۰ نفر

در مراسم معارفه پرداخت الکترونیک سامان مطرح شد

احتمال افزایش ۲۰درصدی سود در سال‌های آتی/ سهامدار عمده در فکر عرضه بلوکی نیست

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۵۸
کد خبر: 255833
احتمال افزایش ۲۰درصدی سود در سال‌های آتی/ سهامدار عمده در فکر عرضه بلوکی نیست

مراسم معارفه شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) امروز با حضور مدیران شرکت،‌ اعضای هیات مدیره بانک‌های سامان و رفاه و جمعی از فعالان بازار سرمایه در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد. در این جلسه ضمن معرفی شرکت و گزارش کلی عملکرد، به سوالات حاضران پاسخ داده شد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ در جلسه معارفه شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) که با حضور فعالان بازار و غیاب نماینده‌ای از سازمان بورس برگزار شد، گزارش عملکرد قابل توجهی ارائه شد که سعی در متقاعد کردن حاضران برای خرید یک سهم خوب داشت اما اکنون فعالان بازار سرمایه نگران تکرار سرنوشت سهم‌های عرضه اولیه‌ای چون «های وب» هستند؛ مساله‌ای که مدیران «سپ» در پاسخ به آن سعی در ایجاد اطمینان نسبت به شرکت خود و تفاوت آن با «های وب» داشتند و در جواب نگرانی‌های سهامداران، آنها را به طرح موضوع در مجمع «های وب» فراخواندند!

مقدمه‌ای «سپ»

شرکت پرداخت الکترونیک سامان در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۹۶ در بازار دوم بورس تهران ثبت و آماده عرضه شد و اکنون در آستانه عرضه اولیه قرار دارد. سپ اولین شرکتی بود که در سال ۱۳۸۴ از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرد. با افزایش تعداد شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت الکترونیک، شرکت شاپرک به عنوان ناظر بر این شرکت‌ها آغاز به کار کرد و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش از آن مجوز فعالیت دریافت کرد. هم اکنون از هر سه تراکنش، یک تراکنش از درگاه سپ انجام می شود. طبق اعلام شرکت، سپ در پرداخت غیرحضوری در کشور پیشرو است و نه تنها مبدع خدمات پرداخت الکترونیک در ایران است، بلکه دارای بالاترین تراکنش پرداخت در کشور است. سپ اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران و اولین ارائه‌دهنده مرکز ارتباط با مشتری در صنعت پرداخت است.

سپ در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار کارتخوان فعال در سراسر کشور دارد و با بیش از ۱۰۰ شعبه، نمایندگی و دفتر خدمات در کشور، در حال ارائه خدمات به مشتریان است. سپ دارای بیشترین سهم در  تراکنش‌های اینترنتی در بین ۱۲ شرکت PSP در کشور است و ۱۷ درصد از سهم بازار کل تراکنش‌های شاپرک در سه حوزه اینترنت، موبایل و پایانه فروشگاهی را در اختیار دارد.

این شرکت در سال ۹۳ اقدام به ایجاد مرکزی جهت ارتقای امنیت تراکنش‌ها کرد و اکنون امنیت قابل قبولی را تامین کرده‌است. سپ از سال ۸۸ با هدف بالا بردن سطح ارائه خدمات به مشتریان اقدام به تاسیس دیتاسنتر کرد. همچنین برای اولین بار با ارائه دستگاه‌های پین پد (صفحه دریافت رمز) امنیت وارد کردن رمز توسط خریدار را افزایش داد. سپ موفق به کسب رتبه ۲۶ در بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک در دنیا شده است‌. سپ در به کارگیری دستگاه‌های کارتخوان هوشمند پیش قدم است. این دستگاه‌ها در آینده نزدیک جایگزین دستگاه‌های کارتخوان قدیمی خواهند شد. همچنین با توجه به اینکه پرداخت الکترونیک سامان به تازگی به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است، در آینده از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برخوردار می شود.

آمار و ارقام

گروه مالی سامان با ۵۸ درصد سهم و بانک رفاه با ۳۰ درصد سهم، سهامداران اصلی سپ هستند. «اجاره بهای دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی»، «کارمزد تراکنش‌ها از شاپرک» و «کارمزد فروش شارژ اپراتورها» سه جریان اصلی درآمدی سپ هستند. درآمد سپ در سال ۹۴ برابر با ۵ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال، در سال ۹۵ معادل ۷ هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال و در سال ۹ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریالی بوده است. سود خالص سپ در سال ۹۶ به یک هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است. براساس ترازنامه سال ۱۳۹۶ ، این شرکت ۵ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال دارایی جاری، مشهود، نامشهود، اجاره‌ای و سرمایه‌گذاری  دارد که جمع حقوق صاحبان سهام ۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال است و مجموع بدهی‌های سپ در این سال، دو هزار و ۳۸۱  میلیارد ریال است. سود پیش بینی شده هر سهم سال ۹۶ شرکت ۸۲۶ ریال است و براساس اعلام شرکت، برآورد می شود که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در سال‌های آینده رشد داشته باشد.

برنامه‌های سپ

سید ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان درخصوص برنامه توسعه‌ای شرکت گفت: مدیریت پورتفولیوی ایده، کیف پول دیجیتال، پرداخت از طریق NFC، مدل‌های پرداخت در C2C ، اپلیکیشن فروش کارت هدیه و Money Service Providers از مهمترین اقداماتی است که پرداخت الکترونیک سامان کیش در حوزه توسعه محصولات و خدمات خود در حال اجرا دارد. به علاوه، پرداخت الکترونیک سامان کیش در حوزه حمایت و مشارکت از استارتاپ‌ها حضور فعالی دارد. مشارکت با شرکت برگ سبز (pay.ir) مشارکت با شرکت نیکوکیوسک، زیبال به عنوان ارائه کننده نرم افزار‌های تسهیم بر روی کارتخوان، ‌سما لایو کسب و کار فروش محصولات دانشگاهی و واسط میان دانشجو، دانشگاه و استاد، بیمه استارتاپ فروش بیمه  و... بخشی از طرح‌های مشترک این  شرکت با  استارت‌آپ‌های موجود است.

گفتنی است، سپ در حال حاضر برنامه عرضه بلوکی ندارد.