۰ نفر

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین خبر داد:

مشارکت ۱۱۰هزار کد در عرضه اولیه "زشگزا" /پاسخ به شبهاتی درباره تخصیص بیش از ١٣٠سهم

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۰۰
کد خبر: 245342
مشارکت ۱۱۰هزار کد در عرضه اولیه "زشگزا" /پاسخ به شبهاتی درباره تخصیص بیش از ١٣٠سهم

به گفته مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در عرضه اولیه امروز فرابورس که هفتمین عرضه سال برای این بورس محسوب می‌شود ۱۱۰ هزار کد مشارکت داشتند که به هر کد ١٣٠ سهم اختصاص یافت.

اقتصادآنلاین-هدی بذرافشان؛ افسانه اروجی مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصادآنلاین گفت: عرضه‌های اولیه بر اساس دستورالعمل ثبت سفارش به سه شیوه  صورت می‌گیرد، اگر میزان کل سفارش‌های ثبت شده در سقف قیمت بیش از میزان عرضه باشد در این صورت قیمت عرضه با قیمت سقف برابری می‌کند.

وی افزود: اگر حجم کل سفارشات ثبت شده در دامنه قیمتی مجاز مساوی یا بیش از کل اوراق بهادار قابل عرضه باشد تسهیم عرضه اولیه براساس اولویت قیمت و به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود.

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران بیان داشت: در صورتی که حجم کل سفارشات ثبت شده کمتر از تعداد عرضه باشد در این صورت متعهد خرید وارد می شود که در عرضه اولیه شیرو گوشت زاگرس شهرکرد این اتفاق افتاد و متعهد خرید در حدود یک میلیون و 470 هزار سهم را خریداری کرد و تسهیم نیز بر اساس اولویت قیمت و به قیمت و حجم ثبت شده هر سفارش صورت گرفت. شایان ذکر است که در این عرضه تقریبا ۱۱۰ هزار شخص در خرید حضور داشتند حداکثر تعداد سهم قابل تخصیص به هر شخص نیز ۱۳۰ سهم بود.

همچنین بنابر برخی شنیده‌ها مشخص شد که در برخی از کدهای معاملاتی تخصیص بیش از ١٣٠ سهم صورت گرفته است. پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی اقتصادآنلاین به نقل از یک منبع آگاه در فرابورس این طور ذکر شده است که به دلیل اختلال در سیستم معاملات بورس، برای برخی مشتریان عرضه اولیه دوبار تخصیص گرفته است. این منبع آگاه افزود اصلاحات مربوطه و حذف معاملات تکراری از طرف هسته معاملات در حال انجام است و نهایتا تا فردا صبح اعمال خواهد شد.