اینکه توجه داشته باشید این خدمات صندوق امین آشنا الزام قانونی ندارد و تنها به هدف رضایت مندی مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی در بازار مالی ارائه می‌شود. اما واحدهای سرمایه‌گذاری مشتریانی که وجوه قابل توجهی را نزد صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند عموما در چند مرحله ابطال می‌شود. در زمان صدور واحدهای سرمایه‌گذاری شرکت معین ملت این شرکت شفاها وعده داد که واحدهای خود را در زمان مورد نظر خود در چند مرحله ابطال کند. تحت این شرط بود که صندوق امین آشنا آمادگی داشت وجوه سرمایه‌گذاری را تنها یک روز پس از ابطال یونیت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران پرداخت کند. این در حالی است که معین ملت تمام واحدهای سرمایه‌گذاری خود را تنها در یک مرحله ابطال کرد. چنانچه طبق وعده شفاهی در دو مرحله رخ می‌داد، در همان مدت زمانی یک روز پرداخت صورت می‌گرفت. نتیجتا این معین ملت بود که مرتکب خلف وعده شفاهی شد.

وی در ادامه افزود: نکته سومی که باید مورد توجه قرار گیرد زمان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری است. معین ملت در روز چهارشنبه 16 اسفندماه اقدام به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود کرد. طبق همان توافق شفاهی (با وجود خلف وعده معین ملت در ابطال چند مرحله‌ای) مقرر بود صندوق امین آشنا روز شنبه 19 اسفند ماه با توجه به روزهای کاری صندوق طبق بند 28 ماده یک اساسنامه اقدام به پرداخت وجوه متعلق به معین ملت کند. به دلیل بالا بودن حجم ابطال، در روز شنبه 19 اسفند پرداخت وجوه میسر نشد. اما روز یکشنبه 20 اسفندماه صندوق سرمایه‌گذاری به پرداخت وجوه اقدام کرد. به دلیل مشکلات بانکی که در شعبه بانک قرض‌الحسنه معرفی شده توسط معین ملت پیش آمد، نقد شدن چک متعلق به معین ملت به روز دوشنبه موکول شد. در نهایت در روز دوشنبه 21 اسفندماه چک متعلق به معین ملت نقد شد. بر این اساس صندوق امین آشنا نه چهار روز کاری، بلکه تنها یک روز کاری در پرداخت وجوه تأخیر (به زعم مدیرعامل معین ملت) داشته است.

شهمیری در پایان با انتقاد از مواضع اقتصاد آنلاین گفت: از اقتصاد آنلاین انتظار می‌رود پیش از انعکاس نظرات یک فرد، درباره صحت و سقم مطالب اطمینان یابد. صندوق امین آشنا ایرانیان بیش از 5هزار و 500 مشتری دارد. در طول تاریخ فعالیت این صندوق تنها در همین یک مورد در پرداخت وجوه بیش از یک روز کاری اختلاف زمانی ایجاد شده است. این مورد هم نه به دلیل خلف وعده صندوق امین آشنا، بلکه به دلیل خلف وعده مشتری صورت گرفته است. اصولا توافقات شفاهی جهت رضایتمندی و تعامل با مشتریان صورت می‌گیرد و نمی‌توان عدم انجام توافقات شفاهی را در حالی که صندوق به تمام وظایف قانونی خود عمل می‌کند به عنوان ریسک تلقی کرد. علاوه بر آن صندوق امین آشنا در یک سال گذشته جزو سودسازترین صندوق‌های درآمد ثابت بوده است و روا نیست با این یک مورد تأخیر مورد قضاوت سوء قرار گیرد.

نکته دیگر اینکه همکاران صندوق امین آشنا این نکته را برای تمامی مشتریان شفاف می کنند که ملاک عمل در صندوق های سرمایه گذاری اساسنامه و امیدنامه صندوق می باشد. در این مورد خاص نیز آنچه رخ داده کاملا منطبق بر اساسنامه صندوق بوده است که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است. این شفاف سازی برای شرکت معین ملت و مدیرعامل این شرکت نیز انجام شده است. در شرایط فعلی اقتصاد کشور عدم توجه به این امر و بیان یک مطلب کلی در مورد ریسکی که وجود خارجی نداشته است می تواند به فضای بی اعتمادی در مورد صندوق های درآمد ثابت دامن بزند. از یک رسانه معتبر انتظار می رود که در انعکاس خبرها دقت بیشتری نماید و فراتر از مسائل ژورنالیستی به مصالح کلان بازار سرمایه و اقتصاد کشور توجه بیشتری داشته باشد.