۰ نفر

زیر سایه تداوم رشد قیمت‌های جهانی؛

شاخص با آرامش به پیش می‌رود

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 243225
شاخص با آرامش به پیش می‌رود

همچون روز گذشته شاهد بازاری آرام و معاملات کم حجم در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم که نشان از ایستایی سرمایه گذاران و عدم تمایل به خریدهای سنگین دارد.

 اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز معامله گران شاخص بازار بورس با 98واحد افزایش به عدد 96هزار و 332 رسید. امروز 801میلیون برگه سهم به ارزش دومیلیارد و 267میلیون ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش چشمگیری در حجم معاملات شاهد نبودیم. همچنین در معاملات امروز شاخص هم وزن هم با 40واحد افزایش به عدد 17هزار و 377 رسید.شاخص کل فرابورس نیز با 7واحد تغییر مثبت نسبت به روز گذشته روی عدد یک هزار و 75 واحد به کار خود پایان داد.

در ادامه روند افزایشی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی امروز، در بازار بورس تهران نیز شاهد پیشتازی این گروه در بین سایر گروه های صنعت بودیم. در این بین بیشترین تاثیر مثبت بر بازار را نماد شرکت های ، بانک ملت با 28 واحد افزایش، ملی مس با 21 واحد افزایش و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با20واحد افزایش بر شاخص داشتند.

اما در سوی منفی های بازار امروز گروه پالایشی با اقبال خوبی روبرو نشدند و در اکثر نمادهای این گروه شاهد معاملات منفی بودیم.در این بین نماد شرکت گسترش نفت و گاز پارسان با 11 واحد افت ، شرکت پالایش نفت تهران با 10واحد افت و خودروسازی سایپا با 9 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر بازار اعمال کردند.

در معاملات امروز بازارسهام شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا1) و حق تقدم استفاده نشده نماد معاملاتی مذکور(کتوکاح1) پس از افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی شرکت فرآورده های نسوز آذر(کاذر)، نماد معاملاتی شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید1) پس از ارائه اطلاعات شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهم، نماد معاملاتی شرکت نورد و لوله اهواز (فاهواز1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت ورزیران (کورز1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نفدی هر سهم،نماد معاملاتی شرکت جوش و اکسیژن ایران (فجوش1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بودیم. همچنین برای فردا شاهد عرضه اولیه اسنادخزانه اسلامی در نماد (اخزا6041) با سررسید 20/8/98 در بازار فرابورس خواهیم بود.

از سویی دیگر در بازار امروز نماد معاملاتی (کتوکا)به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی شرکت فرآوری‌ مواد معدنی‌ ایران‌ (فرآور) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی (دبالک) به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد طی 5 روز معاملاتی متوالی در نماد اصلی، نماد معاملاتی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان)جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شدند.

همچنین در اوایل بازار امروز شاهد اخطار سازمان بورس به دوشرکت پالایش نفت تهران و کیمیدارو به جهت شفاف سازی در خصوص عدم رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار بودیم. لازم به ذکر است دو نماد فوق به دلیل عدم ارائه صورت های مالی میان دوره ای 6 ماهه حسابرسی شده نیز مشمول فرآیند تعلیق می باشند.

همانطور که پیش بینی می شد با فروکش کردن هیجانات در بازار طی روزهای گذشته، شاهد صعود آرام ولی کم حجم شاخص در معاملات امروز بودیم. به لطف افزایش قیمت های جهانی و ارئه گزارش های 9 ماهه شرکت ها ، بازار با رشد معقول و کم حاشیه ای روبرو است که در صورت عدم اتفاق فوق العاده ای در صحنه سیاست ، می توان به بازگشت سرمایه گذاران و جلب اعتماد آنان امیدوار بود.دراین بین اما خرید در سهام کوچک این نکته را در ذهن متصور می کند که فعالان بازار تا حدی احتیاط در خرید و فروش تا آخر هفته را در برنامه معاملاتی خود خواهند داشت و منتظر اخبار واصله از سخنرانی ترامپ در روز 23 دی ماه خواهند بود که البته به نظر می رسد با انتشار اخبار ضد و نقیضی مبنی بر اعلام خبر عدم پایبندی آمریکا به برجام، تا حد زیادی بازار تاثیرات منفی این خبر را هضم کرده و نباید در خصوص ریزش شدید شاخص نگرانی داشت. در نتیجه پیش بینی می شود فردا بازای متعادل و تاحدی منفی را در پیش رو داشته باشیم.