۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 252747
مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

امروز 28 بهمن ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درخصوص برخی نمادها صادر کردند؛ درمجموع مهمترین توقف نمادهای امروز به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت، رشدهای قیمتی بیش از 20 درصدی، برگزاری مجامع در روزهای آتی و بازگشایی‌ها عمدتا به دلیل شفاف‌سازی‌ها و نیز برگزاری مجمع و تقسیم سود اتفاق افتاد.

اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی؛ امروز 28 بهمن ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را درخصوص برخی نمادها صادر کردند که مهمترین آنها به همراه تشریح شفاف‌سازی‌ها و توضیحات مجامع و علل توقف و بازگشایی‌ها به شرح زیر است.

بورس

نماد معاملاتی شرکت نوسازی ‌و ساختمان ‌تهران‌ (ثنوسا1) با توجه به تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت سهام، به منظور اطلاع‌رسانی مناسب شرکت به بازار درخصوص علل آن، متوقف شد. طبق اعلام ناظر بازار، این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود. این شرکت در تاریخ 1396.11.25 طی اطلاعیه‌ای در کدال تغییر بااهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم را اعلام کرد که به موجب آن، زیان خالص پیش‌بینی‌شده قبلی (حدود 1.7 میلیارد تومان) به پیش‌بینی سود خالص به میزان پنج میلیارد تومان تغییر یافت که دلیل آن، فرض تعدیل پیش‌بینی نرخ فروش زیربنای مفید پروژه مسکونی ظفر بود. پس از این شفاف‌سازی، نماد معاملاتی سهم در شش روز معاملاتی بعد، به جز یک روز، روند قیمتی صعودی داشت.

نماد معاملاتی شرکت سایپا دیزل‌ (خکاوه1) با توجه به تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت سهام، به منظور اطلاع‌رسانی مناسب شرکت به بازار درخصوص علل آن متوقف شد. به نظر می‌آید یکی از دلایل این رشد به دنبال جو روانی ناشی از فسخ قرارداد واگذاری برخی از شرکت‌های زیرمجموعه باشد. طبق اعلام ناظر بازار، این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

نماد معاملاتی شرکت زامیاد (خزامیا) با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. این نماد معاملاتی روز چهارشنبه 1396.11.25 با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شده بود. این شفاف‌سازی مربوط به تغییرات در ترکیب تولید و فروش محصولات بود. این نماد با افت 1.3درصدی به تابلوی معاملات بازگشت.

نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا)، پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف مربوط به تحصیل 51 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد و با رشد 2درصدی در قیمت 153تومان به تابلوی معاملات بازگشت.

نماد معاملاتی شرکت لیزینگ رایان سایپا (ولساپا) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی‌بر تعدیل مثبت 21 درصدی در پیش‌بینی سود خالص (از 157.6 میلیارد تومان به 190 میلیارد تومان) به دلیل پیش‌بینی افزایش درآمد فروش ناشی از افزایش تعداد فروش، افزایش خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی ناشی از افزایش سود حاصل از پیش‌خرید خودرو از خودروسازان و افزایش سایر اقلام عملیاتی ناشی از تحقق سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت سپهر باستان، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. این نماد با رشد 2.7درصدی و در قیمت 122تومان بازگشایی شد. همچنین حق تقدم شرکت این شرکت (ولساپاح) با توجه به بازگشایی نماد اصلی، در قیمت 153ریال بازگشایی شد.

نماد معاملاتی شرکت سیمان هرمزگان (سهرمز) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 1396.8.30 مبنی‌بر تقسیم سود نقدی 35 تومان به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: 43.5 تومان)، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد اما با عدم کشف قیمت متوقف ماند.

نماد معاملاتی شرکت کارخانجات‌ قند قزوین ‌(قزوین1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی‌بر تغییر با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. بر این اساس، سود خالص پیش‌بینی‌شده قبلی شرکت که 16.5 میلیارد تومان بود، به 22.9 میلیارد تومان افزایش یافت که دلیل آن افزایش جذب چغندر قند و افزایش تولید محصولات و شناسایی یارانه دولتی (مابه‌التفاوت فروش شکر) و اصلاح نرخ فروش شکر، تفاله و ملاس عنوان شده است. طبق اعلام ناظر بازار، این نماد روز معاملاتی بعد بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

نماد معاملاتی شرکت قطعات‌ اتومبیل‌ ایران ‌(ختوقا1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به توثیق یا مسدود کردن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری سمند است. بر این اساس، تعداد 250 میلیون سهم (38.46 درصد) از سهام شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در تاریخ 1396.11.25 نزد بانک ملت وثیقه شد. طبق اعلام بورس، این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

نماد معاملاتی شرکت ایران‌ خودرو (خودرو1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی در رابطه با توثیق یا فک رهن دارایی‌ها است. بر این اساس، تعداد 500 میلیون سهم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و تعداد 180 میلیون سهم شرکت تولید محور خودرو در تاریخ 1396.11.25 نزد بانک ملت توثیق شد. خالص ارزش دفتری دارایی 1،011،849 میلیون ریال و ارزش وثیقه 1،890،600 میلیون ریال است. طبق اعلام بورس، این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

نماد معاملاتی شرکت تولید محور خودرو (خمحور1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به توثیق یا مسدود کردن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده یعنی شرکت شرکت ایران خودرو بوده است. بر این اساس، تعداد 180 میلیون سهم شرکت تولید محور (48 درصد) خودرو در تاریخ 1396.11.25 نزد بانک ملت وثیقه شد. طبق اعلام بورس، این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

نماد معاملاتی شرکت گسترش‌ سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو (خگستر1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این شفاف‌سازی مربوط به توثیق یا مسدود کردن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده یعنی شرکت ایران خودرو است. بر این اساس، تعداد 500 میلیون سهم (57 درصد) از سهام ناشر در تاریخ 1396.11.25 نزد بانک ملت توثیق شد. طبق اعلام بورس، این نماد حداکثر تا ساعت 10 روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

فرابورس

نماد معاملاتی شرکت مالیبل سایپا (خلیبل1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد امروز شنبه مورخ 1396.11.28 آماده انجام معامله شد اما سفارش‌های خرید و فروش آن منجر به کشف قیمت نشد..

نماد معاملاتی شرکت جوش و اکسیژن ایران (فجوش1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد امروز شنبه مورخ 1396.11.28 آماده انجام معامله شد اما با عدم کشف قیمت متوقف ماند.

نماد معاملاتی شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده (کباده1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای دوره 12 ماهه منتهی به 95.12.30 و تقسیم سود نقدی هر سهم به میزان 1000 ریال (سود خالص هر سهم: 1132 ریال) و انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی سه، شش و 9 ماهه سال 1396 و معرفی اعضای هیات مدیره، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد امروز شنبه مورخ 1396.11.28 آماده انجام معامله است. این نماد نیز با توجه به عدم کشف قیمت متوقف ماند.

نماد معاملاتی شرکت تامین مسکن جوانان (ثجوان1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام منتهی به 96.6.31 با شناسایی 817 ریال زیان به ازای هر سهم و معرفی اعضای هیات مدیره و نیز انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی سه ماهه سال جاری، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، امروز شنبه مورخ 1396.11.28 آماده انجام معامله شد اما این نماد نیز مشمول کشف قیمت نشد.

نماد معاملاتی شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریابندر (حبندر1 و حبندرح1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب) متوقف شد. براساس شفاف‌سازی شرکت، این اطلاعات مربوط به قرار جدید با موضوع راهبری و تعمیر و نگهداری شناورهای جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان است که از تاریخ 1396.10.12 در حال اجراست. قرارداد مذکور قبلا نیز توسط شرکت در حال اجرا بوده که همزمان با خاتمه قرارداد قبلی در قالب قرارداد جدید ادامه یافته است. درآمد ماهانه قرارداد قبلی مبلغ 5.044 میلیون ریال بود و در قرارداد جدید به حدود 7.111 میلیون ریال افزایش یافته است.

میزان 98 درصد (نود و هشت درصد) سهام کنترلی شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری مجاب (سهامی عام) در نماد معاملاتی (مجاب4) با قیمت پایه کل 20,090,000,000 ریال، روز سه شنبه مورخ 1396.12.08 از طریق بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.