۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کانال ۹۷هزار واحد را از دست داد/ بی‌توجهی بورس به توقف روند اصلاحی کامودیتی‌ها

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 256552
شاخص کانال ۹۷هزار واحد را از دست داد/ بی‌توجهی بورس به توقف روند اصلاحی کامودیتی‌ها

شاخص امروز کار خود را در حوالی روز گذشته آغاز کرد و تا مثبت 35 واحد افزایش یافت اما در ادامه با خروج حقیقی‌های عجول و بی‌توجه به روند مثبت نرخ جهانی کامودیتی‌ها، دوباره از مرز صفر عبور کرد و قرمزرنگ به کار خود پایان داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در چهارمین روز هفته نیز شاهد روند تکراری نوسان شاخص از مثبت به منفی بودیم. بعد از گذشت ۵ روز از شروع جنگ تعرفه‌ای ترامپ بازارهای جهانی با فروکش کردن التهابات ناشی از تهدیدهای آمریکا و اروپا بر سر واردات تا حدی روند اصلاحی خود را متوقف کردند؛ بر این اساس نرخ  جهانی کامودیتی‌ها بهبود یافت. گفتنی است نفت برنت با رشد ۲۰ سنتی به حدود ۶۵ دلار و ۶۷ سنت رسید. این در حالی ست که ترامپ شرط توقف تعرفه فولاد و آلومینیوم را امضای یک توافق نفتای جدید و منصفانه اعلام کرد. «روی» پس از اصلاح قابل توجه مجددا سبز شد و در کانال ۳۳۰۰ دلاری پیش رفت. مس هم حدود ۵۲ دلار رشد قیمت کرد و به شش هزار و ۹۷۸.۵ دلار در هر تن دست پیدا کرد و در آستانه ورود به کانال ۷ هزار دلاری قرار گرفت. با وجود این شرایط بازار داخلی واکنش مثبتی به این تغییر نشان نداد و امروز نیز نمادهای شاخص‌ساز گروه فلزات اساسی روز پرتلاطم و منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری‌که اغلب با افت قیمتی مواجه شدند.

آمار بازار امروز

در جریان معاملات روز جاری تالار شیشه‌ای، شاخص با عقب‌نشینی ۱۹۱ واحدی (افت ۰.۲ درصدی) در ارتفاع ۹۶ هزار و ۹۹۱ واحد ایستاد. در این بین ۸۰۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۳ میلیارد تومان در ۵۸ هزار و ۵۹۸ نوبت معاملاتی دادوستد شد که از این میزان تنها ۱۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. شاخص کل هم‌وزن اما با شیب تندتری کاهش پیدا کرد و با عقبگرد ۱۱۱ واحدی (افت ۰.۶۴ درصدی) به ارتفاع ۱۷ هزار و ۴۲۹ واحد برگشت.

بیشترین ارزش معاملات همچون روزهای گذشته به گروه خودرو، فلزات اساسی و مواد شیمیایی اختصاص داشت در حالی که بیشترین افت قیمتی نیز در نمادهای گروه خودرو که پیشتاز روزهای گذشته بودند به چشم می‌خورد. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار، «فارس»، «مبین» و «وغدیر» به ترتیب ۳۳ ، ۲۷ و ۲۵ واحد شاخص را منفی کردند.

اما در سوی مثبت ضعیف بازار امروز، نمادهای «رمپنا»، «شپنا» و «فخوز» بیشترین اثر را برای بالا بردن نماد داشتند که البته در نماد «شپنا» به نظر می‌رسد حقوقی سهم با خریدهای امروز تلاش بسیاری برای حمایت از قیمت‌های کنونی دارد.

با این حال نگاهی به آمار خریداران و فروشندگان حقیقی بازار امروز نشان می‌دهد، حقیقی‌ها بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان سهم به حقوقی‌ها واگذار کردند که از این میزان بیشترین واگذاری‌ها به نمادهای «فاسمین» و «فملی» اختصاص داشت. اما از سویی دیگر نمادهای مورد اقبال روز جاری سهامداران حقیقی، «وبانک»، «رانفور» و «فایرا» بودند که البته به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اقبال در نمادهای «وبانک» و «فایرا»عرضه‌های بلوکی سهامدار عمده است. معاملات امروز «فایرا» بسیارهیجانی تحت تاثیر تغییرات در مدیریت این شرکت بود بنابراین قیمت در ماه های اخیر در «فایرا» بدون توجه به مسائل بنیادی نوسان مثبت یا منفی داشته است. امروزبرای چهارمین بار بلوک ۱۹.۵۳ درصدی «فایرا» با قیمت هر سهم دوهزار ریال به حجم یک میلیارد و ۱۶ میلیون سهم از طرف سازمان خصوصی سازی عرضه شد و خبرها حاکی از آن است که این بلوک دو متقاضی داشت اما درخواست قرارگاه خاتم به دلیل ارسال دیرهنگام مدارک به بورس تهران و عدم تمکن مالی موجب شد تا شرکت دومی که هنوز نام و نشانش مشخص نشده خریدار این بلوک باشد.  همچنین قرار است بانک ملی در راستای اجرای بند ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و خروج از بنگاه‌داری، ۷۰.۶۸  درصد از سهام معادل ۱۱ میلیارد و ۴۸۶ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۳۵۱ سهم از «وبانک» را در تاریخ ۲۷ اسفند به قیمت ۳۷۰۱ ریال به صورت نقد و اقساط واگذار کند.

پُررنگ‌های کدال

در گروه بانکی‌ها «وخاور» ۱۵ درصد تعدیل مثبت داد و در گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد با توجه به نتایج عملکرد واقعی یازده ماهه منتهی به پایان بهمن ماه سال ١٣٩۶ این بانک و پوشش کامل آخرین پیش‌بینی سود خالص و با توجه به موارد ذیل پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم وقوع رویدادهای غیرمترقبه تا پایان سال، سود خالص سال مالی ١٣٩۶ بانک نسبت به آخرین پیش‌بینی سود خالص، حدود ١۵ درصد افزایش یابد. دلایل تعدیل مثبت این نماد بانکی شامل کاهش هزینه پول سپرده های سرمایه گذاری طی پنج ماهه منتهی به پایان بهمن ماه ١٣٩۶ بانک و افزایش درآمد کارمزد ناشی از فعالیت‌های بین‌الملل بانک و صدور ضمانتنامه‌ها و سایر عملیات های کارمزدی است. به این ترتیب سود هر سهم این بانک از ٣٢٧ به ٣٧۶ ریال افزایش خواهد داشت.

همچنین شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز مستندات لازم برای افزایش سرمایه را در کدال منتشر کرد. «کگل» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف تامین سرمایه در گردش، توسعه بخش شرقی معدن شماره یک، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اجرای طرح توسعه تصمیم به افزایش سرمایه دارد. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۳۷.۶ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۱.۹ درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت معدنی حضور دارند.

گفتنی است در شرکت بورس نیز افزایش سرمایه ۲۰ درصدی از دو محل سود انباشته (معادل ۱۸.۴ میلیارد تومان) و سایر اندوخته‌ها (معادل ۶.۶ میلیارد تومان) به تصویب رسید. به این ترتیب،«بورس» سرمایه ۱۲۵ میلیارد تومانی را به ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رساند تا قادر به تکمیل پروژه ساختمان سعادت آباد، تأمین مالی احداث ساختمان بورس زنجان و طراحی و تکمیل دیتاسنتر ساختمان مرکزی شود.

رفت و آمد پر سر صدای نمادها

سرمایه گذاری سایپا برای دومین بار اقدام به مزایده زمین ۹۹ هزار و ۷۲۵ متری به ارزش پایه ۱۱۱ میلیارد تومان کرد و با توقف نماد روبرو شد. این زمین «وساپا» با کاربری خدماتی، تجاری و مسکونی، شامل ۹۹ هزار و ۷۲۵ متر مربع و با مساحت ۱۵۳ هزار متری است که ارزش پایه آن ۱۱۱ میلیارد تومان تعیین شده است.

در گروه خودرویی ها نیز «خاور» جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاء هیئت مدیره با صف فروش متوقف شد.اما «قشرین» پس از عدم شفاف سازی در خصوص رشد قیمت ۲۰ درصدی در ۵ روز کاری بازگشایی و بیش از ۲۰ درصد رشد کرد.

از گوشه و کنار بازار

در ادامه روند خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، بانک تجارت پس از اعلام عرضه ۱۰ درصد سهام تجارت الکترونیک پارسیان در آخرین روز کاری سال، سهام ۳ شرکت فولاد مبارکه، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی پردیس را هم آماده فروش کرده است. دوشنبه آینده بلوک ۲.۷۵ درصدی «فولاد» معادل بیش از دو میلیارد و ۶۵ میلیون و ۷۷۵ هزار سهم به قیمت پایه ۳۲۴۰ ریال روانه میز فروش خواهد شد.

همچنین شرکت باما در نماد «کاما» اعلام کرده است که قصد دارد در خرید بلوک ۵۰.۰۳ درصد از شرکت توسعه معادن روی ایران را در قالب کنسرسیومی (سهم شرکت باما ۱۸.۵ درصد ، سهم شرکت ذوب و روی اصفهان ۷.۵ درصد و مجموعا ۲۶ درصد سهم این شرکت و شرکت تابعه ) مشارکت داشته باشد.

اما امروز برای اولین بار عرضه ۳ هزار میلیارد تومان صکوک منفعت با سود علی‌الحساب ۲۰ درصد در بورس تهران رقم خورد. گفتنی است این اوراق بر خلاف اوراق بدهی مثل گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست قبل از سررسید برخوردار نیست. این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم محدود به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال تأمین مالی خواهد شد. لازم به ذکر است که ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر با ۵۱ هزار میلیارد ریال است و این منافع شامل ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیر ساخت و ۷۸ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران است. این اوراق فاقد بازارگردان است و عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی الحساب آن ۲۰ درصد و بدون محاسبه نرخ شکست تا قبل از سررسید است که هر شش ماه یک بار توسط عامل پرداخت، یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است همچنین این اوراق به شیوه حراج به مدت ۲ روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد.

اوراق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی، به وی منتقل شده است. این اوراق مانند گواهی حق اقامت در هتل مشخص برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین است.

از مهمان آخر سالی بورس چه خبر

طبق اطلاعیه سازمان بورس قرار است فردا ۱۱۷ میلیون و ۹۴۳ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری شفادارو برای اولین بار در نماد «شفا» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. سقف قیمت و کف قیمتی این سهم ۴۱۵ و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

نگاهی به فرابورس

شاخص فرابورس اما افت قابل توجهی نداشت و در ارتفاع یک هزار و ۸۱ واحد ایستاد. در این بازار نیز ۴۲۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان طبق روال روزهای گذشته ۳۴ میلیارد آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در این بازار اما خروج حقیقی‌ها قابل توجه نبود و بیشترین خرید حقیقی‌ها در این بازار به نماد «زاگرس» اختصاص داشت. همچنین در فرابورس امروز نمادهای «ذوب» و «میدکو» هرکدام به ترتیب ۱.۶ و ۰.۸ آیفکس را تقویت کردند. البته نوسانات مثبت در نماد «ذوب» مربوط به خبر عرضه بلوکی این نماد بود.

 امروز قرار بود ۱۶.۶۷ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب آهن اصفهان در نماد «ذوب۴» با قیمت پایه کل حدود ۴۱۵ میلیارد تومان از طریق بازار دوم فرابورس ایران عرضه شود که به دلیل رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی به فردا موکول شد.