۰ نفر

سیف: برای همکاری با سازمان بورس آماده‌ایم

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر: 248188
سیف: برای همکاری با سازمان بورس آماده‌ایم

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس، کارکرد بازار سرمایه را تامین مالی اقتصاد دانست و گفت: هدف غایی بورس تخصیص بهینه منابع است؛ بر این اساس اگر تخصیص بهینه منابع مورد توجه سیاست‌گذاران قرار نگیرد، معضلات افزایش خواهند یافت. کارکرد بورس و اهمیت آن در کشور روشن است. شفافیت در بازار سرمایه از مهمترین موضوعاتی است که نقش مهمی در توسعه بازار و اقتصاد کشور دارد. شواهد نشان می‌دهد که لازم است اقدامات بنیادین بیشتری در بازار سرمایه صورت گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، ولی‌الله سیف، پیش‌بینی را نیاز فعالان بازار سرمایه مطرح کرد و افزود: پیش‌بینی خوب، نیازمند اطلاعات خوب است. شواهد حاکی از وجود  حسابداری بد در کشور می‌دهد یعنی صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست و گزارش حسابرس موجود به خوبی انجام نمی‌شوند. این موضوع در صورت عدم برخورد جدی، می‌تواند پیامدهای مخربی به دنبال داشته باشد. کیفیت گزارشگری مالی از اهمیت بالایی برخوردار است که در بازار سرمایه با آنچه عرف دنیا است، تفاوت زیادی دارد. استفاده از تجربه کشورها می‌تواند سودمند باشد. اصلاحات قوانین و مقررات ازجمله اقدامات موثر است.

این مقام مسئول با اشاره به گزارشگری مالی براساس استاندارد ifrs گفت: اجرای کامل ifrs نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم در حوزه‌های مختلف است که توجه نکردن به آن موجب طولانی شدن اجرای آن می‌شود. در دنیا نیز اجرای ifrs با توجه به شرایط کشور تنظیم شده است. ضروری است بانک مرکزی درخصوص اجرای ifrs با بررسی گزینه‌ها و انتخاب گزینه مطلوب نسبت به اجرای گزارش‌دهی متناسب با ifrs اقدام کند.

او اصلاح اقتصادی با بیماری مزمن را دشوار، زمان‌بر و نیازمند همکاری همه سطوح عنوان و تاکید کرد: تاخیر در اقدامات اصلاحی، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. در این میان بانک مرکزی در کنار فعالیت‌های خود، در حوزه‌های اصلاحی مانند مهار تورم، شفاف‌سازی اطلاعت مالی، نرخ ارز و... وارد شده است. مهار تورم افسار گسیخته، مدیریت نرخ ارز، ارتقای نظارت بر بانکها و تلاش در جهت شفافیت مالی از جمله اقدامات اخیر بانک مرکزی بوده است.

سیف در پایان اعلام کرد: رییس کل بانک مرکزی سه نهاد، تدوین استانداردهای حسابداری، تدوین استانداردهای حسابرسی و نظارت بر عملکرد حسابرسان و انجام حسابرسی مستقل باید از یکدیگر تفکیک شوند. بانک مرکزی زمینه‌های همکاری خود را با وزارت اقتصاد برای اصلاح نظام حسابداری و با سازمان بورس برای افزایش شفافیت اعلام می‌کند. این اقدام موجب رشد بازار سرمایه و پول خواهد شد.