۰ نفر

مدیرعامل داده‌گستر عصر نوین اعلام کرد:

آخرین وضعیت «های‌وب»

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 247894
آخرین وضعیت «های‌وب»

مدیرعامل شرکت داده‌گستر عصر نوین با اعلام دلایل ادامه توقف نماد و آخرین وضعیت سهام این شرکت، درباره زمان احتمالی مجمع سالانه و سیاست تقسیم سود، واگذاری دو بلوک 17 درصدی، افزایش سرمایه و... توضیح داد.

شرکت داده‌گستر عصر نوین به رغم حضور چند ماهه در بورس به یکی از سهام ویژه و مورد توجه افکار عمومی فعالان تبدیل شده که ناشی از عواملی چون خرید 800 هزار سهم در روز دوم حضور در بورس توسط یک شخص حقیقی، رشد 110 درصدی سهام، خرید 100 درصد سهام پارس‌آنلاین، نحوه اطلاع‌رسانی مدیرعامل و سهامدار عمده 86 درصدی، مواضع سازمان بورس، شفاف‌سازی‌های چندین باره و... است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس پرس، این شرکت 400 میلیارد تومانی از 22 شهریور وارد بورس شده اما تاکنون با دو توقف نمادی که داشته، در برابر حضور 34 روزه، با توقف بیش از 45 روزه روبه‌رو شده است. «های‌وب» بعد از توقف حدود 40 روزه و بازگشایی در 14 آذر، بار دیگر پس از گذشت یک هفته در 22 آذر سال جاری بسته شد که ناشی از ابهامات جدید نهاد ناظر بعد از انتشار توضیحات ارزش‌گذاری سهام بود که با تایید نشدن معاملات 57 میلیارد تومانی همراه شد.

ایمان میری، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی دلایل توقف نماد، قرارداد پارس‌آنلاین و هدف از خرید این، زمان احتمالی مجمع و سیاست تقسیم سود، افزایش سرمایه و برنامه‌های آتی شرکت را توضیح داد.

دلیل توقف نماد های‌وب؛ رقم درآمدهای شناسایی شده قراردادهای USO

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مشکل مربوط به پارس‌آنلاین حل شده و احتمال بازگشایی «های‌وب» در بهمن ماه وجود دارد اما گویا بازگشایی نماد به موضوع دیگری مرتبط شده است. میری در این رابطه اظهار داشت: این مساله به قراردادهای USO برمی‌گردد. یک بار پیش از عرضه اولیه، همه قراردادها به دولت داده شده بود؛ آنچه که در حال حاضر دارای ابهام است، نقطه نظراتی است که کارشناسان این حوزه از جمله امیرحمزه مالمیر داشت که گروه مالی و فنی شرکت به این ابهامات پاسخ دادند. این توقع وجود داشت که پس از مرحله پذیرش و پیش از بازشدن مجدد نماد که به واسطه قرارداد با پارس‌آنلاین اتفاق افتاد، این موارد رفع می‌شد. تمام موارد به‌طور شفاف اعلام شد و نحوه شناسایی درآمد هم به‌طور کامل توضیح داده شد.

به‌طور مثال قراردارد در اسفند سال 93 منعقد شده، سال 94 پایان 6 سال آن تمام و 35 درصد کار جلو رفت و سال بعد یک دوره تمدید شد و در آبان سال 95 پایان یافته و میزان درآمد در هر سال شناسایی شد.

البته با احتیاط صورت گرفته در آبان سال گذشته قرارداد 25 هزار روستا به پایان رسید، چون این اجازه به کارفرما داده می‌شد که به 20 درصد از مناطقی که تجهیزات نصب شده است، به صورت حضوری مراجعه کرده و پس از بازدید گواهی قبولی نهایی را صادر کند. گواهی قبلی مقدماتی صادر شده بود و جواب‌های قراردادهای سال جاری را هم وزارت ارتباطات به سازمان بورس داده بود که سازمان در حال بررسی است و پس از نهایی شدن نتایج آزمایش و تحویل گزارش اعلام خواهد شد.

او ادامه داد: خوشبختانه دوشنبه هفته گذشته گواهی قبولی نهایی به تاریخ 10 آبان سال گذشته صادر شد که این نشان‌دهنده اتمام پروژه بر طبق  ادعا است چرا که شناسایی درآمد برای دوره نگهداری از ابتدای فروردین سال 96 و با احتیاط صورت گرفته و در سال گذشته هم 5 درصد از کل قرارداد را اخذ کردیم که می‌توانستیم درآمد پنج ماه دوره نگهداری را شناسایی کنیم که به علت احتیاط و سال اول ورود به بورس و احتمال تلقی نادرست، این کار انجام نشد.

نکات دیگر مهمی که در این گواهی وجود دارد این است که قراردادها را از هم جدا می‌کند و مجری به ذیحساب، آزادسازی ضمانت‌نامه حسن انجام کار را اعلام کرده که نشان‌دهنده اتمام تعهد در این بخش است که ما برای این بخش قرارداد تعهدی برای سنوات بعد نداریم و وارد فاز ارائه خدمت می‌شود. در این بخش نقطه‌نظرات متفاوت کارشناسی هم در بخش خصوصی و فعالان حوزه و هم سازمان بورس درخصوص شناسایی درآمد وجود دارد.

میری عامل بازدارنده بازگشایی نماد های‌وب را همین دو رویکرد نسبت به یک مساله  دانست و گفت: سازمان در این حوزه با دقت نظر ورود کرده و به رغم اینکه دو بار قبل هم نظر داده و سهم باز شده بود اما به جهت دغدغه‌های موجود دوباره بررسی شد که هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. به عبارتی تا اتمام جمع‌بندی سازمان، سهم بازگشایی نخواهد شد که دلیل آن به رقم قابل توجه درآمدهای شناسایی شده در این قرارداد برمی‌گردد.

ارقام قراردادهای USO

میری در رابطه با مبلغ این قراردادها گفت: هنوز میزان آن مشخص نیست که دلیل آن به وصول 40 درصد قرارداد با پیش‌پرداخت‌های اخذ شده که در پایان این دوره مستهلک می‌شود، برمی‌گردد. 60 درصد باقیمانده طبق قرارداد برای 10 سال از تاریخ 10 آبان 95 آغاز می‌شود که برای یک سال سپری شده بابت دوره نگهداری باید پول را از دولت مطالبه کرد. میزان این مطالبه طبق قرارداد حدود 120 میلیارد تومان مربوط به آن دوره است که سالی 18 میلیارد تومان هم بابت نگهداری افزوده می‌شود.

همه این ارقام که مربوط به سال 94، 95 و بخشی از سال جاری است. در صورت‌های مالی منعکس شده که به رغم اینکه اتفاق نظری وجود ندارد در نحوه شناسایی درآمد روش جایگزین هم اختلاف وجود دارد. حتی اگر من به عنوان سهامدار عمده مسئولیت این تعدیلات را بپذیرم به علت عدم اطلاع عموم کار نادرستی نیست که نماد باز نشده است.

اختلاف نظر سازمان بورس و حسابرسان

مانع اساسی بازگشایی نماد های‌وب همان قرادادهای USO و شناسایی درآمد آن است که باید منتظر ماند تا سازمان بورس به جمع‌بندی برسد و براساس آن تصمیم‌گیری کند. به گفته مدیرعامل های‌وب، این قرارداد از قبل وجود داشته و در صورت‌های مالی هم دیده شده است اما در این راستا اختلاف نظری بین سازمان بورس و حسابرسان وجود دارد. میری در این رابطه توضیح داد که درخصوص های‌وب کسی ادعای شناسایی عدم وصول پول یا کار انجام نشده در درآمد را ندارد. حتی سازمان بورس هم مشکلی ندارد اما از نظر حسابرسان، کمیته مشورتی سازمان این قرارداد با مدلی که نوشته شده نباید شناسایی درآمد شود و به صورت جداگانه باید دو بخش امکان ارائه سرویس‌دهی و تامین خدمت‌دهی باید شناسایی شود اما نظر سازمان بر این است که دو بخش مذکور از هم جدا نیستند.

به گفته میری، سازمان بورس پیش از زمان عرضه اولیه سهم در جریان نحوه این قراردادها بود و حتی در شفاف‌سازی هم کل قراردادها منتشر شد اما به دلیل اینکه مساله موردنظر کاملا تخصصی است، حتی مدیرعامل شرکت هم نمی‌تواند درخصوص آن اظهارنظر کند اما توضیحات حوزه فنی را ارائه می‌دهد.

براساس نظر حسابرسان احتمال دارد این مدل برای تشخیص درست بودن شناسایی درآمد به جامعه حسابداران رسمی ارجاع شود. در این مرحله کار خاصی از عهده شرکت برنمی آید و قرار است هرگاه نامه ارسال شد، به شرکت اطلاع‌رسانی شود تا با توجه به بسته بودن نماد و مشکلات پیش آمده برای سهامداران، از حالت موجود خارج شود. رفع این ابهام به تصمیم درست‌تر سهامداران در خرید و فروش کمک خواهد کرد.

مدیرعامل های‌وب با تاکید بر تمایل مسئولان سازمان بورس به بازگشایی نماد این شرکت گفت: تمام تلاش بر این بوده تا جایی که ممکن است به فرایند سرعت داده شود اما زمانی که بحث به لایه کارشناسی و جزئیات با توجه به حساسیت‌ها می‌رسد، لازم است که دقت بیشتر شود تا تصمیم درست‌تری اخذ شود.

آخرین خبر از واگذاری دو بلوک 17 درصدی

میری درخصوص واگذاری دو بلوک 17 درصدی درمورد قرارداد پارس‌آنلاین گفت: یکی از مشکلاتی که منجر به توقف نماد شد، مربوط به قیمت‌گذاری و فروش بلوک های‌وب بود که همه این بسته در معامله پارس‌آنلاین شکل می‌گرفت. در بحث کلان این معامله به سازمان بورس اطلاع داده شد و می‌توان قرارداد را با قیمتی مثلا حقوق صاحبان سهام نهایی کرده و سازمان با هزینه های‌وب کارشناسانی را مسئول شناسایی چهار شرکت مجموعه پارس‌آنلاین کند تا قیمت مدنظر توسط های‌وب پذیرفته شود و مابه‌التفاوت این قیمت با قیمت قبلی را سهامدار عمده بپردازد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت معامله برای هر سهم هزار تومان بود، با رد این قیمت توضیح داد: دیگر قیمت سهم نداشتیم. اگر بخواهیم بلوکی عرضه کنیم عملا نشدنی است. برای نهایی شدن معامله، پول را با مدلی توافق شده به پارس‌آنلاین پرداخت می‌کنیم. از سوی دیگر هم سازمان بورس برای اینکه اختلاف خرید های‎‌وب و صرف و صلاح سهامداران دارای حداقل سهم پارس‌آنلاین از بین نرود به این نتیجه رسید که بنده به‌عنوان سهامدار عمده پارس‌آنلاین را خریداری کرده و کل منافع و مضرات را عینا به های‌وب منتقل کنم. به عبارتی من به صورت شخصی این شرکت را خریداری و از طرفی منافع و مضرات آن را به های‌وب منتقل می‌کنم.

او با تاکید بر اختلاف قیمت بالا بین این دو گفت: قیمت پارس‌آنلاین همان 882 تومان است ولی قیمت های‌وب خیلی پایین‌تر است. ما قیمتی را به سازمان بورس پیشنهاد دادیم که هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده و این بحث مربوط به قبل از قضایای USO است. منتظر مشخص شدن تکلیف این موضوع هستیم تا با مدیرعامل پارس‌آنلاین نیز به جمع‌بندی برسیم.

میری تصریح کرد: این مشکلات برای های‌وب هم صادق است؛ جذب نیرو برای بعضی از بخش‌ها متوقف شده و مشخص نیست که توانایی انجام طرح‌های توسعه‌ای (به علت خرید دو شرکت که در دو جا هزینه نشده و به سودآوری و توسعه بازار کمک می‌کند) وجود دارد یا خیر. مشکلی به جز طولانی شدن سد راه نیست مگر اینکه ناخواسته تحمل مدیرعامل پارس‌آنلاین به سر بیاید و منصرف شود. تا این لحظه، سمت مقابل از هیچ همراهی برای انجام معامله با هر تغییری کوتاهی نکرده است.

او در رابطه با تعیین مدت زمان برای نهایی شدن این قرارداد گفت: طبق اعلام سازمان بورس، تا زمانی که این قراداد نهایی نشود، سهم بازگشایی نخواهد شد؛ پس قرارداد نهایی می‌شود. با توجه به شنیده‌ها و نهایی شدن قرارداد که به نوعی اطلاعات با اهمیت بوده و تعدیل آن بیش از 20 درصد است و دامنه نوسان بدون محدودیت خواهد داشت، بنابراین ترجیح بر این است که یا معامله قطعی شود یا کلا بر هم خورد.

آیا قرارداد های‌وب و پارس‌آنلاین نهایی می‌شود؟

قرارداد های‌وب و پارس‌آنلاین از زمان توافق در حال تغییر بوده است. آیا با مشکلات پیش آمده، این معامله نهایی می‌شود؟ مدیرعامل های‌وب در این خصوص گفت: در مدل جدید، بزرگترین نقطه ضعف برای ما این خواهد بود که از طرف مجموعه پارس‌آنلاین، یک عضو هیات مدیره نخواهیم داشت. او درخصوص اینکه بحث واگذاری بلوکی به چه صورت خواهد بود، توضیح داد: واگذاری سهم بلوکی زیر 5 درصد خواهد بود که نیازی به عرضه نیست اما مساله قابل توجه، محروم شدن ما از تجربه گروه اجرایی مجموعه پارس‌آنلاین است اما برای سهامداران خرد مطلوب است؛ چراکه شرکتی که 900 میلیارد تومان ارزش دارد به یک عدد جزئی مثلا 100 تا 200 میلیارد تومان نسبت به کل خریداری و دارایی زیادی به شرکت اضافه می‌شود. در مرحله بعدی، من به‌عنوان سهامدار عمده تعهد دادم کل پول را به غیر از بخشی که وارد شرکت های‌وب می شود، بپردازم.

او درخصوص مبلغ آن گفت: عددی که ما به سازمان پیشنهاد دادیم 100 میلیارد تومان است که تقریبا معادل حقوق صاحبان سهام است چراکه کمتر از حقوق صاحبان سهام در حسابداری نمی‌توان سند زد. این عدد معادل 40 میلیارد تومان در شش ماهه است و نزدیک به 80 میلیارد تومان هم سود سال جاری پارس‌آنلاین است که به میزان اضافه شده، های‌وب پول پرداخت می‌کند. قیمت پرداختی من به های‌وب براساس صورت‌های مالی رسیدگی شده پایان سال نهایی می‌شود.

میری با تاکید بر اینکه برای سهامدار تغییری ایجاد نمی‌شود، گفت: کل شرکت خریداری می‌شود، پس سهامدار در فهرست نیست که معامله به هم بخورد. اگر پس از حسابرسی پایانی صورت‌های مالی این میزان از 120 میلیارد تومان کمتر شد، قیمت من و های‌وب هم پایین می‌آید اما اگر بالاتر رود، تا سقف حقوق صاحبان سهام تعیین شده و تغییری نمی‌کند. به همین دلیل در سمت سهامدار اتفاقی نمی‌افتد.

او درخصوص محل تامین این پول مساله گفت: ما قبلا قصد فروش تعداد سهمی را به پارس‌آنلاین داشتیم که در حال حاضر کمتر واگذار می‌کنیم. در دو سال مدت پرداخت اقساط، به‌صورت خرد از بلوک 5 درصدی سهام واگذار می‌شود که از محل اقساط و همچنین از محل تقسیم سودی که در مجمع  تصویب می‌شود، پرداخت خواهد شد.

میری در رابطه با قیمت واگذاری سهام به پارس‌آنلاین گفت: قرارداد فی‌مابین به قیمت سهم وابسته نیست؛ به این معنا که عدد معامله قطعی است. از آنجا که بر روی تعداد سهام پارس‌آنلاین توافق شده، عدد معامله هر چقدر هم بالا باشد، قیمت بین من و پارس‌آنلاین است، نه بین پارس‌آنلاین و های‌وب. قیمت سهم چه به 50 هزار تومان و چه بر روی 100 تومان باقی بماند، ثابت است.

در سوی دیگر نیز قرارداد با مدیرعامل پارس‌آنلاین به نحوی نوشته خواهد شد که کسی ذینفع نیست. اتفاقی که رخ داده این است که ما در دو سال این تعهد را می‌پذیریم که هر اتفاقی بیفتد من به‌عنوان سهامدار عمده باید هزینه را پرداخت کنم.

او تاکید کرد: معامله به شکلی منعقد شده که سهام غیرقابل بازگشت است. به عبارتی حتی اگر تعهدات را به‌طور شخصی به دلایلی نتوان بجا آورد، پارس‌آنلاین از های‌وب گرفته نمی‌شود و از محل تضامینی که به مدیرعامل پارس‌آنلاین داده شده، طلب پرداخت می‌شود و هیچ ریسکی برای سهامداران فعلی و های‌وب به همراه نخواهد داشت.

میری با بیان اینکه سازمان بورس این مورد را تایید کرده و بر این اساس توافق وجود دارد، اظهار داشت که فقط منتظر مشخص شدن قرارداد USO هستیم تا با مدیرعامل پارس‌آنلاین جزئیات باقیمانده از قرارداد قبلی که به سازمان تحویل شده را بازبینی و امضا کنیم.

بنابراین به نظر می‌آید که بازگشایی نماد هم به مشخص شدن قرارداد USO و هم نهایی شدن قرارداد پارس‌آنلاین برمی‌گردد. مدیرعامل های‌وب در این خصوص گفت: تا قرارداد USO نهایی نشود، زمان‌بندی در دست نیست که سهم چه زمانی باز می‌شود. پس از نهایی شدن و بازگشایی سهم، قرارداد پارس‌آنلاین نیز مکتوب خواهد شد.

او درباره ضرر و زیانی که با توجه به گذر زمان حاصل شده است، گفت: در ابتدا 10 میلیارد تومان دیده بودیم اما مشروط به این بود که یکی از دو طرف استنکاف کند که هیچکدام از طرفین اعلام استنکاف نکردند تا ضلع سومی بر این موضوع وارد شد و تا امروز هم همراهی کرده تا این اتفاق بیفتد.

شرکت‌های IT باید تجمیع شوند

میری هدف نهایی از خرید پارس‌آنلاین را تجمیع و افزایش توان سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در سال 91 پیش‌بینی کردم که در حوزه تلکام امکان وجود تعداد زیادی شرکت ریتیل وجود ندارد. سال 94 نیز که دولت پروانه‌ها را تبدیل به FCP کرد، نیت این بود که پنج یا شش پروانه داده شود، نه 17 پروانه‌ای که در حال حاضر وجود دارد. بالاخره شرایط تغییر کرد و میراث فعلی بر همین اساس است. سرمایه‌گذاری بر 17 شرکت را نمی‌توان انجام داد و هدر رفت منابع است. بنده به عنوان فعال حوزه IT اعتقادم بر این است که شرکت‌ها باید تلاش کنند تا با تجمیع، توان سرمایه‌گذاری بیشتری پیدا کنند و سرمایه‌گذاری موازی اتفاق نیفتد. همه این مسائل را هم وزیر ارتباطات و هم مجموعه کل حوزه به‌طور شفاف اعلام کردند که ما هم براساس یکی از سیاست‌ها بر این چارچوب پیش خواهیم رفت. اما تا قبل از زمان مجمع هیچ کار دیگری انجام نخواهیم داد و اگر بتوانیم این گردنه را رد و معامله موجود را تا زمان مجمع نهایی کنیم، بسنده است.

مجمع، تقسیم سود و افزایش سرمایه های‌وب

میری در رابطه با زمان مجمع سالانه گفت: در سال جاری مجمع در اردیبهشت ماه برگزار شد ولی دردسرهای گزارش تلفیقی شش شرکت (دو شرکت های‌وب و چهار شرکت پارس‌آنلاین) وجود نداشت. سعی بر این است که گروه تا 15 اردیبهشت بتواند گزارش‌ها را آماده کند تا در پایان اردیبهشت ماه مجمع برگزار شود اما با توجه به اینکه کار مشکلی است، نسبت به زمان اعلامی خوش‌بین نیستم چراکه بخشی از آن در کنترل ما نیست.

مدیرعامل های‌وب درباره برنامه برای خرید دیگر شرکت‌ها بعد از تیرماه گفت: موضوع فقط تملک کردن و به فروش رساندن نیست. بیشترین خرید و فروش‌ها در دنیا در حوزه تلکام و زنجیره ارزش اینترنت آن هم با اعداد بالا است. با این حال در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی خرید و فروش داشت و تا زمان موردنظر طبق تعهدی که داده شده، معامله‌ای نخواهیم کرد.

میری در رابطه با افزایش سرمایه نیز اظهار داشت که در حال حاضر شرکت دست نگه داشته است تا اگر تصمیمی وجود داشت به بعد از مجمع موکول شود. او درخصوص سیاست تقسیم سود در مجمع گفت: در گزارش 9 ماهه، تقسیم سود 20 درصدی پیشنهاد شده که علت آن صرف حداکثری برای سرمایه‌گذاری است. قبلا تصمیم بر تقسیم 75 درصدی سود بود اما با توجه به خرید دارایی‌های جدید، بیش از 20 درصد معقول نیست و برای سهامداران خرد نیز معقول به نظر می‌آید اما باید تا زمان مجمع صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد؛ اگر توضیحاتی که می‌شنویم معقول باشد، ممکن است نظر ما تغییر کند.

او ادامه داد: توصیه من به سهامداران این است که یک سال با های‌وب بمانند تا سود مناسبی دریافت کنند. به نظرم مدت بسته بودن نماد از مدت بازگشایی بیشتر بوده اما در همین مدت سهامداران سود قابل ملاحظه‌ای گرفتند. صحیح است که هر طرف از دریچه دید خود به این مساله می‌پردازد اما با دید بلندمدت، تقسیم سود زیاد نادرست است.

میری در پاسخ به این پرسش که آیا از محل میزان درصد پرداخت سود، خرید پارس آنلاین انجام خواهد شد، گفت: خیر، آن مبالغ پرداخت خواهد شد. شرکت‌های خصوصی مانند های‌وب در معذورات پرداختی قرار نمی‌گیرند. قطعا اگر در جایی دچار مشکل شویم، سهام را می‌فروشیم و هزینه را برای شرکت تامین می‌کنیم. برخی معتقدند تزریق پول صفر درصد به شرکت بی‌معنا است اما ارزشی که به سهام وارد می‌کند بسیار بیشتر از پولی است که می‌توان از سود سپرده در بانک دریافت کرد.

او در ادامه تاکید کرد: مشکل اساسی بورس این است که شرکت‌های خصوصی مطلق کمی در آن وجود دارد و بخشی از شرکت‌های وارد شده به نوعی به دولت برمی‌گردند. امیدوارم نگرانی‌هایی که شرکت های‌وب با خصوصی بودن برای بورس ایجاد کرده، دیدگاه مسئولان این سازمان را به شرکت‌های خصوصی تغییر ندهد.