۰ نفر

آثار افزایش نرخ ارز در بازار سهام نمایان می‌شود

گزارش امیدوار کننده «جم»

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 246775
گزارش امیدوار کننده «جم»

امروز شاهد رشد 407 واحدی شاخص در بازار سهام بودیم. در بررسی نمادهای تاثیرگذار براین روند، رشد معاملات و افزایش قیمت های چند پتروشیمی ازجمله پتروشیمی جم به خصوص در محصولاتی مانند «اتیلن» و «پلی اتیلن سنگین» قابل توجه است. این رشد بعد از انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت جم قابل مشاهده است که اقبال بازار سهام را به دنبال داشت. در حالیکه میانگین ارزش معاملات روزانه سهام پتروشیمی جم در ماه گذشته یک میلیون سهم بود اما امروز 3 میلیون سهم آن جا به جا شد و تا صف خرید پیش رفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، بر اساس گزارش فعالیت ماهانه «جم» میانگین نرخ فروش «پلی‌اتیلن سنگین» در دوره یک ماهه منتهی به انتهای دی ماه 42میلیون ریال بوده که نسبت به نرخ فروش همین محصول در بازه زمانی از ابتدای سال تا انتهای دی ماه یعنی تقریبا 33میلیون ریال، افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که مبلغ فروش آن به دلیل کاهش تناژ فروش تغییر چندانی نکرده است.

پرویز صحاف زاده، معاون اجرایی انجمن کارفرمایان پتروشیمی در گفتگو با «اقتصاد آنلاین» رشد افزایشی قیمت های جهانی، نرخ دلار، محصولات پایه و نفت را در ایجاد این روند موثر دانست و افزود البته این عوامل بر همه محصولات تاثیر گذاشته است و در برخی محصولات که متقاضی بیشتری دارند، این تغییرات نمود بیشتری دارد. بر این اساس رشد قیمت اتیلن و پلی اتیلن سنگین هم که یک ماده اولیه برای تولیدکنندگان محسوب می شوند به نسبت بیشتر دیده می شود البته واضح است که تغییرات قیمتی بر نرخ خوراک هم تاثیر گذاشته است که به همان نسبت قیمت های محصولات شرکت های پتروشیمی هم افزایش پیدا کرده است.

معاون اجرایی انجمن کارفرمایان پتروشیمی در ادامه تاکید کرد: البته بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی متاثر از بازار بین المللی هستند که با بالا رفتن میزان مصرف در بازار جهانی، قیمت در بازار داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد رفته‌رفته آثار افزایش رشد نرخ ارز در درآمدهای شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی نمایان می‌شود. این در حالی است که در هفته‌های اخیر، به رغم رشد نرخ ارز، بازار سهام مسیر کم‌نوسانی در پیش گرفته بود. حال اما با افزایش واقعی درآمدهای شرکت‌های صادراتی این امکان وجود دارد که رفته‌رفته ترس فعالان بازار سهام از ریسک‌های سیستماتیک مرتفع شود.