۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد

مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 252159
مروری بر پیام‌های ناظر بازار امروز

امروز 25 بهمن ماه 1396 ناظران بورس و فرابورس پیام‌هایی را در خصوص برخی نمادها صادر کردند؛ در مجموع مهمترین توقف نمادهای امروز به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت و برگزاری مجامع در روزهای آتی و بازگشایی‌ها عمدتا به دلیل شفاف‌سازی‌ها و نیز برگزاری مجمع و تقسیم سود اتفاق افتاد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، مهمترین پیام‌های ناظران بورس و فرابورس به همراه تشریح شفاف‌سازی‌ها و توضیحات مجامع و علل توقف و بازگشایی‌ها به شرح زیر است.

  • نماد معاملاتی شرکت کارتن‌ ایران‌ (چکارن1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. براساس شفاف‌سازی ناشر، این شرکت انباری با کاربری صتعتی را به مزایده گذاشته بود که به قیمت 16.6 میلیارد تومان به فروش رفت. همچنین شرکت در اطلاعیه دیگری درخصوص تغییر بااهمیت درآمد هر سهم اعلام کرده است که دلیلی تغییر افزایش درآمد غیر عملیاتی ناشی از افزایش سود حاصل از فروش انبار شرکت است. درآمد منظور شده در آخرین پیش‌بینی (شش ماهه) حدود 11 میلیارد تومان بود ولی درآمد تحقق یافته مبلغ 16 میلیارد تومان است که با توجه به عملکرد واقعی 10 ماهه و پیش‌بینی دو ماهه سود خالص فعلی مبلغ 7.6 میلیارد تومان منظور شده است. این نماد روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

  • نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. بر این اساس، شرکت یادشده روز گذشته 51 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را به قیمت 436 میلیارد تومان (190 تومان به ازای هر سهم) به صورت نقد و اقساط خریداری کرد. نماد مذکور روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

  • نماد معاملاتی حق تقدم شرکت صنایع خاک چینی ایران (کخاکح)، با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام شد. این نماد در قیمت 540 تومان کشف قیمت شد و در آخرین معامله به قیمت 512 تومان رسید.

  • نماد معاملاتی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر (شوینده) پس از شفاف‌سازی روز گذشته درخصوص تغییرات قیمت بیش از 20 درصدی مبنی‌بر اینکه از تاریخ گزارشگری قبلی (صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی 3، 6، 9، 12 ماهه منتهی به 1396.9.30) تا امروز تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است و با توجه به شرایط حاکم بر بازار و عرضه اولیه سهام، نوسانات قیمت به تبع عرضه و تقاضا اتفاق افتاده است، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. این نماد با رشد تقریبا 10درصدی و در قیمت 365تومان به تابلوی معاملات بازگشت.

  • در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های ایرکا پارت صنعت (خکار)، بیمه دانا (دانا) و لعابیران (شلعاب) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه به ترتیب از میزان 44.7 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی (خکار)؛ از میزان 102 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران به منظور رعایت مقررات و ضوابط بیمه‌ای و الزام قانونی (دانا)؛ از میزان 10 میلیارد تومان به 16 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش (شلعاب) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضاء هیئت مدیره و سازه پویش (خپویش) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضاء هیئت مدیره متوقف شدند.

  • نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 96.9.30و تقسیم سود نقدی 558 ریال به ازای هر سهم (سود خالص هر سهم: 647 ریال)، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله شد. سهام این شرکت با یک درصد رشد قیمتی و در قیمت 348 تومان به تابلوی معاملات بازگشت.

فرابورس

  • نماد معاملاتی (هرمز1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (الف) برای شرکت فولاد هرمزگان جنوب متوقف شد. بر این اساس، «هرمز» تغییر بااهمیت در پیش‌بینی درآمد هر سهم داشته است، به طوری که سود خالص پیش‌بینی قبلی (224 میلیارد تومان) با 27 درصد افزایش، رقم 305.6 میلیارد تومان اعلام شد. این افزایش عمدتا به دلیل پیش‌بینی افزایش درآمد فروش ناشی از افزایش نرخ اسلب در بازارهای جهانی و افزایش مقدار فروش صادراتی محصول است. ضمن آنکه با توجه به افزایش مقدار صادرات (سهم 70 درصدی از برنامه فروش) و به دنبال آن، افزایش هزینه‌های جانبی صادرات، خالص هزینه‌های توزیع و فروش 20 درصد افزایش یافته است. همچنین براساس توضیحات شرکت، دلیل افزایش درآمد و هزینه‌های عملیاتی، افزایش در میزان فروش ضایعات است. این نماد با رشد تقریبا 4درصدی در قیمت 203 تومان به تابلوی معاملات بازگشت.

  • نماد معاملاتی (قچار1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب) برای شرکت فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال متوقف شد. براساس شفاف‌سازی شرکت، عمده تغییرات مربوط به افزایش خرید مقدار 11.049 تن چغندر نسبت به پیش‌بینی قبلی و کاهش تصفیه شکر خام کارمزدی و همچنین اعلام مبلغ یارانه دولتی برای شکر تولیدی از چغندر بهاره و پاییزه است. نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار1) پس از افشای اطلاعات با اهمیت از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش گشایش 30 دقیقه‌ای، امروز آماده انجام معامله شد. این نماد با افت دو درصدی و در قیمت 695 تومان به تابلوی معاملات بازگشت. در آخرین معاملات سهام شرکت، قیمت هر سهم تا 675 تومان افت کرد.

  • نماد معاملاتی شرکت مالیبل سایپا (خلیبل1) پس از برگزاری مجمععمومی عادی سالیانه صاحبان سهام منتهی به 95.12.3030/12/95 با سود خالص 36 ریالی به ازای سهم و بدون تقسیم سود و نیز با انتخاب اعضای هیات مدیره و انتشار صورت‌های مالی شش و 9 ماهه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد امروز چهارشنبه مورخ 1396.11.25 آماده انجام معامله شد. در پایان معاملات امروز منجر به کشف قیمت «خلیبل» نشد.

  • بازارگردانی سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد با نماد معاملاتی (زشگزا1) با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 10 درصد و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس ایران اعلام شده است. لازم به ذکر است اعمال دامنه جدید نوسان روزانه قیمت و آغاز بازارگردانی سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد با نماد معاملاتی (زشگزا1) از امروز چهارشنبه 1396.11.25 صورت می‌گیرد.

  • نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران (قاسم1) پس از افشای اطلاعات با اهمیت، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت و آماده انجام معامله شد. این نماد با رشد تقریبا 10 درصدی در قیمت 291تومان به تابلوی معاملات بازگشت.

بر اساس شفاف‌سازی شرکت، پیرو توافقنامه به‌عمل آمده با وزارت بهداشت مبنی‌بر تسویه مطالبات معوق این شرکت از مراکز و بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، مقرر شده است مطالبات این شرکت تا تاریخ 1396.10.30 به مبلغ 200 میلیارد تومان به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد اوراق خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید 8 درصد پرداخت شود. با توجه به اینکه مذاکرات در جریان است، شرکت اعلام داشته که مراتب قطعیت دریافت اوراق از هر بیمارستان و مشخص شدن میزان سود ناشی از دریافت اوراق مذکور را افشا خواهد کرد.

  • نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. اعضای هیات مدیره این شرکت برای مدت دو سال عبارتند از: شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی، شرکت معدنکاران انگوران و شرکت تکادو، شرکت فرآوری ذغالسنگ پرورده طبس. این نماد با 4درصد افت قیمت و در قیمت 499 تومان به تابلوی معاملات بازگشت.