۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

قرص مسکّن بانک مرکزی، حال بورس را بد کرد/ ادامه روند خروج حقیقی‌ها

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر: 253087
قرص مسکّن بانک مرکزی، حال بورس را بد کرد/ ادامه روند خروج حقیقی‌ها

روز گذشته بورس تهران پس از جدال سخت با اخبار خوب و بد توانست سبز رنگ بماند اما روز جاری با ادامه اجرای بسته ضد التهابی بانک مرکزی، شاخص پس سپری کردن 4روز مثبت، در پی خروج حقیقی‌ها برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها، نزولی شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات امروز بازار سرمایه یک میلیارد سهم به ارزش 203 میلیارد تومان در 117 هزار جلسه معاملاتی دادوستد شد. در این بین اما ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس به 185 میلیارد تومان رسید. این در حالی بود که در اثر فشار فروش حقیقی‌ها شاخص روند نزولی به خود گرفت و با 128 واحد افت (کاهش 0.13 درصدی) به رقم 98 هزار و 300 بازگشت. شاخص هم‌وزن هم وارد کانال نزولی شد و با 46 واحد کاهش (افت 0.27 درصدی) روی عدد 17 هزار و 601 واحد ایستاد.

و اما نکته قابل تامل امروز معاملات تالار شیشه‌ای تغییرمالکیت 16 میلیارد تومان سهام از حقیقی به حقوقی بود. مهمترین دلیل خروج حقیقی‌ها در اخبار بازارهای موازی بود. مهمترین این اخبار، بسته سیاستی جدید ارایه اوراق سپرده بانکی با نرخ 20 درصد است که تا حدودی توانسته نظر فعالان بازار ارز و طلا و همچنین سرمایه را جلب کند.

اما افرادی که این روزها گواهی سپرده 20 درصدی سیستم بانکی را به یونیت صندوق‌های بادرآمد ثابت ترجیح می‌دهند باید بدانند که اگر قبل از پایان دوره یک‌ساله به پول خود نیاز پیدا کنند باید حداقل ۶ درصد جریمه پرداخت کنند این در حال است که در واحدهای سرمایه‌گذاری «با درآمد ثابت» این نرخ شکست وجود ندارد. نکته دیگر اینکه نرخ سود صندوق‌های با درآمد ثابت تابعی از نرخ سود بانکی است چراکه دست کم 70 درصد منابع آن ها در سپرده‌های بانکی متمرکز شده است، بنابراین پیش‌بینی سود این نهادهای مالی هم دستخوش تغییرات مثبت خواهد شد که این موضوع از نظر سهامداران پنهان مانده است. گفتنی است در دو روز ابتدایی اجرای بسته جدید بانک مرکزی حجم ابطالی یونیت صندوق‌ها افزایش پیدا کرده است.

اما این موضوع را نیز باید در خصوص ارجحیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها در نظر داشت که در صورت ادامه‌دار شدن افزایش نرخ ارز، تورم نیز احتمالا دو رقمی خواهد شد و رشد این دو مولفه می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد. بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی از رشدهای اخیر نرخ ارز تاثیرات متفاوت گرفته‌اند اما مهمترین تحول بورس تهران از این بخش مربوط به صنایع کالا و صادرات محور است. صنایعی مانند محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی علاوه بر اینکه افزایش قیمت جهانی نفت را طی این مدت تجربه کرده‌اند، از افزایش نرخ ارز در خصوص صادرات فرآورده‌ها نیز سود خواهند برد.

در خصوص صنایع معدنی و فلزی نیز این مطلب صدق می‌کند. با توجه به اینکه کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری داشته‌اند (طی یکسال اخیر)، موضوع افزایش نرخ ارز برای صادرات محصولات این شرکت‌ها نیز به عنوان مزیت مطرح است. موضوع افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه از واردات بی رویه جلوگیری می‌کند، افزایش نرخ تورم کالاها را به همراه دارد. این موضوع در صنایعی نظیر محصولات غذایی اثرات مثبتی دارد و می‌تواند چشم‌انداز چنین صنایعی را مثبت کند.

به هر حال آغاز پذیره نویسی اوراق بانکی که با تبلیغات گسترده‌ایی همراه بوده، موجب افت قیمت اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه شده است. به طوری که امروز اوراق اجاره دولتی پرورش (سپهر) ، اوراق اجاره هواپیمایی ماهان، اجاره رایتل و اسنادخزانه و... با افت تا 2.5 درصدی روبرو شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود قیمت انواع « اخزا» در روزهای آتی نیز کاهش یابد تا نرخ سود بالاتری محقق شود. اغلب کارشناسان بر این باورند که بسته پیشنهادی بانک مرکزی تاثیر عمیقی بر بازار ارز ندارد. چرا که همه تصمیمات پس از جهش دلار رخ داده که شاید اگر قبل از این اتفاق به کار گرفته می شد، تاثیرگذار بود.

ترین‌های بازار

در اثر نبود نقدینگی قابل قبول و عدم حضور نمادهای شاخص‌ساز، امروز شاهد بودیم که نمادهای با حجم و وزن کم‌تر پرتقاضاتر بودند. در این بین به نظر می‌رسد گروه‌های محصولات شیمیایی و مواد غذایی با اقبال بیشتری برخوردار بودند. همچنین نمادهای «شبندر»، «ومعادن» و «جم» هرکدام به ترتیب 50، 38 و 19 واحد شاخص را بالا بردند. از طرفی در گروه سیمانی معاملات مثبت‌تری را نسبت به گروه انبوه‌سازی در اکثر نمادهای این گروه شاهد بودیم، به طوریکه نمادهای «سکرد» و «سغرب» صف خرید را تجربه کردند. در گروه انبوه‌سازی نیز معاملات «ثاژن» همچون روز گذشته با صف خرید دنبال شد. تحرکات مثبت چند روز اخیر نمادهای گروه سیمانی و انبوه‌سازی را شاید بتوان به افزایش محسوس معاملات مسکن در زمستان جاری و نیز شایعاتی مبنی بر رشد قیمتی بازار مسکن در سال آینده مرتبط دانست.

از سوی دیگر در طرف قرمزهای پُررنگ معاملات امروز، گروه‌های لیدر بورسی در تیررس عرضه قرار گرفتند. در این بین به نظر می‌رسد گروه خودرویی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی را بر بازار تحمیل کردند. از این رو نمادهای «فولاد»، «فارس» و «خودرو» به ترتیب با 90 ، 56 و 34 واحد شاخص را نزولی کردند.

شرکت‌هایی که بزرگ‌تر شدند

مجمع «سدبیر» امروز برگزار شد و مجمع با افزایش سرمایه 145 درصدی از محل مطالبات و آورده موافقت نمود. اما در زمینه افزایش سرمایه، «ارفع» امروز مجوز افزایش سرمایه 34 درصدی از محل مطالبات و آورده‌های نقدی را گرفت.

در فهرست افزایش سرمایه‌ها «بورس» با مجوز 20 درصدی، سرمایه اسمی 125 میلیارد تومانی را از دو محل سود انباشته و سایر اندوخته‌های 18.4  و 6.6 میلیارد تومانی ، 150 میلیارد تومانی شد. «سکرد »هم می‌تواند با اعمال افزایش سرمایه 83 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، سرمایه اسمی را از 120 به 220 میلیارد تومان برساند. در این بین «شکلر» نیز قرار است از محل مطالبات و آورده نقدی، 25 درصد معادل 10 میلیارد تومان به سرمایه اسمی 40 میلیارد تومانی اضافه کند. هدف از این تامین مالی ، افزایش ظرفیت تولید (کارخانه یزد) از 2.4 هزار تن به 8 هزار تن سالانه برای محصولات منوکلرواستیک ‌اسید و کربوکسی متیل سلولز است.

«ارفع» که اصلاح ساختار و بازپرداخت تسهیلات مالی را در نظر دارد، با مجوز افزایش سرمایه 34 درصدی می‌تواند از محل مطالبات و آورده نقدی، بیش از 10 میلیارد تومان به سرمایه فعلی 299.4 میلیارد تومانی اضافه کند.

از گوشه کنار بازار

خبری خوب مجلس برای معدنی‌ها در روز جاری، نامه روسای 5 کمیسیون به وزیر اقتصاد بود که طی آن توقف اخذ مالیات از صادرات مواد معدنی را خواستار شدند. این 5 رئیس شامل محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمیات از تولید ملی، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن و داوود محمد رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی هستند. این توقف اخذ مالیات در اجرای بند35 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است.

دیگر خبر صنعتی امروز واگذاری «بن‌رو» به رنو بود. با اعلام مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سرانجام پرونده واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» به رنو مختومه و این سایت به خودروساز فرانسوی واگذار شد. آن طور که منصور معظمی اعلام کرد، در ماجرای بن‌رو، طبق مفاد «قرارداد رنو» عمل شد و سایت موردنظر (برای تولید محصولات جدید)، در اختیار رنویی‌ها قرار گرفت.

همچنین دو دو شرکت بورسی با نماد «حکشتی» و «وامید» در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های تامین مالی بازار سرمایه داخلی و بین‌المللی و نیز خدمات مشاوره‌ای با یک تامین سرمایه تفاهم‌نامه‌ امضا کرد. در ضمن این تفاهم قرار است کشتیرانی از ظرفیت‌های ارائه مشاوره و تامین مالی از منابع خارجی تامین سرمایه امید بهره‌مند شود.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز از ریزش‌های امروز در امان نماند و با افت 2 واحدی به رقم 1099 واحد بازگشت. در فرابورس امروز 221 میلیون برگه سهم به ارزش 207 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 33 میلیارد تومان ان به معاملات خرد سهام و حق تقدم ادر این بازار اختصاص داشت.

در نماد پر حاشیه «ذوب» که دیروز در پی انتشار خبر موافقت مجلس با معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی برخی شرکت‌ها، شاهد ایجاد صف خرید در پایان معاملات بودیم، روز جاری اما این معاملات روند نزولی به خود گرفت. بررسی‌ها نشان داد که دو سهامدار حقوقی این نماد یعنی سرمایه گذاری فرهنگیان و سازمان خصوصی سازی عرضه‌های قابل ملاحظه داشتند. این در حالی بود که ، در جریان معاملات دیروز این نماد بیش از 263 میلیون سهم به ارزش 23.5 میلیارد تومان معامله و به صف خرید منتهی شد. امروز نیز«ذوب» با حجم معاملات بالا و عرضه حقوقی حوالی 2٪ منفی معامله شد.