۰ نفر

گزارش‌ میان‌بازاری

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶
کد خبر: 257323
گزارش‌ میان‌بازاری

با وجود گذشت بیش از یک ساعت از آغاز معاملات تالار شیشه‌ای در اولین روز هفته تغییر قابل ملاحظه‌ای در حجم و ارزش معاملات رخ نداده است و بازار همچنان کم حجم به کار خود ادامه می‌دهد.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ در جریان معاملات امروز بورس نیز شاخص همچون روزهای هفته گذشته نوسان در محدوده صفر را تجربه می‌کند. در دقایق ابتدایی بازار شاهد افزایش 30 واحدی دماسنج بازار بودیم و این درحالی است که هم‌اکنون شاخص با کاهش 17 واحدی در ارتفاع 96 هزار و 840 واحد به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین 324 میلیون ورقه بهادار به ارزش 66 میلیارد تومان دست به دست شده است که از این میزان تاکنون 62 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص دارد.

نمادهای «ومعادن»، «فاسمین» و «شبهرن» هرکدام به ترتیب 10 ، 9 و 7 واحد شاخص را افزایش دادند. همچنین به نظر می‌رسد اقبال امروز سهامداران به گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی است.

اما در سوی منفی‌های بازار نمادهای «شپنا»، «شگل» و «شبندر» هرکدام به ترتیب 28 ، 15 و 10 واحد شاخص را کاهش دادند.

تا این لحظه گروه‌های دارویی، خودرویی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. دلیل افزایش ارزش معاملات در گروه دارویی، معاملات مهمان تازه وارد بورسی در این گروه است. 118میلیون سهم از«شفا» که روز چهارشنبه گذشته در 415 تومان کشف قیمت شد در اولین روز پس از عرضه با دست به دست شدن 30 میلیون سهم از این نماد متعادل شد. باور برخی سهامداران به کشف قیمت گران سرمایه‌گذاری شفا دارو منجر به حذف صف خرید و توقف رشد قیمت این سهم تازه وارد در نخستین روز بعد از عرضه اولیه شد. این درحالی است که «شفا» در پیش‌گشایش بازار صف خرید 400 میلیونی را به خود دید، هم‌اکنون این سهم در قیمت 419 ریال مبادله معامله می‌شود.

اکثر نمادهای گروه خودرویی نیز به لطف صف خرید «خزامیا» و «خکاوه» در محدوده‌های مثبت معامله می‌‍‌شوند. در این گروه «خاور» امروز جلسه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب هیات مدیره برگزار کرد. در این جلسه مدیر عامل ایران خودرو دیزل مهم‌ترین عامل زیان سال 96 را عدم تولید در آبان‌ماه اعلام کرده است و این عدم تولید به دلیل احراز نشدن شرایط استاندارد برای کامیون‌های تولیدی است.

اما در گروه فولادی‌ها نیز «ارفع» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. شرکت سود خالص پیش بینی شده خود را با 198 درصد تعدیل مثبت از حدود 84 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان افزایش داد. سود پیش بینی شده قبلی هر سهم از 280 ریال به 834 ریال افزایش یافت.

شاخص فرابورس اما کاملا متفاوت از سایر شاخص‌ها به کار خود ادامه می‌دهد. آیفکس با رشد 5 واحدی در ارتفاع یک هزار و 84 واحد قرار دارد. در این بازار نیز نمادهای «مارون»، «دماوند» و «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما نماد «ذوب» که معاملات مثبتی را در هفته گذشته به دلیل عرضه بلوکی در این نماد تجربه کرد امروز اما در محدوده قیمتی 3  درصد منفی معامله می‌شود.

همچنین در فرابورس امروز شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6024» خواهیم بود. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نظر دارد، تعداد 450 هزار و 267  ورقه معادل 2.37 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید 12 شهریور 97 و ارزش اسمی هر ورقه صد هزار تومان در نماد معاملاتی «اخزا6024»، امروز از طریق عرضه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش برساند. همچنین این مجموعه  در نظر دارد  تعداد 194 هزار و 218 ورقه معادل 2.1 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی (مرحله سوم) با تاریخ سررسید 10 مهر 97 و ارزش اسمی هر ورقه صد هزار تومان در نماد معاملاتی «اخزا6034» ، امروز در فرابورس روی میز فروش بگذارد. سومین عرضه اسناد خزانه اسلامی هم در نماد «اخزا6134» از طرف قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به  تعداد یک میلیون و 274 هزار  ورقه معادل 7.23 درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی (مرحله سیزده) با تاریخ سررسید 16 دی 98 و ارزش اسمی هر ورقه صد هزار تومان  در نماد معاملاتی  در فرابورس به فروش خواهد رسید.