۰ نفر

تغییر در محاسبه P/E و EPS از امروز اجرایی می‌شود

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴
کد خبر: 241203
تغییر در محاسبه P/E و EPS از امروز اجرایی می‌شود

شرکت بورس طی اطلاعیه ای در قالب پیام ناظر بازار در خصوص مبنای محاسبه نسبت P/E پس از حذف EPS اعلام نظر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  از امروز شنبه مورخ 9 دی 96 ‌مبنای اعلام سود(زیان) خالص هر سهم (EPS) بر اساس آخرین سود (زیان) محقق شده شرکتها در سال مالی گذشته است.

بر این اساس، محاسبه نسبت P/E از این پس برای هر شرکت بر اساس سود (زیان) خالص هر سهم خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ نسبت قیمت به درآمد (price-to-earnings ratio) یا  P/E نسبت قیمت به درآمد هر سهم است، که یکی از ابزارهای مهم برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها است. این نسبت به صورت نسبت قیمت بازاری هر سهم تقسیم بر درآمد سالانه هر سهم به دست می‌آید.

به عبارتی نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت، چند برابر میزان سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود تخصیص می‌دهد. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می‌کند، ارزش دارد.

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه معمولا از P/E به عنوان ابزار نمایش ارزش شرکت یاد می‌کنند. این نسبت، رایج‌ترین نسبتی است که در بازار سرمایه، برای سرمایه‌گذاران دوراندیش دارای اهمیت بسیار زیاد است.

همچنین علت محبوبیت این نسبت، توانایی آن در بیان ارزش بازار و سود هر سهم به زبان یک عدد ریاضی است و هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی است که یک سرمایه‌گذار بر اساس چشم‌انداز آینده شرکت، برای سود پیش‌بینی شده هر سهم می‌پردازد و انتظار دارد تا به بهره‌وری‌‌برسد.        

                                                                                                                                      پیغام ناظر:                                                                          

به اطلاع کلیه فعالین محترم بازار سرمایه می رساند، از روز جاری شنبه مورخ 1396/10/09 ‌مبنای اعلام سود(زیان) خالص هر سهم (EPS) بر اساس آخرین سود (زیان) محقق شده شرکت ها در سال مالی گذشته می باشد لذا محاسبه نسبت P/E برای هر شرکت نیز بر اساس سود(زیان) خالص هر سهم مذکور می باشد.