۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد

گام‌های «شهد ایران» برای خروج از ماده-۱۴۱قانون تجارت/ از سازمان بورس و اوراق بهادار مهلت بیشتری می‌خواهیم

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۰۳
کد خبر: 258241
گام‌های «شهد ایران» برای خروج از ماده-۱۴۱قانون تجارت/ از سازمان بورس و اوراق بهادار مهلت بیشتری می‌خواهیم

رییس هیات مدیره شهد ایران با تاکید بر اینکه با افزایش سرمایه ۱۰۰میلیاردی از ماده ۱۴۱خارج می‌شویم گفت: در صورت تمدید مهلت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیاری از شرکت‌هایی که زیان انباشه دارند به سوددهی خواهند رسید.

اقتصاد آنلاین-هدی بذرافشان؛ بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر زیان شرکتی به بیش از ۵۰ درصد سرمایه اسمی آن برسد، باید در مجمعی نسبت به ابقا یا انحلال این بنگاه رای داده شود.

هم اکنون 31 شرکت در بازار سهام، اعم از بورس، فرابورس و بازار پایه چنین شرایطی دارند بطوریکه این زیان انباشته، ممکن است مشکلاتی جدی در راه ادامه فعالیت این شرکتها ایجاد کند. پیشتر در چنین شرایطی برخی شرکتها از تجدید ارزیابی دارایی‌‌های خود به منظور افزایش سرمایه و خروج از ماده141 قانون تجارت استفاده می‌کردند. در سال گذشته اما مجلس مقرر کرد که شرکت‌ها برای استفاده از این راه ملزم به پرداخت مالیات هستند. از این رو برای افزایش سرمایه بدون دردسر شرکتها از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها مانعی جدی ایجاد شد. ضمنا باور سنتی فعالان بازار سهام این است که با افزایش سرمایه از محل مذکور (که نوعی از افزایش سرمایه به روش سهام جایزه است) قیمت سهام شرکتها جذابتر می‌شود. اگرچه این باور به طور بنیادین صحیح نیست، اما بازار سهام در تاریخ خود نشان داده است که از این افزایش سرمایه استقبال می کند.

همزمان با تصویب لایحه بودجه 97، مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای به شرکت‌هایی که مشمول ماده 141قانون تجارت هستند اجازه داده است بدون پرداخت مالیات از مازاد تجدید ارزیابی داراییها برای افزایش سرمایه استفاده کنند.

حالا با این مصوبه مجلس شورای اسلامی بیشتر این شرکت‌ها برای جبران زیان انباشته خود به فکر چاره افتادند تا بتوانند شرکت را از شمول ماده 141قانون تجارت نجات دهند.

شرکت شهد ایران یکی از شرکتهایی است که می‌تواند با استفاده از معافیتهای مالیاتی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کنند.

حمید طیبی، رئیس هیأت مدیره شهد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه سرمایه شرکت 125میلیارد ریال بوده است، گفت: هم اکنون 75میلیارد ریال افزایش سرمایه را ثبت کردیم و با وجود سرمایه 200میلیارد ریالی شرکت اما، در حدود 140میلیارد ریال زیان انباشته داریم.

وی افزود: اگر 100 میلیارد ریال دیگر افزایش سرمایه دهیم یا با فروش ملک و ساختمان سودی در حدود 50 میلیارد ریال کسب کنیم از ماده 141قانون تجارت خارج می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه تا شهریور مهلت خارج شدن از ماده 141قانون تجارت را داریم، تصریح کرد: اگر وزارت اقتصاد و دارایی بخواهد ظرف یکی دو ماه آینده آیین نامه اجریی مصوبه مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کند؛ از محل تجدید ارزیابی قادر به افزایش سرمایه خواهیم بود، درغیر این صورت به طور حتم برای برای جبران کسری زیان انباشته مجبور به فروش بخشی از دارایی‌هایمان از جمله زمین هستیم.

رییس هیات مدیره شهد ایران با بیان اینکه برای خروج از ماده 141 تا حدودی از سوی سازمان بورس تحت فشاریم، اظهارداشت: اگر سازمان بورس با سعه صدر مهلت بیشتری دهد بسیاری از مجموعه‌ها از جمله شهد ایران این زیان انباشته را جبران و به مرحله سوددهی خواهد رسید.

طیبی خاطرنشان کرد: ازاین رو پیشنهاد ما افزایش مهلت برای همه شرکت‌های تا پایان سال 97است تا تجدید ارزیابی‌ها به افزایش سرمایه منجر شود.