۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد

جزییات پذیره‌نویسی ۷۰۰میلیارد تومانی اوراق صکوک ایران‌خودرو در بازار سرمایه/ بازار بدهی مرز ۱۱هزارمیلیارد تومان را رد کرد

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۳۱
کد خبر: 254300
جزییات  پذیره‌نویسی ۷۰۰میلیارد تومانی اوراق صکوک ایران‌خودرو در بازار سرمایه/ بازار بدهی مرز ۱۱هزارمیلیارد تومان را رد کرد

امروز در حالی پذیره نویسی صکوک هفت هزار میلیارد ریالی صورت گرفت که بخش اول تامین مالی ایران خودرو به مبلغ 250 میلیارد تومان به قیمت هر برگ 100تومان قیمت خورد.

اقتصاد آنلاین - هدی بذرافشان؛ حسینی مقدم معاون بورس تهران در نشست خبری پذیره نویسی صکوک هفت هزار میلیارد ریالی گفت: در سه هفته گذشته تامین مالی شرکت گلگهر را داشتیم که در آن مقطع با نرخ ۱۵ درصد روبرو بودیم و امروز این نرخ به 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون بورس تهران با بیان اینکه تغییراتی که در سطح متغیرهای کلان اقتصادی صورت می‌گیرد شاید فرآیند مالی را سخت‌تر می‌کند، افزود: بازار سهام و بازار بدهی توانسته سیگنال مناسبی به تصمیم گیران ارائه کند چرا که می‌تواند نرخ ها را به شکل دقیق‌تری نشان دهد.

حسینی مقدم با اشاره به اینکه جریان نقدینگی در فضای اقتصادی کشور هوشمند است و نمی‌توان این  جریان را متوقف کرد، اظهار داشت: اگر شرایط ریسک مناسب باشد می‌توان به جریان نقدینگی کمک کرد، بازار سرمایه و بورس  این توانمندی را در تجهیز نقدینگی و کمک به منابع فراهم می‌کند.

وی یاد آور شد؛ شرکتی مثل ایران خودرو به طرق مختلف از تامین مالی استفاده کرده است و توانسته با کمک بازار سرمایه و ارکان از این فرصت  برای مهندسی مالی بهره ببرد.

معاون بورس تهران با بیان اینکه شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین بنگاه تولید خودرو در کشور از روش‌های مختلفی برای تأمین مالی استفاده کرده، گفت:‌ امروز با کمک ارکان بازار سرمایه که شامل سه شرکت تأمین سرمایه امید، ملت و لوتوس پارسیان هستند، با استفاده از مهندسی تأمین مالی از فرصت موجود برای انتشار اوراق صکوک مرابحه 700 میلیارد تومانی بهره‌برداری می‌شود.

 وی در خصوص بازار بدهی نیز تصریح کرد: در حال حاضر توانستیم ارزش بازار بدهی در بورس و اوراق بهادار را به بیش از 11 هزار میلیارد تومان برسانیم و در سال جاری  بیش از 2 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بدهی اضافه شده است.

 در ادامه این نشست خبری تیموری شندی مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه از رشد قابل توجهی برخوردار است تلاش می‌شود ابزار مختلفی طراحی شود. امروز نیز در کمیته بورس کالا یک ابزار جدید به نام سلف در صنعت خودرو مصوب شد.

تیموری یاد آور شد؛ موافق اصولی با انتشار این اوراق در دوم شهریور سال جاری توسط سازمان بورس صورت گرفت.

همچنین اسماعیل زاده معاون مالی ایران خودرو در نشست خبری پذیره نویسی صکوک هفت هزار میلیارد ریالی گفت: سیاست جدی این است که حضور جدی در بازار سرمایه داشته باشیم، قرار است‌ با وجوهی که از این تامین مالی صورت می‌گیرد قطعات خودرو خریداری شود.

وی  با بیان اینکه این بنگاه اقتصادی با هدف تنوع سبد مالی برای انتشار اوراق بدهی به این بازار ورود کرده است،‌ گفت: علاوه بر حضور در بازار پولی کشور، سیاست جدی در بازار سرمایه برای ایران خودرو از طریق انتشار اوراق بدهی فراهم می‌شود.

این مقام مسئول در برابر این سوال مبنی بر اینکه با توجه به معادل دلاری تأمین مالی 700 میلیارد تومانی ایران‌خودرو با نرخ امروز بازار ارز، این منابع به طور دقیق در چه زمینه‌ای صرف خواهد شد، عنوان کرد: انتشار صکوک اجاره اوراق بدهی ایران‌خودرو به منظور تأمین مالی  سرمایه در گردش و خرید 29 قطعه از 26 شرکت فروشنده قطعه‌ساز داخلی صورت می‌گیرد.

همچنین ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی در این نشست با بیان اینکه انتشار اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو بزرگترین اوراق بدهی بخش خصوصی در زمینه انتشار اوراق اسلامی در بورس است، عنوان کرد: این اوراق در 20 شهریور 96 موافقت اصولی خود را از سوی سازمان بورس دریافت کرده و ضمانت آن از سوی بانک ملت پذیرفته شده است.

به گفته این مقام مسئول از ابتدای تصویب قانون بازار سرمایه و ابزارهای مالی اسلامی بیش از 17 هزار میلیارد تومان انواع اوراق اجاره،‌ رهنی، ‌استصناع و سایر اوراق بدهی منتشر شده و در این راستا انتشار اوراق بدهی دولت نقش اساسی را در رشد بازار بدهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر با همکاری وزارت اقتصاد موافقت اصولی با انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف بازپرداخت قیمت اسمی اوراق سررسید شده در سال‌های گذشته را در دستورکار قرار داده است.