۰ نفر

شاپور محمدی در مراسم پنجاهمین سالگرد بورس:

رشد بازار سرمایه از ابتدای تاسیس تاکنون

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
کد خبر: 248187
رشد بازار سرمایه از ابتدای تاسیس تاکنون

رییس سازمان بورس امروز به مناسبت سالگرد پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس سخنرانی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، شاپور محمدی در این سخنرانی بازار سرمایه امروز را وارث تلاش‌های بی وقفه و فراز و فرودهایی بسیاری دانست و گفت: از سال ۱۳۱۵ بورس راه‌اندازی شد اما تا پس از جنگ جهانی این کار به سرانجام نرسید. درنهایت مذاکرات مجدد برای تاسیس بورس در سال ۱۳۳۷ آغاز شد اما تا سال ۱۳۴۵ که قانون بورس تصویب شد، این نهاد راه‌اندازی نشده بود تا اینکه به تدریج برنامه‌ریزی‌ها انجام و بورس کار خود را آغاز کرد. در نخستین روزهای فعالیت بورس اسناد خزانه درصد بیشتر معاملات را به خود اختصاص داد اما به تدریج با حضور بخش خصوصی درصد بیشتر معاملات به سهام اختصاص یافت و به اندک اندک تعداد شرکت‌ها، ارزش معاملات و کارگزاران افزایش یافت.

شاپور محمدی برحه پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را دوره کم‌رونقی برای ۱۰ ساله دوم بورس مطرح کرد به طوریکه در سال ۵۹ و ۶۰ معامله‌ای به جز باقیمانده اوراق قرضه انجام نشد.

 او افزود: با این حال اما فعالان اقتصادی به تلاش ادامه دادند. به طوریکه در سال‌های دهه ۱۳۷۰ دولت سرمایه‌گذاری زیادی کرد تا مقدمات معاملات بزرگ دهه ۱۳۸۰ شکل بگیرد. به این ترتیب کم کم بورس جای خود را بین مردم باز کرد. سال‌های نخست دهه ۷۰ معاملات به صورت الکترونیکی درآمد. آمار معاملات فزونی گرفت و تعداد شرکت‌ها افزایش یافت. در اوایل دهه ۱۳۸۰ توجه همگان به به علت رونق چشمگیر به سوی خود جلب کرد. قانون جدید در سال ۱۳۸۴ تصویب شد. سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۸۵ به وجود آمد و چهار بورس در کشور تشکیل شد و به این نحو پیکره عظیم بازار سرمایه به تدریج شکل گرفت. در ادامه این پیشرفت مشاوران سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، پردازش اطلاعات، کارگزاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و... در کنار ابزارهای مختلف و اوراق طراحی و راه‌اندازی شد.

رییس سازمان بورس در ادامه بررسی روند شکل‌گیری بورس گفت: در تیر ماه ۸۹ معاملات یه صورت برخط درآمد و بورس مردمی‌تر از قبل شد. تحولات به گونه‌ای رقم خورد که بازار بدهی در کنار بورس به جایگاه خود دست یافت. اکنون تعداد نهادهای مالی از دو به ۵۹۵ رسیده است و ارزش معاملات ۹۲۰۰ برابر شده است.

او به دیگر تحولات ایجاد شده در بازارسرمایه در چند سال اخیر اشاره و تصریح کرد: نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی به ۳۵ درصد در سال ۹۵ و پیش‌بینی ۳۷ درصد در سال ۹۶ رسید. همچنین ازجمله اقداماتی که در این سال‌ها انجام شد، اصلاح نحوه توقف و بازگشایی نمادها و کمک به نقدشوندگی بازار، راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه و ساماندهی بازار بدهی بود.