۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس پس از ۵روز کانال ۹۹هزار واحدی را از دست داد/ ارزش معاملات همچنان رو به نزول

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۳۵
کد خبر: 248806
شاخص بورس پس از ۵روز کانال ۹۹هزار واحدی را از دست داد/ ارزش معاملات همچنان رو به نزول

بهمن‌ماه امسال بسیار متفاوت از سال‌های گذشته در حال سپری شدن است. دومین ماه زمستان هرسال به لطف ارائه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها حال و هوای بازار سرمایه گرم و امیدبخش بود. برای سال جاری نیز انتظار همین رونق را در بازار داشتیم که با عدم تطابق سریع سهامداران با دستورالعمل‌های جدید سازمان بورس و همچنین حذف برخی اطلاعات مهم از گزارشات ۹ ماهه سبب سردرگمی و تردید حقیقی‌ها و نتیجتا اصلاح زود هنگام شاخص شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات بی‌رمق و سرد امروز تالار شیشه‌ای در حالی انجام شد که در در ابتدای بازار شاهد اختلال در هسته معاملاتی بورس تهران بودیم. همین امر سبب القای موج منفی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز شد. در ادامه با برطرف شدن مشکل معالات در ساعت 9:30 آغاز شد. در بازار امروز با اصلاح شاخص کل، سهم‌های کوچک بازار و همچنین تعدادی از خودرویی‌ها مورد توجه قرار فعالان بازار قرار گرفتند.

درپایان دادوستدهای امروز بازار، 583میلیون برگه سهم به ارزش 146میلیارد تومان از سوی سهامداران معامله شد. این در حالی بود که ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی به زحمت به 122میلیارد تومان رسید. در این بین دماسنج بازار با 488 واحد کاهش (معادل 0.49درصد) روی پله 98هزار و 557 واحد ایستاد. اما شاخص هم‌وزن در تقابل با شاخص کل روند صعودی در پیش گرفت و با 21 واحد افزایش به عد 17هزار و 518 رسید.

ترین‌های بازار

مس جهانی که دیروز با رشد حدود یک درصدی، در کنار روی روز خوبی را شروع کرده بود امروز با خبر افزایش نرخ دلار به همراه سایر کامودیتی‌ها به کما رفت. در معاملات امروز بازارهای جهانی در حالی شاخص دلار رشد خفیفی را تجربه می‌کند که کامودیتی‌ها رو به نزول دارند. افت قیمت نفت به کمتر از 69 دلار ، اصلاح یک درصدی قیمت روی و نزول 248 دلاری قیمت قلع شاید از مهمترین کاهش‌های امروز باشد. طلا هم با افت 6 دلاری امروز و رسیدن به قیمت 1334 دلاری در هر اونس با قیمت‌های 1350دلاری کاملا فاصله گرفته است و این اخبار منفی سبب فشار عرضه در بازار داخلی نیز شد. در معاملات امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی اختصاص یافت. در این بین نمادهای «فارس»، «کگل» و «شتران» هرکدام به ترتیب با 97، 72 و 76 واحد افت بیشترین فشار را برای منفی کردن شاخص آوردند.

اما در سوی سبزرنگ‌های بازار، غیبت نمادها و گروه‌های شاخص ساز به شدت به چشم می‌خورد. در این بین نمادهای «آپ»، «مبین» و «همراه» هرکدام به ترتیب با 18، 17و 16 واحد افزایش سعی در کند کردن روند سقوط شاخص داشتند.

بهار زودهنگام خودرویی‌ها؟

بنابر اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران روزهای 24 و 25 بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد. خبر حضور خودروسازان مطرح بین‌المللی شامل گروه پژو سیتروئن، گروه رنو نیسان، مرسدس بنز، فولکس واگن، هیوندایی، ولوو و اسکانیا کافی بود تا بازار یخ‌زده این گروه را رونق دهد. حال باید دید با برگزاری چنین همایش‍ها  و نشست‌هایی و نتایج آن‌ها می‌توان به آینده این صنعت امیدوار شد؟ در این گروه همچنین خبر افزایش احتمالی 10 الی 20 درصدی نرخ محصولات قطعه‌سازی و تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان برای خرید بلوک خودرو، تقاضای خوبی را برای برخی نمادهای گروه ایجاد کرد.

پُررنگ‌های کدال

صنایع شیمیایی فارس «شفارس» طی اطلاعیه‌ای نسبت به تعدیل منفی 67 درصدی شفاف‌سازی کرد. این شرکت پیش‌بینی سود خود را از 3.8 میلیارد تومان  به 1.2 میلیارد تومان کاهش داد. شرکت دلایل این کاهش سود را افزایش بهای تمام شده مواد اولیه از قبیل اوره و متانول بیان کرد. از طرفی دیگر این افزایش در بهای تولید سبب افزایش نرخ محصولات و کاهش 33درصدی میزان فروش شد.

در نماد «کیمیا» امروز گزارش عملکرد 9 ماهه این شرکت روی کدال رفت. مطابق با این سودآوری شرکت در 9ماهه نخست سال جاری 19.6 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66 درصد افزایش یافته است. بنابر مندرجات این گزارش افزایش سود اعلامی حاصل از افزایش 29 درصدی میزان تولید و 66 درصدی مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. البته این نکته را نیز باید مورد نظر داشت که افزایش مبلغ فروش این شرکت نتیجه افزایش نرخ‌های جهانی در پی کاهش موجودی انبارهای LME می باشد.

در گروه دارویی‌ها پخش البرز در دوره 9 ماهه منتهی به 30آذر 96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 214 ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15% افت داشته است. این شرکت براساس عملکرد 9 ماهه پیش‌بینی فعلی سال مالی منتهی به 1396.12.29 را 50% پوشش داده است.

شرکت تازه پذیرش شده توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا «پرشیا»  نیز در دوره 9 ماهه منتهی به 96.09.30 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 405 ریال سود محقق کرده است این درحالی‌ است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 9 ریال زیان شناسایی کرده بود.این شرکت براساس عملکرد 9 ماهه پیش بینی فعلی سال مالی منتهی به 29اسفند 96 را 102% پوشش داده است.  

در گروه صنایع کاغذی گروه صنایع کاغذ پارس «چکاپا» 12ماهه منتهی به 30 آبان 96(حسابرسی نشده) مبلغ 351 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است و این یعنی پوشش 98 درصدی سود اما لازم به ذکر است سود این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6درصد کاهش یافته است.

همچنین در پی افزایش بیش از 20درصدی قیمت سهام در 5 جلسه معاملاتی، «لبوتان» و «لسرما» که روز گذشته متوقف شده بودند طی نامه‌ای با بیان اینکه اتفاق بااهمیتی در عملکرد شرکت رخ نداده است شفاف‌سازی کردند.

فرابورسی‌های خبرساز

نماد شرکت سیمان لار سبزوار«سبزوا» با توجه به نظر مردود حسابرس نسبت به صورت‌های مالی شرکت به حالت تعلیق درآمد. در این بازار همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با نماد «ثتران» به دلیل زیان انباشته در سال‌های مالی 95 و 96 به بازار دوم فرابورس منتقل شد.

 نماد تازه وارد «زشگزا» امروز نیز صف خرید نسبتا سنگینی را تجربه کرد تا بازدهی این سهم فرابورسی از ابتدای عرضه تاکنون به 56درصد برسد.

در مجموع برخلاف معاملات کم‌حجم بورس امروز شاهد رونق در فرابورس بودیم. طی معاملات امروز 292 ورقه بهادار به ارزش 154 میلیارد تومان دادوستد شد که این حاکی از اقبال سهامداران به سهم‌های کوچکتر با حجم کمتر دارد.

از کف بازار چه خبر؟

خبرها حاکی از عرضه اوراق صکوک اجاره 3000 میلیارد ریالی شرکت گل‌گهر با بازدهی سالانه 17درصد در نمادهای «صگل1411» و «صگل411» در روز چهارشنبه هفته جاری دارد. در نماد «صگل1411» مبلغ دو هزار میلیارد ریال تامین مالی با ضمانت بانک پارسیان، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان اوراق تامین سرمایه امید، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک سپه است. و در نماد «صگل411»: مبلغ یک هزار میلیارد ریال تامین مالی و با ضمانت بانک پارسیان، متعهدپذیره ­نویس و بازارگردان اوراق تامین سرمایه لوتوس پارسیان، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری پارسیان است.

نگاهی به روند ارزش معاملات خرد سهام طی روزهای گذشته نشان از کمبود نقدینگی در بازار سهام دارد. دیروز نیز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 27 درصدی نسبت به میانگین دی ماه در سطح 129 میلیارد تومان قرار داشت. در این میان به نظر می‌رسد فضای تردید از روند آتی قیمت‌های جهانی و دلار و مهم‌تر از آن هراس از بازگشت ریسک‌های سیاسی، مانع از حرکت قوی شاخص به سمت فتح قله 100هزار است.