۰ نفر

کرباسیان در جشن پنجاه سالگی بورس تصریح کرد:

روند بازارسرمایه صعودی است/ سهم بازار سرمایه از تامین مالی، به ۲۰درصد رسید

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 248154
روند بازارسرمایه صعودی است/ سهم بازار سرمایه از تامین مالی، به ۲۰درصد رسید

وزیر اقتصاد و دارایی در جشن پنجاه سالگی بورس تصریح کرد: روند بازارسرمایه صعودی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، مسعود کرباسیان امروز در مراسم نکوداشت پنجاه سالگی بورس ایران گفت: در برنامه ششم توسعه، بازار سرمایه سهم زیادی در تامین مالی دارد. رتبه اعتباری ایران ارتقا یافته است. این رتبه در ابتدای دولت یازدهم هفت بود که اکنون به رتبه شش رسید و اخیرا به رتبه ۵ ارتقا پیدا کرده است. بر این اساس ریسک اعتباری در ایران کاهش یافته است. به تازگی چند موسسات اعتبار سنجی مجوز فعالیت گرفته اند که امیدواریم تا پایان سال شروع به فعالیت کنند.

مسعود کرباسیان با تاکید بر جذب سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه تصریح کرد: باید بتوانیم با فرهنگ‌سازی حضور مردم را در بازار سرمایه گسترش دهیم؛ البته مقدمات این کار انجام شده و لایحه حمایت از سرمایه های خرد و پس از آن لایحه امنیت سرمایه را خواهیم داشت.

او در ادامه به نقش موثر بازار سرمایه در مدیریت بدهی در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اوراقی که پیشتر به پیمانکاران داده می‌شد با نرخ ۴۰ درصد در بازار خرد می‌شد که اکنون نرخ آن به ۱۷ درصد رسیده و شاهد آرامش در بازار بدهی هستیم. در خصوص مدیریت بدهی ها باید با بانک مرکزی هماهنگ شود تا اوراق بانکی هم وارد بورس شود چون هنوز اوراقی وجود دارد که خارج از بورس معامله می شود.

وزیر اقتصاد همچنین رشد شاخص سهام را در رشد اقتصادی موثر دانست و افزود: در کشورهای در حال توسعه به ازای هر افرایش ۱۰ واحدی شاخص سهام، ۰.۵ درصد رشد اقتصاد  افزایش می‌یابد. بنابراین با رشد بازار سرمایه، به رشد اقتصاد کمک می‌شود. امیدواریم با هدایت سرمایه‌ها به بخش مولدها، به تامین مالی کمک کنیم.

او نقطه عطف بورس را تصویب دو قانون در سال ۸۴ (قانون بازار اوراق بهادار) و ۸۸ (توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید) عنوان کرد.

کرباسیان اعلام کرد: جذب سرمایه‌‌های خارجی در بیمه‌ها در حال شروع است و بازار سرمایه هم می‌تواند سرمایه خارجی جذب کند. به کارگیری اوراق بهادار برای تامین مالی بنگاه‌های کشور باید مورد توجه قرار گیرد. سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق داریم که فقط هزار میلیارد تومان آن استفاده می‌شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: الزام شرکت‌ها به تنظیم صورت‌های مالی براساس استانداردهای ifrs از الزامات و اولویت‌ها است که به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و نیز شفاف سازی کمک می‌کند.

یکی دیگر از موارد مورد تاکید کرباسیان در خصوص حاکمیت شرکتی است بود که به گفته او جایگاه حاکمیت شرکتی از بورس شروع می‌شود و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

او با اشاره به راه‌اندازی نهادها و ابزارهای مهم در بازار سرمایه، راه اندازی صندوق تثبیت را در ایجاد ثبات اخیر بازار سرمایه موثر دانست و گفت:  خوشبختانه در سرمایه صندوق تثبیت اصلاحاتی انجام شده است. این صندوق می‌تواند به بازار کمک کند و در این راستا باید به افزایش سرمایه آن کمک شود. همچنین اوراق اجاره، مرابحه، صکوک و استصناع ازجمله اوراقی هستند که راه‌اندازی شده اند و امیدواریم تنوع بیشتری پیدا کنند.

کرباسیان تصریح کرد: در اولویت‌های اختصاصی و عمومی ابلاغی رئیس جمهور، بازار سرمایه جزو اولویت ‌هاست. برای عملیاتی شدن این اولویت ها هم دو راهبرد وجود دارد؛ ظرفیت‌سازی برای تامین مالی و نیز جذب منابع مالی خارجی که امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

به اعتقاد او: با معافیت مالیاتی که وجود دارد، بازار سرمایه می‌تواند به طور جدی مورد توجه باشد. سهم بازار سرمایه از تامین مالی، از ۶ درصد در سال ۹۱ به ۲۰ درصد در پایان سال ۹۵ افزایش یافته است. رشد شاخص از منفی ۲۲ درصد در سال ۸۴ به مثبت ۱۲ درصد رسیده است.

 تمرکز بر بازار اولیه و ایجاد جذابیت برای آن از طرف سازمان بورس یکی دیگر از نکات مورد اشاره وزیر اقتصاد در این مراسم بود.