۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دومین رشد متوالی شاخص کل بورس/ واکنش بورس به التهابات دلار

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 251904
دومین رشد متوالی شاخص کل بورس/ واکنش بورس به التهابات دلار

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی مثبت بازارهای جهانی شاهد رشد شاخص کل بود. امروز نیز همانند روز کاری قبل، بورس تهران از همان ابتدا با افزایش تقاضا روبرو شد به طوری که بعد از گذشت ۲ ساعت از بازار شاهد رشد بیش از ۲۰۰واحدی شاخص بودیم.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل با 178 واحد افزایش (رشد 0.18درصد) مجددا وارد کانال 98 هزار شد و روی پله 98 هزار و 103واحد به کار خود پایان داد. همچنین معامله‌گران تالار شیشه‌ای 3 میلیارد و 440 میلیون برگه سهم را به ارزش 645 میلیارد تومان در 76 هزار جلسه معاملاتی دست به دست کردند که از این میزان 162 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت. گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته که 93 میلیارد تومان بود رشد قابل ملاحظه‌ای داشت که نشان از اقبال فعالان بازار به سمت خرید سهام شرکت‌های دلار محور به منظور پوشش ریسک نوسانات ارز در روزهای اخیر را دارد.

اما شاخص کل هم‌وزن تغییر جهت داد و رویه‌ای متفاوت از شاخص کل را طی کرد. از این رو طی معاملات امروز شاخص کل هم‌وزن با عقبگرد 25 واحدی (کاهش 0.14 درصدی) به رقم 17 هزار و 605 واحد رسید.

نکته جالب توجه معاملات امروز بورس تهران تغییر علامت عدد معاملاتی حقیقی‌های خریدار بود. از ابتدای هفته جاری شاهد خروج حقیقی‌ها با واگذاری سهامشان به حقوقی‌ها بودیم که البته این روند روز گذشته کندتر شد اما امروز با چرخش 180 درجه‌ای واگذاری از حقوقی به حقیقی صورت گرفت و رقم منفی 7 میلیاردی دیروز به مثبت 288 میلیون تومان تبدیل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با برگشت قیمت جهانی کامودیتی‌ها به کانال صعودی شاهد تغییر رفتار حقیقی‌ها و بازگشت اعتمادشان به سهام کالا محور هستیم. از این رو در گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی، با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی اکثر نمادها مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند و معاملات مثبتی را در دقایق ابتدایی معاملات امروز تجربه می‌کنند. ادامه این روند می‌تواند نویدبخش روزهای درخشانی برای اغلب نمادهای بازار سرمایه باشد.

ترین‌های بازار

با ادامه روند افزایشی قیمت فلزات در بازارهای جهانی، نمادهای این گروه در بورس تهران نیز روز پُرتقاضایی را سپری کردند. در بازار فلزات لندن (LME)، قیمت فلز آلومینیوم با رشد 0.6 درصدی به هر تن دو هزار و 137دلار رسید . قیمت مس در این بازار، نیز با افزایش 1.3 درصدی به هر تن 6 هزار و 841 دلار دست به دست شد. قیمت سرب به هر تن دو هزار و 516 دلار معامله رسید  در حالی که قیمت نیکل به 13 هزار و 85 دلار رسید. «روی» نیز هر تن سه هزار و 396 دلار معامله شد . از این رو در بازار داخلی نیز این‌طور به نظر می‌رسد که گروه‌ فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با اقبال سهامداران مواجه شدند. از طرفی دیگر در ادامه پیشتازی گروه خودرو و همچنین با برپایی همایش بین‌المللی شرکت‌های خودروساز در روز جاری، شاهد افزایش معاملات در این گروه و در نتیجه کسب رتبه اول بیشترین ارزش معاملات روز جاری توسط نمادهای خودرویی و قطعه‌سازی بودیم. همچنین امروز انتشار آگهی عرضه عمده سهام شرکت چرخشگر توسط شرکت ایران خودرو دیزل منجر به تشکیل صف خرید در دو نماد «خچرخش» و «خاور» شد. در این اطلاعیه آمده است، ایران خودرو دیزل قصد دارد طی مزایده عمومی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، 50.25 درصد از سهام «خچرخش» را به ارزش پایه هر سهم 2787 ریال به صورت نقد و اقساط واگذار کند. همچنین گفتنی است ارزش پایه کل سهام قابل معامله بالغ بر 133 میلیارد تومان است. این درحالیست که هر سهم «خچرخش»، 1641 ریال در بازار دوم بورس تهران معامله می‌شود.

از مهمترین نمادهای تاثیرگذار در افزایش رقم شاخص می توان به «شپنا» و «شبندر» و «فولاد» اشاره کرد که هرکدام به ترتیب 91، 87 و 60 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. شاید بتوان افزایش تقاضا در گروه پالایشی را درج اخباری مبنی بر نرخ‌های جدید در این گروه دانست. همچنین گفتنی است نماد شرکت فولاد مبارکه که روز پیش به منظور ارائه شفاف‌سازی بیشتر در خصوص تعدیل مثبت 26 درصدی در پیش‌بینی سود سهام متوقف شد، پس از ارائه گزارش شفاف‌سازی مجدد روز جاری با رشد 1.2 درصدی در قیمت 3,011 ریال به گردونه معاملات بازگشت.

بلوک «وصنعت» معامله شد

از دیگر نمادهای خبرساز امروز تالار شیشه‎ای «وصنعت» بود. امروز 2 میلیارد و 295 میلیون سهم «وصنعت » به قیمت پایه هر سهم 190 تومان به ارزش پایه 436 میلیارد تومان و به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط عرضه و معامله شد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که خریدار این بلوک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران بوده است. گفتنی است این عرضه در ادامه اجرای بندهای 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری از سوی بانک صنعت و معدن صورت گرفت.

اما طرفی دیگر در گروه منفی‌های بازار، نمادهای «بفجر»، «خساپا» و «وبانک» به ترتیب 28، 26 و 21 واحد تاثیر منفی بر دماسنج بورس داشتند.

از سهم تازه وارد بورسی چه خبر؟

«شوینده» پس از نوسان 20 درصدی در 5 روز کاری در ابتدای معاملات امروز متوقف شد تا روز آینده که پس ارائه گزارش شفاف‌سازی شرکت مجددا در دامنه نوسان 5 درصدی بازگشایی گردد. گفتنی است این سهم تا کنون با بازدهی 20 درصدی از زمان عرضه اولیه در قیمت 3311 ریال متوقف شد.

رفت و آمد نمادها

پس از تعدیل مثبت شرکت قند مرودشت در روز گذشته، نماد این شرکت پس از ارائه گزارش شفاف‌سازی در معاملات روز جاری، با افت حدودا  2.4 درصدی و به قیمت 4,400 ریال بازگشایی شد.

دیگر نمادی که پس از شفاف‌سازی امروز بازگشایی شد «کسرا» بود. «کسرا» پس از افشای اطلاعات با اهمیت و ارائه تعدیل منفی 29 درصدی ، با افت حدودا 5.7 درصدی و با قیمت 2,969 ریال به گردونه معاملات بازگشت.

در این بین «زنگان» نیز پس از شفاف‌سازی در خصوص نوسان قیمت سهام، با صف خرید و با قیمت 14,138 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت. در این شفاف‌سازی که روز گذشته توسط شرکت صنعت روی زنگان در کدال قرار گرفت آمده است هیچ تغییر با اهمیتی در عملکرد شرکت از تاریخ قبلی گزارشگری رخ نداده است.

اما در سوی متوقف‌های بازار در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع مس شهید باهنر، لیزینگ صنعت و معدن جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و پتروشیمی فجر جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضا هیات مدیره متوقف شدند. البته گفتنی است قرار بود نفت بهران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه در پایان معاملات امروز متوقف شود که لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی سبب شد این نماد متوقف نشود و برگزرای مجمع برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه به تاریخ دیگر موکول شد.

اخبار پُررنگ

در «فملی» شاهد ابلاغ تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص احتساب برخی هزینه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی بودیم. هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد هزینه‌های که با تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی مس ایران به صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس ایران جهت جبران تامین کسری حقوق بازنشستگان در چهارچوب مصوبه هیات وزیران پرداخت گردیده است، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

از دیگر شرکت حاشیه‌ساز این روزهای بازار یعنی «تپکو» نیز خبرها حاکی از آن بود که وزیر صنعت با اعلام اینکه شرایط مالکیت هپکو محرز نشده با دولتی شدن و پس گرفتن مالکیت 60 درصدی سهام این شرکت فرابورسی مخالفت کرد. همچنین این شرکت بار دیگر سهامدارانش را به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده در تاریخ 9 اسفندماه 96 فراخواند .

کوتاه از فرابورس

امروز آیفکس هم از روند صعودی جا نماند و با 15 واحد (رشد 1.38 درصدی) افزایش جهش قابل ملاحظه‌ای داشت و در ارتفاع 1107 به کار خود پایان داد تا ورود قدرتمندی به کانال 1100 واحدی داشته باشد. در طی معاملات امروز فرابورس 317 میلیون برگه سهم به ارزش 206 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 70 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

از نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص امروز فرابورس «مارون»، «زاگرس» و «دماوند» بودند که هرکدام به ترتیب 8.18 ، 2.8 و 0.8 واحد بیشترین تاثیر را در مثبت کردن آیفکس داشتند.

 در نماد تازه وارد این بازاریعنی «زشگزا»  شاهد درج خبر آغاز بازراگردانی به روش مبتنی بر حراج و تغییر دامنه نوسان از فردا در این نماد بودیم. طی اطلاعیه‌ای از سوی ناظر بازاراعلام شد که از تاریخ 25 بهمن 96، بازارگردانی سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد با نماد معاملاتی «زشگزا» با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۱۰ درصد و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس ایران انجام خواهد شد.