۰ نفر

موسسه ETFGI گزارش می‌دهد؛

صندوق‌های قابل معامله سال۲۰۱۷ را چگونه پشت‌سر گذاشتند

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
کد خبر: 246431
صندوق‌های قابل معامله سال۲۰۱۷ را چگونه پشت‌سر گذاشتند

موسسه ETFGI در گزارش اخیر خود ارزش مجموع دارایی های سرمایه گذاری شده در صندوق ها و ابزار تحت مدیریت قابل معامله در بورس های جهان را در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی را ۴۸۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی و مشاوره مستقل ETFGI، ارزش دارایی ابزار قابل معامله مورد اشاره در بورس های مختلف نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۶ درصد رشد داشته و مجموع خالص منابع ورودی به این بازار در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۶۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

این دستاورد در حالی به دست آمده که بیست و دوم ژانویه سال ۲۰۱۸ مصادف با ۲۵ سالگی انتشار نخستین صندوق قابل معامله در ایالات متحده آمریکا است. این گزارش می افزاید : در حال حاضر قیمت هر واحد این صندوق حدودا ۲۸۰ دلار است و صندوق قابل معامله SPDR S&P۵۰۰  در تاریخ ۲۲ ژانویه ۱۹۹۳ میلادی با هدف پیگیری نوسانات شاخص S&P۵۰۰ راه اندازی شد و تا مدت ها بزرگترین ETF در دنیا محسوب می شد.

لازم به ذکر است، ارزش کل دارایی های این صندوق به نزدیک ۲۸۰ میلیارد دلار رسیده و بخش های فن آوری (۲۱ درصد)، خدمات مالی (۱۷ درصد)، (ســـلامـــت ۱۴ درصد) و صنایع مصرفی ( ۱۱ درصد) بزرگترین سهم را در اولین ETF جهان به خود اختصاص داده اند.

طبق اعلام ETFGI، در بورس های جهان حدودا ۵۴۰۰ صندوق قابل معامله و نزدیک به ۲۰۰۰ انواع ابزار تحت مدیریت داد و ستد می شوند و این در حالی است که مجموع تعداد این ابزار های قابل معامله در بورس ها در سال  ۲۰۰۵ میلادی تنها ۵۰۰ نمونه و ارزش کل دارایی شان حدودا ۴۳۰ میلیارد دلار بود.

همچنین طی ۱۳ سال گذشته ارزش این بازار بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و به بازار های جدید راه یافته است. از سویی دیگر یک آمار دیگر نشان می دهد در پایان دسامبر ۲۰۱۷، تعداد ۱۱ صندوق قابل معامله (سهمی، شاخصی، با در آمد ثابت و ترکیبی) به ارزش مجموع ۸۷۰۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده اند.