۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین؛

رونق بازار سهام منعکس کننده رشد جهشی اقتصاد؟/ الزام اولویت بورس برای افزایش نقدشوندگی بازار

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 238938
رونق بازار سهام منعکس کننده رشد جهشی اقتصاد؟/ الزام اولویت بورس برای افزایش نقدشوندگی بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد مستلزم استفاده از اهرم(سرمایه های) بین‌المللی و تغییر در میزان بهره وری است و بعید است در آینده نزدیک محقق شود، گفت: در حال حاضر اولویت اصلی بورس باید افزایش نقدشوندگی بازار باشد و این موضوع در گرو افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه است.

اقتصاد آنلاین - هدی بذرافشان ؛ طی یک دهه اخیر حجم بودجه کشور چند برابر شده است و این موضوع نه به خاطر رشد اقتصادی بالا بلکه به سبب کاهش ارزش پول ملی و تورم رخ داده است. تورم مزمن یکی از عوامل مخرب رشد اقتصادی باثبات است.

کارشناسان اقتصادی با تاکید بر کنترل نرخ تورم، سعی کرده اند شرایط تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی سند چشم انداز و برنامه ششم را محقق نمایند اما موضوعات متعددی پیرامون دستیابی به این نرخ رشد وجود دارد.

ولی نادی قمی در گفت و گو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص کاهش 5درصدی رشد اقتصادی  در بودجه پیشنهادی سال 97 گفت: قاعدتاً دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد مستلزم استفاده از اهرم(سرمایه های) بین المللی و تغییر در میزان بهره وری است که بعید است در آینده نزدیک محقق شود.

وی افزود: بنابراین احتمال دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 8 درصد باثبات سخت است و باید امید داشته باشیم که نرخ رشد 4 الی 5 درصدی و باثبات داشته باشیم؛ البته رشد بازار سهام باید وابسته به رشد اقتصادی با ثبات، رونق داشتن کسب و کارهای کوچک و متوسط و در مجموع افزایش اشتغال و قدرت اقتصادی (رفاه) خانوار باشد که عملاً این موضوع در هاله ای از ابهام است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین تصریح کرد: با وجود اقدامات مناسب سازمان بورس جهت افزایش ثبات بازار سرمایه و نقدشوندگی آن در مجموع به نظر می رسد رشد بازار سهام طی هفته های اخیر مدیون رشد قیمت های مواد خام در بازارهای جهانی (نزدیک به 50 درصد ارزش بازار سهام به طور مستقیم متاثر از این موضوع هستند) و افزایش نرخ ارز بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از اینکه اگر رشد قیمت سهام شرکت‌ها  وابسته به افزایش قیمت محصولات باشد مناسب نیست، اظهارداشت: قاعدتاً افزایش بهره وری تولید، جذب تکنولوژی های جدید تولید، فتح بازارهای جدید جهت فروش محصولات و افزایش توان تولید در نتیجه سرمایه گذاری در پروژه های جدید باید عامل رشد سهام شرکت ها باشد.

به اعتقاد نادی قمی؛   به نظر می رسد وقت هیات مدیره شرکت های ایرانی کمتر صرف سیاست گذاری و کنترل کاهش بهای تمام شده محصولات (کالا و خدمات) و حفظ رضایت مشتریان می شود؛ این موضوع نشان از آن دارد که راهبرد و اداره شرکت ها نیز دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود.

وی در ادامه بیان داشت:  به رغم این مشکلات، در حال حاضر به مدد رشد قیمت های جهانی مواد خام و افزایش ریسک پذیری مشارکت کنندگان بازار سهام به جهت برخورداری از سودهای کوتاه مدت، می توان انتظار داشت که رشد بازار سهام همچنان ادامه یابد؛  مگر اینکه اخبار نامطلوب قوی جهت بازار را عوض کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت اصلی بورس باید افزایش نقدشوندگی بازار باشد و این موضوع در گرو افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه است؛  در صورتی بازار سرمایه در بین آحاد مردم عمومیت خواهد یافت که حمایت های کافی جهت حفظ حقوق سهامداران خرد وجود داشته باشد،  نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که حفظ حقوق سهامداران خرد یکی از دلایل اصلی موفقیت بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته است.