۰ نفر

«اقتصاد آنلاین» گزارش می‌دهد؛

رونق بورس در روزهای بی‌قراری کدال/‌ شاخص‌ها همچنان سبزپوش

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 247336
رونق بورس در روزهای بی‌قراری کدال/‌ شاخص‌ها همچنان سبزپوش

معاملات آخرین روز کاری بورس در هفته جاری در جوی آرام و صعودی صورت گرفت.‌‌ این در حالی بود که در اواخر بازار شاهد افزایش تقاضا در گروه قندی بودیم.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز در بورس تهران، شاخص کل 297 واحد افزایش را تجربه کرد و به عدد 99هزار و 522 واحد رسید. امروز در بورس تهران یک میلیارد و 273 میلیون برگه سهم به ارزش 354 میلیارد تومان معامله شد که از این میزان 264 میلیارد تومان آن به معاملات خرد و حق تقدم‌ها اختصاص دارد. در نتیجه امروز شاهد افزایش 60درصدی در ارزش معاملات خرد بودیم. همچنین شاخص هم وزن نیز همچون روز گذشته  با 74 واحد افزایش (معادل 0.4درصد) روی پله 17هزار و 513 واحد ایستاد.

در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی بر بازار داشتند. در این بین نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 115واحد افزایش، سرمایه‌گذاری غدیر با 50واحد افزایش و پتروشیمی جم با 40واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

در سوی دیگر گروه خودرویی و کانه‌های فلزی اغلب بر مدار منفی معامله شدند. ضمنا نماد شرکت ملی صنایع مس ایران و بانک ملت به ترتیب با تأثیر منفی 46 و 28 واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

شوک فلزات در بازار جهانی

پس از رالی صعود در نرخ جهانی فلزات در روزهای اخیر، شب گذشته به یکباره ریئس جمهور آمریکا  تصمیم به وضع تعرفه‌هاى گمرکى سنگین علیه واردات مس و آلومینیوم به خاک این کشور گرفت. در پی انتشار این خبر بازارهای جهانی روندی نزولی درپیش گرفتند. مس هم‌اکنون در محدوده شش هزار و نهصد دلار به ازای هر تن قرار دارد. این در حالی است که بهای هر تن مس در هفته‌های اخیر بالاتر از سطح 7هزار دلار قرار داشت. در مورد فلز مس، امروز 40 هزار تن مس به موجودی انبارهای LME اضافه شد که به عنوان عامل کاهنده قیمت در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه بوده است. البته این نکته را نیز باید درنظر گرفت که گروه فلزی علاوه بر تاثیرپذیری مستقیم از نرخ‌های جهانی، دلار را نیز در صورت‌های مالی خود پُررنگ می‌بینند، پس این طور به نظر می‌رسد که خبر امروز بازارهای جهانی تنها به صورت شوک مقطعی تاثیرگذار است و می‌توان همچنان به روزهای خوش فلزی به شرط بالا ماندن دلار امیدوار بود.

همین خبر کافی بود تا اکثر نمادهای شاخص‌ساز گروه فلزات اساسی در محدوه منفی قیمتی معامله شوند.‌ از این گروه «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کرد. همچنین «فاسمین» نیز که گزارش مناسبی از عملکرد 9ماهه ارائه داد، نتوانست از این هیجان منفی جان سالم به در برد و قرمزپوش شد. شرکت کالسیمین در 10 ماه گذشته توانسته %95 بودجه و فروش 400 میلیارد از بودجه 426میلیارد تومانی را محقق کند. در حال حاضر شرکت موجودی 20هزار تنی شمش روی و دوهزار و پانصد تنی کنسانتره سرب دارد که چنانچه  تصمیم به فروش در قیمت‌های فعلی داشته باشد رقمی معادل 42 میلیارد تومان می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شش هزارو 300 تن شمش روی و هزار تن کنستانتره سرب تولید شود که با در نظر گرفتن رقم فروش قبلی مجموعا به 140 میلیارد تومان خواهد رسید.  

پُررنگ‌های کدال

«بکاب»، «غپاذر» و «فنوال» هم که پس از افزایش 20درصدی قیمت در 5 روز کاری متوقف بودند، پس از شفاف‌سازی توضیح دادند که از تاریخ گزارشگری قبلی تا کنون اتفاق با اهمیتی در عملکرد شرکت رخ نداده است.

«ثفارس» با تعدیل مثبت 25 درصدی و افزایش تخمین سود از 40 به 50 میلیارد تومان همراه شد.

نماد «حفاری» نیز با توجه به منتفی شدن بدهی احتمالی و افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص تعدیلات سنواتی متوقف شد و در پی نامه‌ای میزان تعدیلات سنواتی خود را اعلام کرد.

«کفرا» پس از تعدیل مثبت 37 درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از 442 به 607 ریال بازگشایی و اما در منفی‌های قیمتی معامله شد. به نظر می‌رسد فعالان بازار انتظار تعدیل مثبت قدرتمندتری را برای این نماد داشتند.

از کف بازار چه خبر؟

در گروه قند و شکر با اعلام رقم 178 تومانی برای به ازای هر کیلو به عنوان یارانه شکر در سال 96 ، تمام نمادهای گروه با افزایش قیمت روبرو شدند. این در حالی است که برخی شرکت‌های قندی نرخ یارانه را در بودجه خود کیلویی 230 تا 235 تومان لحظ کرده بودند، یارانه پرداختی به ازای هر کیلوگرم 178 تومان تعیین شد. در این بین است قند قزوین بودجه خود را بدون احتساب یارانه برآورد کرده بود.

در سوی دیگر بازار با انتشار خبر آغاز طرح واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه گروه بانکی شاهد تحرکاتی در گروه سرمایه‌گذاری‌ها بودیم. از این گروه، دو نماد «وصنعت» و «وبانک» اطلاعیه واگذاری برخی از زیرمجموعه‌های خود را منتشر کرند. بر این اساس «وصنعت» قسمتی از سهام دو زیرمجموعه خود یعنی کارگزاری بانک صنعت و معدن و شرکت صرافی صنعت و معدن را  از طریق مزایده واگذار خواهد کرد. همچنین «وبانک» در راستای اجرای بند 16 و 17 «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری» 30شرکت از زیرمجموعه‌های خود را از طریق بورس اوراق بهادار تهران و مزایده عمومی واگذار نماید.‌ با این واگذاری‌های بالقوه، انتظار می‌رود شاهد نوسان مثبت در این دو نماد مهم باشیم.

از لیدر خوردوسازی نیز این‌طور به گوش می‌رسد که سایپا قصد دارد در سال جاری 800 میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر کند که می‌تواند به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت کمک شایانی کند.

فرابورسی‌هایی که راهی بازار دوم شدند

شرکت‌های بیمه دی، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران، شرکت سیمان سبزوار و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با از دست دادن معیارهای حضور در بازار اول فرابورس به بازار دوم فرابورس منتقل شدند.

همچنین امروز شاخص فرابورس با 2.8 واحد افزایش به رقم 1090 واحد رسید. دراین بازار نمادهای «مارون» و «میدکو» بیشترین تأثیر مثبت را برای آیفکس به ارمغان آوردند و هرکدام آن را به ترتیب 2.77 و 0.8 واحد ارتقا دادند.

و اما بیرون از مرزها

شوک اساسی که امروز به نرخ فلزات جهانی وارد شد، دامن گروه فلزی بورس تهران را نیز گرفت. از بازارهای بین‌المللی این طور خبر می‌رسد که هر تن فلز روی 3416  دلار، مس 6945 دلار، آلومینیوم 2227 دلار، هربشکه نفت برنت 69.83 دلار و هر انس طلا 1340 دلار معامله شدند.

اما همچنان کارشناسان به آینده کامودیتی امیدوارند چرا که با اجرایی شدن طرح پروژه‌های عمرانی آمریکا، تقاضا برای اکثر مواد پایه افزایش چشمگیر خواهد داشت.