۰ نفر

در جلسه معارفه شفادارو مطرح شد؛

بانک ملی سهم خود از «شفا» را واگذار می‌کند/ زیرمجموعه شفادارو در صف ورود به بورس

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 254710
بانک ملی سهم خود از «شفا» را واگذار می‌کند/ زیرمجموعه شفادارو در صف ورود به بورس

سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو که با پنج شرکت زیرمجموعه تولیدی، 20 درصد از بازار را در اختیار دارد، در آینده نزدیک در بورس تهران عرضه می‌شود. بانک ملی به عنوان سهامدار عمده در نظر دارد تا باقیمانده سهام این شرکت را پس از عرضه اولیه در بورس، واگذار کند و در حال حاضر سه مشتری (یک مشتری خارجی) برای این سهم مذاکره کرده‌اند. همچنین شفادارو در نظر دارد تا یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه خود را وارد بورس کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز گذشته جلسه معارفه شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو (نماد: شفا) که در آستانه ورود به بورس قرار دارد، در محل مرکزمدیریت بهره وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد و مدیران شرکت ضمن معرفی آن، به سوالات حاضران پاسخ دادند.

شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو با پنج شرکت تولیدکننده دارو در زیرمجموعه خود، ۲۰ درصد از بازار داروی کشور را در اختیار دارد و رقیب اصلی آن تیپیکو است. در حال حاضر 5 شرکت تولیدی و یک شرکت پخش در زیرمجموعه‌های هلدینگ شفادارو قرار دارند که عبارتند از داروسازی جابر ابن حیان، راموفارمین، داروسازی اسوه، داروسازی دانا، کیمیدارو و شرکت پخش رازی.

داروسازی جابرابن حیان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و اصلی‌ترین تولیدکننده آنتی بیوتیک و افشانه‌های تنفسی است. شرکت راموفارمین دارای ۸۴ پروانه ساخت محصول بوده که علاوه‌بر رفع نیازهای داخل کشور، به صادرات نیز می‌پردازد. داروسازی اسوه انواع دارو مانند مکمل‌های ویتامینی و داروهای بیماری‌های خاص را تولید می‌کند. داروسازی دانا به عرضه و توسعه محصولات دارویی در بازارهای داخلی و بین المللی و تولید مواد موثره و مواد کمکی به عنوان فعالیت اصلی می‌پردازد. کیمیدارو انواع دارو از جمله داروهای درمانی بیماری‌های گوارشی را تولید می‌کند. شرکت پخش رازی نیز یکی از بزرگترین شرکت‌های پخش دارو در کشور است و به زودی اولین انبار تمام اتوماتیک و مکانیزه آن راه‌اندازی می‌شود.

16

شفادارو در تلاش برای عرضه سهام دانا در بورس

عباس نعیمی، قائم مقام شرکت سرمایه‎گذاری گروه توسعه ملی در این جلسه با ارزیابی مثبت عملکرد شفادارو گفت: سرمایه شرکت 118 میلیارد تومان است و هر سال تقریبا معادل سرمایه، سود ساخته است. سود هر سهم شرکت در سال 95 برابر با 969 ریال و در سال 96 حدود 775 ریال بوده که احتمال تعدیل مثبت می‌رود. نسبت قیمت به درآمد صنعت نیز بالای 5 است. این شرکت قصد دارد یکی دیگر از زیرمجموعه‌های خود (شرکت داروسازی دانا) را به بورس وارد کند.

روند سوددهی شفادارو

منصور سمیعی، مدیرعامل هلدینگ شفادارو در این نشست ضمن معرفی شرکت هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه، درخصوص روند سوددهی شرکت گفت: سود خالص شرکت در سال مالی 1393 برابر با 1006 میلیارد ریال، سال مالی 1394 معادل 1049 میلیارد ریال و سال مالی 1295 برابر با 1142 میلیارد ریال بوده است.

او درخصوص وضعیت صادرات شرکت گفت: هیچکدام از شرکت‌های دارویی کشور در حوزه صادرات موفق نبوده‌اند که از جمله عوامل موثر بر این موضوع، مسائل سیاسی است. هر چند شرکت شفادارو یک شرکت تخصصی در حوزه صادرات تاسیس کرد اما موفقیت در این حوزه بسیار دشوار است.

ضرورت افزایش سرمایه شفادارو

در بخش پرسش و پاسخ این جلسه، یکی از حاضران مساله بدهی‌های شرکت و انتقال آن به سهامداران پس از عرضه و لزوم افزایش سرمایه پیش از عرضه سهام در بورس را مطرح کرد که بهمن یاغشنی، معاون مجامع و امور شرکت‌های شفادارو با اشاره به آخرین افزایش سرمایه شرکت مربوط به دو سال گذشته توضیح داد: تغییر نرخ ارز موجب شد که بعد از آن افزایش سرمایه انجام نشود اما الزام آن وجود دارد. سهامدار عمده با این موضوع موافقت نکرد اما به هر حال الزام آن وجود دارد و چند شرکت زیرمجموعه افزایش سرمایه داده‌اند. از سهامدار عمده می‌خواهیم که با افزایش سرمایه موافقت کند چون یک الزام بوده و به موجب آن بافت صورت‌های مالی اصلاح می‌شود.

احتمال عرضه‌های بیشتر در نماد «شفا»

نماینده سهامدار عمده (بانک ملی) در این جلسه با بیان اینکه بانک ملی به دنبال واگذاری باقیمانده سهام خود است، این کار را زمان‌بر دانست. او در پاسخ به اینکه آیا سهامدار عمده از سهم حمایت می‌کند، اظهار داشت که حمایت از سهم به عهده بازارگردان است. او همچنین خبر از انجام مذاکرات برای واگذاری باقیمانده سهام شفادارو داد و اعلام کرد که سه مشتری بالقوه که یکی از آنها خارجی است، منتظر عرضه و قیمت خوردن سهم هستند.

مزیت سهم شفادارو نسبت به زیرمجموعه‌ها

بهمن یاغشنی، معاون مجامع و امور شرکت‌های شفادارو در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین درخصوص اینکه چرا فعالان بازار اقدام به خرید سهام هلدینگ شفادارو کنند در حالی که می‌توانند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه آن، به سود دست اول دست یابند، توضیح داد: خرید سهام شفادارو مانند یک سبد از سهام است. هنگامی که سهام یک شرکت زیرمجموعه خریداری شود، اگر رقیب برای آن شرکت در بازار حضور یابد، بخشی از بازار از دست می‌رود و قیمت سهم کاهش می‌یابد اما با خرید سهم هلدینگی، درواقع یک سبد خریداری می‌شود که اگر یک شرکت سود کمتری یا حتی ضرر بدهد، دیگری سود بیشتری می‌دهد که ممکن است زیان را جبران کند. بنابراین خرید هلدینگ بهتر است.